Inlägg från: Anonym (......) |Visa alla inlägg
  • Anonym (......)

Svagbegåvad och lågbegåvad

Då en person är en person, inte sitt funktionshinder, så använder man orden lite annorlunda i proffesionella sammanhang. Ex. Person med funktionsnedsättningen utvecklingsstörning ( istället för att kalla någon utvecklingsstörd) eller person med lågbegåvning ( istället för att kalla någon lågbegåvad)

Lågbegåvning brukar det kallas när en person ligger lite över 70. En iq under 70 brukar ge diagnosen utvecklingsstörning, men en person med en iq på 75 kan ha större svårigheter i vardagaen beroende på vilka delar av inlärning och förståelse som är påverkade av funktionsnedsättningen.

• Anonym (......)
    Anonym (Silje) skrev 2016-04-20 21:10:45 följande:

De flesta funktionshindrade jag har pratat om är sitt funktionshinder, jag själv inkluderat. De läkare och vårdpersonal jag har pratat med blandar har och är ganska friskt, det beror mer på hur man lägger upp meningen än något annat.

Självklart! Det finns till och med vårdpersonal som säger mongoloid om downsyndrom.. Alla är ju bara människor. Nu efterfrågade TS det " korrekta" sättet att prata om lågbegåvning. Det sättet som jag presenterade är det som används inom ny litteratur, hos uppdaterade föreläsare, nyexaminerade osv. En äldre läkare eller någon som alltid sagt " är utvecklingsstörd" istället för "har en utvecklingsstörning" kommer ju inte ändra sitt sätt att prata enbart för att det anses mer korrekt.
  • Anonym (......)
    Anonym (Silje) skrev 2016-04-21 09:04:36 följande:

Jag har ALDRIG hört en läkare säga mongolid, skulle det ske får man givetvis anmäla händelsen. Det här är verkligen inte samma sak! Det är inte mer korrekt att säga har utvecklingsstörning än är utvecklingsstörd. Det är två olika uttryckssätt bara. Jag själv skulle bli upprörd över om någon sa har istället för är konsikvens och medvetet. Det betyder att de inte fullt ut accepterar diagnosen. Jag blir upprörd över din ignorans också.

Nu skrev jag "vårdpersonal" inte läkare. Jag har mött undersköterskor som sagt mongoloid.

Jag har arbetat med unga vuxna med olika funktionsnedsättningar i många år. Många av dom anser inte att dom är sitt funktionshinder utan att funktionshindret bara är en del i deras vardag. En ung tjej sa till och med " När folk sa -Xxxx är utvecklingsstörd så trodde jag att det var ett speciellt land någonstans. Nu är jag vuxen och vet om att jag bara har lite downsyndrom. Jag är egentligen svensk och heter XXxx" Jag tyckte det var en fin inställning. Man kan acceptera sin diagnos utan att låta den ta över ens liv.

Det är synd att du anser att jag är ignorant. Jag är väldigt välutbildad inom ämnet och har många vänner som har utvecklingsstörning. Ingen har tagit illa ut av att jag ser personen först och funktionsnedsättningen sist.
  • Anonym (......)
    Anonym (Silje) skrev 2016-04-21 10:16:11 följande:

Då får du ta ett ordentligt snack med dessa undersköterskor och gärna prata med deras chef.

Att vara sin diagnos är inte samma sak som att låta den ta över sitt liv. Jag själv är autistisk, men jag är många andra saker också. Tyvärr har mångaxsom jobbar med funktionshindrade väldigt liten inlevelseförmåga, de är duktiga rent teoretiskt och vet vad funktionshindret innebär och så, men de har ingen förståelse för hur det är att leva med det.

Att du säger "Ingen har tagit illa ut av att jag ser personen först och funktionsnedsättningen sist." är ett tydligt bevis på ditt och mitt sätt att tänka. Jag ser personen som en helhet, jag ser att personen gillar att spela piano, måla, är utvecklingsstörd, är snäll och omtänksam och har bra humor. Medan du tydligt separerar utvecklingsstörningen från personen, utvecklingsstörningen blir något ovälkommet, som en sjukdom.

Du skriver ex: "gillar att spela piano, har bra humor" Varför skriver du inte " är pianist, är komiker"? Är pianospelande och bra humor ovälkomna egenskaper? Sjukdomar? Eller skriver du så för att pianospelandet och humorn enbart är delar av dig?
  • Anonym (......)
    Anonym (Silje) skrev 2016-04-21 10:16:11 följande:

Då får du ta ett ordentligt snack med dessa undersköterskor och gärna prata med deras chef.

Att vara sin diagnos är inte samma sak som att låta den ta över sitt liv. Jag själv är autistisk, men jag är många andra saker också. Tyvärr har mångaxsom jobbar med funktionshindrade väldigt liten inlevelseförmåga, de är duktiga rent teoretiskt och vet vad funktionshindret innebär och så, men de har ingen förståelse för hur det är att leva med det.

Att du säger "Ingen har tagit illa ut av att jag ser personen först och funktionsnedsättningen sist." är ett tydligt bevis på ditt och mitt sätt att tänka. Jag ser personen som en helhet, jag ser att personen gillar att spela piano, måla, är utvecklingsstörd, är snäll och omtänksam och har bra humor. Medan du tydligt separerar utvecklingsstörningen från personen, utvecklingsstörningen blir något ovälkommet, som en sjukdom.

Jag förstår inte hur det är ett tecken på ignorans, förnekande eller ett negativt synsätt på funktionsnedsättningar om en person istället säger " jag gillar att spela piano, måla, har funktionsnedsättningen utvecklingsstörning, är snäll och omtänksam och har bra humor."?
  • Anonym (......)
    Anonym (Silje) skrev 2016-04-21 12:04:44 följande:

Att man har humor är inte samma sak som att man är komiker och pianist är ett yrke. Jag tänkte mer på en person som spelar piano på fritiden. Så tyvärr faller din jämförelse.

Är "utvecklingsstörd" ett yrke?!
  • Anonym (......)
    Anonym (Silje) skrev 2016-04-21 12:09:08 följande:

Det går utmärkt att säga att man har en utvecklingsstörning, byter man ut rakt av som du gjorde nu blir det språkligt fel och låter konstigt, men formulerar man om meningen går det jättebra. Som jag har sagt innan vänder jag mig inte emot hur man formulerar sig i största allmänhet, det jag har emot är folk som inte är funktionshindrade själva som rättar funktionshindrade, talar om vad de ska känna och medvetet väljer att uttrycka har ett funktionshinder i alla sammanhang.

Har jag rättat någon som kallat sig själv för utvecklingsstörd? Har jag talat om för någon hur dom ska känna?

Jag har enbart utgått från min syn på funktionsnedsättningar. Det är du som påstår att du vet hur jag känner, tänker och agerar mot min omgivning. Du kallar mig ignorant, att jag ser funktionsnedsättningen som något välkommet, att jag inte förstår svenska och påstår att jag inte förstår hur det är att ha en funktionsnedsättning.

Jag har talat om min syn och berättat vilken formulering som anses vara korrekt i dag( vilket var det TS efterfrågade). Jag förstår inte hur du kunde bli så kränkt eller varför du måste utrycka dig så nedsättande om mig och skriva så otrevliga saker om mig.

(Jag har själv en funktionsnedsättning, men den är fysisk. )
  • Anonym (......)
    Anonym (Silje) skrev 2016-04-21 12:29:49 följande:

Ja, du talar om för folk hur de ska prata och hur de ska känna. Du säger tvärsäkert att man inte är sin funktionsnedsättning och du jämför att säga att någon är utvecklingsstörd med att säga mongolid.

Jag utgår från vad du skriver här i tråden och här har du uttryckt dig ignorant och du verkar ha svårt att förså svenska om du anser att alla som spelar piano på fritiden är pianister, att det är samma sak att vara komiker som att ha humor och att sport man säger att man är något så betyder det automatiskt att man jobbar med det. Det är ganska grundläggande grammatik och syftningsfel du gör.

En fysisk funktionsnedsättning påverkar inte ens personlighet på samma sätt som en psykisk funktionsnedsättning.

Den allmänna bilden bland de som faktisk har en funktionsnedsättning är inte att bestämt hävda att det inte är en del av än. Jag vet att det synsättet du nämner har funnits i vården, men det är sakta men säkert påväg bort.

Citera gärna var jag skriver dessa saker som du påstår.
  • Anonym (......)
    Anonym (Silje) skrev 2016-04-21 12:43:30 följande:

Här visar du dina språkliga brister, du förstår inte skillnaden mellan att vara pianist och spela piano, du tror att så fort man är något jobbar man med det och du formulerar om en mening grammatiskt fel.

Du skriver ex: "gillar att spela piano, har bra humor" Varför skriver du inte " är pianist, är komiker"? Är pianospelande och bra humor ovälkomna egenskaper? Sjukdomar? Eller skriver du så för att pianospelandet och humorn enbart är delar av dig?

...jag gillar att spela piano, måla, har funktionsnedsättningen utvecklingsstörning, är snäll och omtänksam och har bra humor.

Är "utvecklingsstörd" ett yrke?!

Här jämför du att säga att man är utvecklingsstörd med att säga att någon är mongolid:

Självklart! Det finns till och med vårdpersonal som säger mongoloid om downsyndrom.

Mina språkliga "fel". Att jag jämnförde pianist och spelar piano var medvetet. Detta för att visa min poäng. Visst kan man presentera sig själv som " jag är utvecklingsstörd" om man vill det precis som man kan säga " jag är pianist". Du menade att jag såg utvecklingsstörningen som något negativt, ovälkommet enbart för att jag föredrar att säga " xx har en utvecklingsstörning" framför " xx är utvecklingsstörd". På samma sätt menar jag att man inte skäms över sitt pianospelande för att man inte presenterar sig som pianist.

Nästa mening som var språkligt inkorrekt. Här satte jag bara in ett annat uttryck för att behålla din mening. Tyvärr förstod du inte att jag ville visa på att meningen inte blev negativ mot funktionsnedsättningar för att jag bytte ut några ord.

Sista meningen. Här höll jag med dig om att många säger olika. Jag skrev om min upplevelse kring uttrycket mongoloid för att beskriva att det finns människor som säger väldigt, väldigt olika. Och bara för att du mött personal som säger på olika sätt så betyder det inte att alla anses som lika korrekta i den akademiska världen. Uttrycket " till och med" som jag använder här används traditionellt för att beskriva en händelse som är värre, mer överdriven eller extrem. " till och med" betyder inte att uttrycken är lika.

Men dessa saker är inte de jag blev upprörd över. Jag blev upprörd över ditt sätt att lägga ord och påstående på mig. Jag undrar igen: Var har jag skrivit hur andra ska känna? Var skriver jag hur andra ska tala om sin funktionsnedsättning? ( mer än den akademiskt korrekta formulering vilket var det TS efterfrågade)

Var har jag skrivit att en funktionsnedsättning är någon ovälkommen sjukdom??
  • Anonym (......)
    Anonym (Silje) skrev 2016-04-21 21:44:14 följande:

Grejen är att din "poäng" faller för att spela piano och vara pianist är inte samma sak. En person som spelar för nöjes skull kan aldrig kalla sig själv för pianist. Så det blir ingen poäng kvar, bara ett språkligt fel.

Eftersom du gjort så mycket andra språkliga fel blev det bara ännu ett då du bytte ut några ord i en mening rakt av, jag har heller aldrig påstått att det är förnedrande att sägaxatt man har en utvecklingsstörning, så den poängen föll också.

Du gjorde som sagt en jämförelse med mongolid och även om du menade på att det är värre så är det fortfarande inte en vettig liknelse. Det är som att jämföra en orkan med en mild sommarbris, det är inte samma sak även om båda två sakerna är vind.

Att säga att någon har en funktionsnedsättning håller som sagt lyckligtvis på att försvinna, än är vi inte där, men det jobbas på det. Genom att säga att det är fel att använda uttrycket är utvecklingsstörd för ingen är sin diagnos signalerar du att det är något ovälkommet som ingen vill vara. Du förklarade också hur du såg utvecklingsstörningen sist hos en person, som något separat. Det tyder också på att du inte riktigt accepterar det.

Du hänger upp dig väldigt på vad du anser är ett dåligt språkbruk. Du har själv inte den bästa grammatiken men jag skulle aldrig börja gnälla på dig om det för man vet aldrig vad andra personer har för svårigheter. Tråden handlar inte om meningsuppbyggnader utan om vad som anses korrekt att säga när man talar om andra med funktionsnedsättningar.

Du har fortfarande inte svarat på mina frågor. Du bara antar en massa och läser in underliga saker i det jag skriver. Du påstår en massa negativa och rent ut kränkande saker om mig som person men du har ingen grund för det. Jag vet inte varför du har det behovet.

Lyckligtvis så vet mina vänner ( dom med och utan funktionsnedsättningar) vem jag är och vad jag står för.

Du skriver att man strävar mot att säga att någon är funktionshindrad istället för att säga att någon har ett funktionshinder. Då undrar jag vilket universitet du sitter på? För i Skåne och på de ställen där jag föreläst och lyssnat så är det vedertaget att man ska säga " har " istället för "är". Sen får människor i det privata säga precis vad dom vill och ingen stoppar väl någon om dom vill presentera sig med sin funktionsnedsättning.
Svar på tråden Svagbegåvad och lågbegåvad