Anonym (......) skrev 2016-04-21 13:12:02 följande:
Mina språkliga "fel". Att jag jämnförde pianist och spelar piano var medvetet. Detta för att visa min poäng. Visst kan man presentera sig själv som " jag är utvecklingsstörd" om man vill det precis som man kan säga " jag är pianist". Du menade att jag såg utvecklingsstörningen som något negativt, ovälkommet enbart för att jag föredrar att säga " xx har en utvecklingsstörning" framför " xx är utvecklingsstörd". På samma sätt menar jag att man inte skäms över sitt pianospelande för att man inte presenterar sig som pianist.
Nästa mening som var språkligt inkorrekt. Här satte jag bara in ett annat uttryck för att behålla din mening. Tyvärr förstod du inte att jag ville visa på att meningen inte blev negativ mot funktionsnedsättningar för att jag bytte ut några ord.
Sista meningen. Här höll jag med dig om att många säger olika. Jag skrev om min upplevelse kring uttrycket mongoloid för att beskriva att det finns människor som säger väldigt, väldigt olika. Och bara för att du mött personal som säger på olika sätt så betyder det inte att alla anses som lika korrekta i den akademiska världen. Uttrycket " till och med" som jag använder här används traditionellt för att beskriva en händelse som är värre, mer överdriven eller extrem. " till och med" betyder inte att uttrycken är lika.
Men dessa saker är inte de jag blev upprörd över. Jag blev upprörd över ditt sätt att lägga ord och påstående på mig. Jag undrar igen: Var har jag skrivit hur andra ska känna? Var skriver jag hur andra ska tala om sin funktionsnedsättning? ( mer än den akademiskt korrekta formulering vilket var det TS efterfrågade)
Var har jag skrivit att en funktionsnedsättning är någon ovälkommen sjukdom??
Grejen är att din "poäng" faller för att spela piano och vara pianist är inte samma sak. En person som spelar för nöjes skull kan aldrig kalla sig själv för pianist. Så det blir ingen poäng kvar, bara ett språkligt fel.
Eftersom du gjort så mycket andra språkliga fel blev det bara ännu ett då du bytte ut några ord i en mening rakt av, jag har heller aldrig påstått att det är förnedrande att sägaxatt man har en utvecklingsstörning, så den poängen föll också.
Du gjorde som sagt en jämförelse med mongolid och även om du menade på att det är värre så är det fortfarande inte en vettig liknelse. Det är som att jämföra en orkan med en mild sommarbris, det är inte samma sak även om båda två sakerna är vind.
Att säga att någon har en funktionsnedsättning håller som sagt lyckligtvis på att försvinna, än är vi inte där, men det jobbas på det. Genom att säga att det är fel att använda uttrycket är utvecklingsstörd för ingen är sin diagnos signalerar du att det är något ovälkommet som ingen vill vara. Du förklarade också hur du såg utvecklingsstörningen sist hos en person, som något separat. Det tyder också på att du inte riktigt accepterar det.