Inlägg från: Fröken Apelsin |Visa alla inlägg
  • Fröken Apelsin

Svagbegåvad och lågbegåvad

Jag kallar min bror för utvecklingsstörd då jag pratar om hans funktionsnedsättning. Det är ingen som har reagerat negativt på det av de jag har pratat med. Men det är en svår fråga, jag har själv känt mig osäker flera gånger. Mycket pågrund av att alla uttryck som har med det att göra också används som skällsord.

Jag träffade en utvecklingsstörd tjej en gång som refererade till sin funktionsnedsättning som mental retardation, det är tydligen ett medicinskt uttryck.

Har din anhörig/bekant ingen diagnos skulle jag bara säga inlärningssvårigheter.

• Fröken Apelsin
    Anonym (Skvaller) skrev 2016-04-20 20:34:49 följande:

Var har hen tagit testet?Varför skulle du alls prata om någon som inte är närvarande? Pratar du med personen så finns väl ingen orsak att nämna hens intelligens?

Varför känner du ett så stort behov av att lägga nästan i blöt? Det spelar väl ingen roll vart utredningen är gjord, eller du kanske vill ha personens skostorlek och telefonnummer också, ts kanske ska scanna in utredningen och posta här för att du ska bli nöjd?!

Det finns massor av orsaker till att man vill ventilera eller prata om det här. Jag pratar själv om min utvecklingsstörda bror med andra, ibland vill jag klaga på hur kassa myndigheterna är, ibland vill jag prata om något bra han gör och säger jag bara att idag har han lyckats borsta tänderna själv och är jätteglad så måste jag ju nämna hans funktionsnedsättning också, annars fattar ju ingen. Att ha en utvecklingsstörning är inget att skämmas för tycker jag. Det finns ingen rask att det ska tystas och hyschas om.
  • Fröken Apelsin
    Anonym (Skvaller) skrev 2016-04-20 20:49:03 följande:

Det finns massor av skäl att fråga. Vet man med säkerhet att testet är gjort av behörig personal inom psykiatrin så kan man lita på att det stämmer. Har personen gjort ett random test i skolan eller på nätet så är resultatet garanterat felaktigt.

Varför behöver man prata om andra människor som inte är närvarande? Att din bror har en utvecklingsstörning spelar väl ingen roll när du gnäller inför andra om kassa myndigheter? Att du är stolt över att han fixat att borsta tänderna själv är väl helt naturligt. Jag förstår inte varför det måste gnuggas in att han har en utvecklingsstörning.

Ts har sagt att ett test är gjort och att hon vet att det är så, då får man lita på det och svara utefter det. Visst kan ts ljuga, men hon kan ljuga om vart utredningen är gjord också. Det finns inget skäl alls till att tvivla på ts just nu. Ts fråga handlade inte om hurvidare personen faktiskt är utvecklingsstörd eller inte heller utan om hur man ska benämna det.

Om jag pratar om att myndigheterna inte gör sitt jobb måste de veta varför myndigheterna är inblandade överhuvudtaget. Hur ska de annars kunna förstå vad jag pratar om? Det är ju en viss skillnad om han är utvecklingsstörd eller missbrukare.

Tycker du att det är helt naturligt att man är stolt över att en 25- åring kan borsta tänderna själv? Blir du stolt då din vän/sambo/syster/what ever borstar tänderna själv? Ser du det som naturligt att berömma din bästa vän för en sådan sak? Du måste nästan testa och se hur hon reagerar.

Det handlar inte om att man gnuggar in någonting, utvecklingsstörningen är en del av min bror och jag pratar om många andra delar i hans liv också, men just nu handlar tråden om just utvecklingsstörning. Jag förstår inte varför du tycker att det är något att skämmas över.
Svar på tråden Svagbegåvad och lågbegåvad