Inlägg från: Anonym (Ts) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ts)

Svagbegåvad och lågbegåvad

Jag har en kort fråga. Är orden lågbegåvad och svagbegåvad okej att använda? Eller är det nedlåtande? Vad ska man säga istället om de är nedlåtande?

• Svar på tråden Svagbegåvad och lågbegåvad
  • Anonym (Ts)

I ett privat sammanhang, inte professionellt alltså.

• Anonym (Ts)
    Snövits skrev 2016-04-19 18:17:09 följande:

Vet du att personen har en svagbegåvning via ett IQ-test?

Ja
  • Anonym (Ts)

Någon som har ett relevant svar?

• Anonym (Ts)
    Anonym (X) skrev 2016-04-19 19:25:18 följande:

I vilket sammanhang ska du alls prata om det?

Ett privat samtal. Kan du svara på frågan?

Någon som verkligen har ett svar på frågan?
  • Anonym (Ts)
    Snövits skrev 2016-04-19 22:24:07 följande:

Fråga den person som du vill hänvisa till hur han/hon vill bli kallad.

Mm fast det är ju inte det jag undrar över. Det vet jag redan, vill veta vad som är politiskt korrekt att säga. Du behöver inte anstränga dig mer och svara i tråden, du hjälper ändå inte.
  • Anonym (Ts)
    Snövits skrev 2016-04-19 22:37:01 följande:

Detta är ett diskussionsforum, så jag får svara i vilken tråd jag vill

Ja det är klart du får, jag tänkte bara att det är onödig energi för dig eftersom att jag från och med nu inte ens kommer läsa dina svar. Men du gör ju såklart som du vill.
  • Anonym (Ts)
    pyssel skrev 2016-04-19 22:52:10 följande:

Svaret är inte så enkelt som att vad som är pk i en privat konversation. Eftersom den är just privat kan ingen här avgöra det åt dig. Men om du är tveksam till uttrycken, annars hade du nog inte frågat, så kan jag bekräfta att många känner sig kränkta av det ja. Om personen förstår uttrycket så hade jag använt "kognitiva svårigheter/funktionsnedsättning" eller "inlärningssvårigheter" om ni ändå ska prata vidare om vad detta innebär rent konkret hos just den personen. Om det är syftet med samtalet? Dessa benämningar omfattar så klart fler grupper än de "svagbegåvade" men brukar uppfattas som mindre laddade/värderande.

Tack för svar, det var exakt detta jag undrade över! Kom över en text igår på en seriös hemsida där det stod lågbegåvad, började därför undra. Men det verkar ju som att många använder ordet lågbegåvad ändå? Men nu vet jag iaf. Tack.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (......) skrev 2016-04-20 20:46:26 följande:

Då en person är en person, inte sitt funktionshinder, så använder man orden lite annorlunda i proffesionella sammanhang. Ex. Person med funktionsnedsättningen utvecklingsstörning ( istället för att kalla någon utvecklingsstörd) eller person med lågbegåvning ( istället för att kalla någon lågbegåvad)

Lågbegåvning brukar det kallas när en person ligger lite över 70. En iq under 70 brukar ge diagnosen utvecklingsstörning, men en person med en iq på 75 kan ha större svårigheter i vardagaen beroende på vilka delar av inlärning och förståelse som är påverkade av funktionsnedsättningen.

Det är en väldigt bra sak att tänka på, att personen inte är sitt funktionshinder alltså. Vet nu hur jag kan prata om det på bästa respektfulla sätt. Tack.
  • Anonym (Ts)
    Kirenaj68 skrev 2016-04-21 16:35:04 följande:

Måste man säga något? De flesta är väl medvetna om var de står begåvningsmässigt. 

Det handlar om samtal när personen inte är med
Svar på tråden Svagbegåvad och lågbegåvad