• Kamilla01

Någon jurist som kan hjälpa?

Hej alla!

Jag är ganska ny här och vet inte ur det funkar men jag försöker att beskriva min situation så kanske någon snäll själ kan hjälpa. 

Jag har hamnat i följande situation:

Jag och min man ville köpa en begagnat bil och kontaktade en säljare som vi tyckte var bra till en början (en privatperson). Han ville ha handpenning på 2000 kr för att "reservera" bilen till oss. Efter några dagar upptäckte vi att han hade köpt bilen på kredit och att denna inte var betalt helt. Det fanns alltså skulder kvar på bilen som säljaren inte informerade oss om. Bilen var även använd som en transportbil vilket säljaren inte heller nämnde. När vi sedan ångrade oss och ringde säljaren och meddelade detta ville han inte ge tillbaka våra pengar som vi betalade som handpenning. Då han tyckte att vi inte har rätt till att ångra oss. Hur kan vi göra i denna situation? Mvh Kamilla 
  • Svar på tråden Någon jurist som kan hjälpa?
  • Kjell2

Vad står i ert avtal?

Vad har ni kommit överrens om angåde hävande av köp, överlåtelse, köpskilling?

Att den är belånad innan ni köper bilen är det troligtivs ingen anledning att ni ska kunna häva köpet, däremot ska den vara obelånad när ni köper bilen.

Att de använts yrkesmässigt är också lite tveksamt, hänger på vad säljaren har hävdat mm.

• Kamilla01

Dumt gjort av oss har vi inte skrivit något avtal alls. Utan vi var ju tvärsäkra på att köpa just den bilen. Säljaren nämnde inget om att det varit en transport bil. När vi påpekade att bilen hade obetalda krediter sa han att han skulle betala av hela skulden EFTER att han hade fått resten av summan, vilket lät konstigt i mina öron då han lika gärna kunnat smita utan att betala av den.

• Kamilla01

Kan tillägga att vi var villiga att ge säljaren lite pengar för att han eventuellt ska sätta tillbaka sin annons på blocket igen. Då ville vi va resten av handpenningen. Han gick inte med på det heller. Ska man inte kunna ångra sig när man köper något?

• Kjell2
    Kamilla01 skrev 2016-04-19 08:40:50 följande:

Dumt gjort av oss har vi inte skrivit något avtal alls. Utan vi var ju tvärsäkra på att köpa just den bilen. Säljaren nämnde inget om att det varit en transport bil. När vi påpekade att bilen hade obetalda krediter sa han att han skulle betala av hela skulden EFTER att han hade fått resten av summan, vilket lät konstigt i mina öron då han lika gärna kunnat smita utan att betala av den.

OK, ni har i huvudsak tre alternativ

1) Köpa bilen enligt vad ni tidigare kommit överrens om, se till att lånet löses när ni erlägger köpeskillingen, t ex genom att betala direkt till kreditföretaget.

2) Häv köpet, tjata på säljarne om att få tillbaka er 2000 kr och om det inte går, ta det som lärpengar

3) Häv köpet,  tjata på säljaren om att få tillbaka er 2000 kr. Går inte det gå till kfm/domstol för att kanske få tillbaka era 2000 kr

• Anonym (Jurist)

Hej! Jag väljer att vara anonym eftersom jag inte kommer att ha tid att svara på följdfrågor vilket så klart hade varit mest seriöst av mig nu när jag ger ett juridiskt råd men jag ska precis åka bort... I vilket fall så här kommer mitt svar. ????

Köpa en bil som redan är belånad är såklart inte att rekommendera (men det skriver du ju själv så det är inte grejen här). Det man brukar göra är då att göra själva köpet/överföringen av pengarna på säljarens bank så han visar att han löser lånet samtidigt som ni köper bilen.

Den springande punkten här är dock att ni köper av en privatperson. Man köper då i sk befintligt skick och säljaren har inte någon form av upplysningsplikt (annat än moraliskt). Just krediter på fordon, tidigare ägare etc är något som får kollas upp i fordonstegistret tyvärr.

Summa sumarum: en handpenning är just till för att man inte ska kunna dra sig ur köpet och det finns inte mkt ni kan göra om ni inte vill fullfölja köpet (då kan ni ju kräva bevis på att säljaren verkligen löser lånet på bilen när ni köper den).

Usch jag vet att sånt här verkligen är trist och jag har själv gått på en del nitar genom åren. Mitt tips som privatperson är att trycka hårt på säljaren och säga att ni inte tycker att han agerat okej som inte berättat allt alternativt prutat rejält på priset.

Lycka till!

• Kjell2
    Kamilla01 skrev 2016-04-19 08:51:31 följande:

Kan tillägga att vi var villiga att ge säljaren lite pengar för att han eventuellt ska sätta tillbaka sin annons på blocket igen. Då ville vi va resten av handpenningen. Han gick inte med på det heller. Ska man inte kunna ångra sig när man köper något?

Generellt finns ingen ångerrätt. Det handlar vad ni kommit överrens om.

Hade ni t ex skrivit ett avtal där ni har rätt att häva köpet inom t ex en vecka och då få tillbaka halva handpenningen hade det varit en annan sak.
  • Kamilla01

Han sålde sin bil dagen efter vi backade ur, ja, om det vore möjligt att få tag på honom. Han har ju slutat att svara....

• Kjell2
    Kamilla01 skrev 2016-04-19 09:21:36 följande:

Han sålde sin bil dagen efter vi backade ur, ja, om det vore möjligt att få tag på honom. Han har ju slutat att svara....

Nu är det en helt annat läge. Han kan eventuellt kräva er på de extrakostnader ni förorsakde honom men resten av handpenningen ska ni få tillbaka.

Men, orkar ni driva ärendet?

• Anonym (Kroner och öron)

Jag påstår att avtalad handpenning står sig, dvs. säljaren får inte dra på sig större kostnader för en ny försäljning om köparen drar sig ut och köparen har inte rätt att få tillbaka ett belopp som råkar understiga handpenningen. Dessutom kanske det kostade 2000 kr att sälja bilen till en ny köpare (även om det låter mycket).

Det finns dels regler om undersökningsplikt i 20 § köplagen. Det finns även en bestämmelse om påföljder vid s.k. rättsliga fel i 41 § köplagen (dvs om tredje man har någon sakrätt till bilen). Det är dock ganska invecklade regler och skulle behöva en mer ingående undersökning för att utreda om någon av dem skulle vara tillämpliga i ert fall. Att bilen använts som transportbil skulle kunna vara ett konkret fel (dvs det följer av ert avtal att den inte ska ha använts så) alternativt följa av en garanti eller liknande. Men om det inte har sagts något om det alls, är det - sannolikt - ert ansvar att kolla upp detta innan köpet.

Nu verkar det som att det är ni som har kontaktat säljaren och önskat frånträda (häva) köpet. Om ni inte haft fog för detta (se oven) har säljaren nog inte gjort fel som agerat utifrån detta och sålt bilen till en annan köpare.

Jag skulle säga att ert köp hamnar i kategorin "läropeng", tyvärr.  

Svar på tråden Någon jurist som kan hjälpa?