Inlägg från: Anonym (kk) |Visa alla inlägg
  • Anonym (kk)

    Förlorar på att praktisera jämfört med att bara gå hemma...

    Livetskamp skrev 2016-04-20 11:53:24 följande:

    Hade du själv kunnat tänka dig att jobba en dag utan att få en krona extra för besväret? Gräv gärna fram en person som kan tänka sig det, är du bussig... Lätt att tala om för andra hur de ska göra. Självklart ska det _löna_ sig att arbeta oavsett.


    Enligt lagen har du en skyldighet att försöka försörja dig själv innan du är berättigad till försörjningsstöd. Om du tackar nej till jobb har du inte fullgjort din plikt och är inte heller berättigad till försörjningsstödet.

    Du tjänar kanske inte någonting på det men det gör kommunen och skattebetalarna.
  • Anonym (kk)
    Livetskamp skrev 2016-04-20 12:08:42 följande:

    Andra regler gäller för oss som uppbär kompletterande försörjningsstöd vid sjukskrivning/rehabilitering. Jag får inte frångå det övre satta tidstaket p.g.a. mitt sköra psyke, men vill ingenting hellre än att komma ut mer i arbetslivet. Under förutsättning att det blir skillnad i plånboken, vill säga. Tror att man inom (M) pratat om att ändra på dessa löjliga regler, dock osäker på hur det faktiskt gick med den saken. Befängt att inte fler reagerar.


    Jag har varit i en liknande situation som du och vet hur frustrerande det är att jobba "gratis" (fast till skillnad från dig tackade jag ja till jobb även om jag inte "tjänade" på det).

    Om reglerna är "löjliga" eller inte är en värderingsfråga och beror på vilken grundsyn man har på arbete, skatter, bidrag, incitament etc.

    Men hur som helst, reglerna ser ut så som de gör. De kan ändras men tills dess behöver du förhålla dig till de nuvarande på något sätt. Det bästa enligt mig är att du tar dem för vad de är, håller dig till dem och gör det bästa utav din situation med de förutsättningar som råder.

    Mitt bästa tips är att du satsar på dig själv och bli så frisk och stark som du bara kan bli så du förhoppningsvis slipper bidragsberoendet. Det gjorde jag. Lyckades med det och har idag ett lönejobb på den ordinarie arbetsmarknaden.

    Lycka till.
  • Anonym (kk)
    Livetskamp skrev 2016-04-20 13:00:39 följande:

    Är egentligen berättigad till s.k. "aktivitetsstöd" från maj månad, men min handledare på FK rekommenderar mig att söka försörjningsstöd istället då nivån på aktivitetsstödet ändå är så låg (ca 7000 där med) och stjäl av mina framsida a-kassedagar, om jag förstod personen rätt.


    Eftersom försörjningsstöd enligt regelverket ska vara den sista utvägen ska man ha uttömt alla andra möjligheter till försörjning på annat håll innan man enligt reglerna kan beviljas försörjningsstöd.

    Så du har egentligen inget val och förstår inte vad din handläggare dillar om. Det är klart du ska söka aktivitetsstöd.
  • Anonym (kk)

    Vill återigen tipsa dig om att satsa på dig själv och din kroppsliga och själsliga hälsa så att du blir starkare och friskare så att du på sikt kan bli självförsörjande.

  • Anonym (kk)
    Livetskamp skrev 2016-04-21 00:25:38 följande:

    Jag kommer att bli friskförklarad när rehabiliteringsersättningen (sjukpenningen) upphör omkring den 1 maj (såvida ingenting oförutsett inträffar). Väl där kan jag ta ställning till hur mycket jag orkar gå upp i arbetstid och vad jag ska ägna mig åt härnäst. Så snart rehab.p. ryker anses jag stå till arbetsmarknadens förfogande igen. Vad som händer mer konkret beslutar vi om på ett uppföljningsmöte i veckan som kommer.

    FK ansåg att max 17 timmar/veckan var rimligt utifrån tidigare beräkningar om SGI m.m. samt mot bakgrund av att jag varit sjukskriven på 100 % utan någon som helst sysselsättning (till skillnad från dagens arbetsträning) under en viss tid. Det är inte en nivå jag själv varit med och förhandlat om, men visst skadar det aldrig med en mjukstart.

    Du utgår ifrån att ifall jag ansöker om sjukersättningen blir jag automatiskt beviljad? Jag befann mig på botten så nyss som i somras, och blev trots det nekad aktivitetsersättning så varför skulle jag ha vind i seglen den här gången när jag till och med orkar arbetsträna vissa dagar? Jag tycker att sjuk- och aktivitetsersättning är till för de som verkligen behöver den. Hade önskat att AF kunde gå in med något stöd så jag slapp sjukförsäkringssystem än gång för alla. Min målsättning är ju på sikt att ta mig ur den här sitsen och istället bli självförsörjande, inte förlänga dessa dagar ytterligare...


    Hur ska du göra för att bli självförsörjande? Har du någon plan?
  • Anonym (kk)
    Anonym (Systemfel) skrev 2016-05-28 12:13:33 följande:

    Måste bara säga att det sista stycket är på pricken! Jag vill också ha praktik OM det leder till jobb, men det verkar stört omöjligt att hitta. Har gjort massor av praktik under åren, men till vilken nytta? Leder ju inte vidare på nåt sätt, o fritidssysselsättning kan jag hitta på egen hand tack.

    Är lite äldre än du, flera npf-diagnoser o har boendetillägg (som ej är bostadstillägg, antar att du kollat upp det).


    Förstår inte hur ni andra kan ha så svårt att hitta jobb.

    Ett tips är att skaffa sig en kortare (gärna yrkesinriktad) utbildning inom ett bristyrke. Det är alltid mycket enklare att hitta ett jobb om man är efterfrågad på arbetsmarknaden. Gärna inom en mansdominerad bransch eftersom det ofta är bättre löner där. Och med bra lön klarar man sig bättre även om man inte klarar av att jobba heltid eller blir sjuk hemma med en inkomstminskning.

    Arbetsförmedlingen gör regelbundet sammanställningar över nutida och prognoser över framtida bristyrken. Aktuella bristyrken är bland annat kockar, bilmekaniker, betongarbetare, golvläggare, vvs-montörer, undersköterskor.
  • Anonym (kk)
    Anonym (anonym) skrev 2016-06-03 14:40:13 följande:

    De där tipsen om att utbilda sig genom kortare yrkesutbildningar är inget som fungerar för människor som är på väg tillbaka till arbetslivet efter en längre tids sjukskrivning eftersom det kräver att man kan fungera 100% och ta till sig utbildningen.

     


    Vilket jävla skitsnack.
  • Anonym (kk)
    Anonym (Soc) skrev 2016-06-03 14:39:45 följande:

    Jag som arbetar med försörjningsstöd kan berätta för dig att missbrukare har hårda krav på sig att gå i behandling för att inte få avslag på sina ansökningar.

    Det finns lika många av dessa som det finns folk i din situation. Men skulle Du gå hos oss hade du troligen fått avslag då du inte fullföljer planen och gör det som krävs för att bli självförsörjande!

    Du är lat, missbrukarna jobbar HÅRT!


    Och pang! Där kom en till påstådd socialsekreterare som förstärker allmänhetens misstro på socialtjänstens . Har ni som yrkeskår ett gemensamt mål att sänka allmänhetens förtroende för socialtjänsten med hjälp av era privata unkna kommentarer på offentliga debattforum?

    Hur kan du i egenskap av myndighetsperson komma på tanken att kalla ts eller någon i hennes situation för lat?? Övergår mitt förstånd. Förståeligt om man tycker det privat men i sin professionella roll borde man kunna hålla sig, just professionell och klara av att inse att det finns andra komplicerande bakomliggande orsaker till att människor beter sig dysfunktionellt.

    Du är en av anledningarna till att socialtjänstens handläggare borde bytas ut mot robotar eller att man borde införa medborgarlön.
  • Anonym (kk)
    Anonym (anonym) skrev 2016-06-03 15:21:25 följande:

    Skickas man på praktik efter långtidssjukskrivning är det för att se vilken arbetsförmåga man har, när väl arbetsförmågan prövats och man vet hur mycket man klarar av att jobba så kan börja fundera över utbildning och se vilka som erbjuder halvfart om det är 50% arbetsförmågan landar på.

    Det är ingen bra idé att från sjukskrivning gå direkt till studier innan man vet hur mycket man kommer att klara av.


    Skitsnack.
  • Anonym (kk)
    Anonym (anonym) skrev 2016-06-03 15:21:25 följande:

    Skickas man på praktik efter långtidssjukskrivning är det för att se vilken arbetsförmåga man har, när väl arbetsförmågan prövats och man vet hur mycket man klarar av att jobba så kan börja fundera över utbildning och se vilka som erbjuder halvfart om det är 50% arbetsförmågan landar på.

    Det är ingen bra idé att från sjukskrivning gå direkt till studier innan man vet hur mycket man kommer att klara av.


    Ur samhällsperspektiv är det kanske oekonomiskt. Men ur individsynpunkt är det bästa att optimera sina förutsättningar. Och det gör man genom att på snabbast och billigast sätt göra sig själv maximalt eftertraktad på arbetsmarknaden. Och man känner sig själv bäst. Vet bäst vad man trivs med och vad man klarar av att prrstera.
  • Anonym (kk)
    Anonym (anonym) skrev 2016-06-03 15:44:36 följande:

    Nu står det ju hur tydligt som helst i trådstarten att TS haft vad som förr hette förtidspension för Np-diagnoser och psykisk ohälsa men nu när Ts blivit 30 år är på praktik för att testa sin arbetsförmåga.

    Knappast lämpligt för någon med flera diagnoser och tidigare utmattningsdepression gå från sjukpension till studier innan det är prövat hur stor arbetsförmåga och hur stresstålig man är.


    Nu är inte jag någon expert på varken socialförsäkringssystemet eller arbetsmarknadspolitiska åtgärder men om jag förstått det korrekt är både arbetsträning och arbetsprövning tillfälliga åtgärder. Knappast något som tänkt pågå under en längre period.

    Tror inte ett dugg på såna där program. Deras enda syfte är att bryta passiviseringen av människor samt skyffla runt 'arbetsoförmögna' individer.

    Varför ska man vänta på att samhället ska lösa allting åt en? Särskilt när samhället inte ens gör det särskilt bra? Är det inte bättre om folk skulle ta lite större ansvar för sina egna liv. Man vet bäst själv vad man gillar och klarar av.

    Ps. Så himla svårt och jobbigt är det inte med en yrkesutbildning. Klarar man av att praktisera så klarar man av en sån utbildning. I alla fall om man har en intelligens i normalspannet.
  • Anonym (kk)
    Anonym (Soc) skrev 2016-06-03 17:25:59 följande:

    Lugn människa, andas....

    Jag skrev INTE att jag arbetar som socialsekreterare!!!!


    Du påstår dig jobba med försörjningsstöd. Sak samma.

    Och hur kommer det sig att aktiva missbrukare inte får försörjningsstöd? Förklara dig! Det mest inhumana jag hört. Inser ni inte att försörjningsstöd ska vara för alla. Även dem som är inte är friska nog att följa era regler och exempelvis "stå till arbetsmarknadens förfogande". Hur motiverar ni krav på nykterhet förresten??
  • Anonym (kk)
    Anonym (Fel) skrev 2016-06-04 10:47:45 följande:

    Ts får ju inte försörjningsstöd utan ersättning från FK i form av aktivitetsersättning och det är INTE samma sak som att gå på soc och de skyldigheter du yrar om gäller inte


    Hon har försörjningsstöd som utfyllnad och då antar jag att samma sak gäller. Och att hon ska stå till arbetsmarknadens förfogande i den utsträckning som hon är arbetsför (sjukskrivning borträknad).
  • Anonym (kk)
    Anonym (Systemfel) skrev 2016-06-04 09:56:15 följande:

    Precis det du säger har jag frågat F-kassan o AF om, o dom säger nej. Kan jag pröva gå en yrkesinriktad utbildning för att göra mig mer attraktiv på arbetsmarknaden? Nej det går inte för du är sjukskriven, du har isåfall en arbetsförmåga o kan ställas till arbetsmarknadens förfogande. Men kan jag iaf få pröva? NEJ, det medger inte reglerna får jag höra.

    Önskar att det vore så enkelt som du skrev, verkligen.


    Men du kan ju avbryta din sjukskrivning om du känner dig tillräckligt frisk för att pröva studier. Ingen som tvingar dig vara sjukskriven.
  • Anonym (kk)
    Anonym (anonym) skrev 2016-06-05 14:44:28 följande:

    Och arbetstränar man under omständigheter där man bekymrar sig för sin ekonomi hela tiden är risken stor att man åter blir sjukskriven eftersom stress för ekonomi är en stor riskfaktor för att få en depression.


    Eller så kan man fastna i ett evigt bidragsberoende och fattigdom för att man aldrig ids anstränga sig det minsta.
  • Anonym (kk)
    Anonym (anonym) skrev 2016-06-05 19:33:15 följande:

    Alla de där som år efter år praktiserar på existensminimum kommer aldrig att komma ur bidragsberoende eftersom de skickas på praktik till företag eller ideella organisationer som aldrig kommer att anställa dem helt enkelt för att företagen inte har anställningsbehov och de ideella organisationerna inte har möjlighet att avlöna mer än några få.

    Finns de som praktiserat och arbetstränat 5-10 år utan att ha fått en enda anställning och levt på kring existensminimum under alla dessa år.


    Jag vet. Och det är därför jag tycker att man ska våga satsa lite om man vill nåt annat med sitt liv. Tänka utanför lådan. Om man klarar av att praktisera så klarar man förmodligen av en yrkesutbildning också. Tror inte ett dugg på arbetsmarknadspolitiska åtgärder och rehabiliteringsprogram. Tror på människans egna förmåga. Och det är det man ska stärka istället för att uppmuntra folk att leva på bidrag.
  • Anonym (kk)
    Anonym (Systemfel) skrev 2016-06-05 20:57:11 följande:

    Ingen tvingar mig vara sjukskriven? Nejvisst, då vet jag. Bara det att jag bl a har flera neuropsykiatriska funktionshinder, som gör att jag inte kan fungera fullt ut. Vet aldrig när nästa "dipp" kommer, behöver även praktiskt stöd. Enligt AF och FK får jag inte ens PRÖVA om det går, med stöd, för då ryker min sjukpenning innan jag ens hunnit pröva mina vingar. Du kan ju tala om för mig vilka alternativ jag har?

    Du gör det verkligen lätt för dig med det tänk som du har, tyvärr är det inte lika lätt Irl dock.


    Jag har varit i din situation. Men är idag självförsörjande, tack vare mig själv och min egen kraft. Så jag vet vad jag snackar om.

    Vill inte säga för mycket. För jag vet ingenting om dina svårigheter. Men min erfarenhet är att man kan och klarar av mycket mer än vad man tror. Men för att man ska lyckas måste man kasta bort den falska tryggheten som fk och af är och börja lita på sig själv. Och hitta sin egen väg.

    Hur skulle du klara dig i ett land utan välfärdssystem? Du skulle knappast hamnat på gatan och svultit ihjäl. Tänk. Vad skulle du gjort där för att överleva? Gör sedan samma sak här.
  • Anonym (kk)
    Anonym (anonym) skrev 2016-06-05 23:05:19 följande:

    Där borde Af och Fk ta sitt ansvar och se till att de som ska tillbaka till arbetslivet ges möjlighet att praktisera inom de yrkesområden det är eller kommer att bli arbetskraftsbrist. Någon som är på praktik ska ju inte kunna utföra riktiga arbetsuppgifter från början utan ska gå bredvid och lära sig så då går det ju att utan yrkesutbildning som om det vore skolprao vara med och se hur det går till på exempelvis en VVS-firma, ett bygge, hur målare arbetar, hur det är på ett äldreboende...


    Själv tycker jag faktiskt att man borde skrota af och banta ner fk. Och införa en riktigt låg medborgarlön. Och sedan skyffla tillbaka ansvaret dit där det egentligen hör hemma - hos människorna själva.
  • Anonym (kk)
    Furienna skrev 2016-06-05 23:49:59 följande:

    Men om nu medborgarlönen ska vara så låg som möjligt, hur ska en människa då kunna klara sig på den? Man kan ju vara så sjuk att man inte kan jobba, eller så har man svårt att hitta ett jobb under en period.


    Men då skulle folk i alla fall slippa kravet att springa omkring på en massa värdelösa och poänglösa praktikplatser och rehabiliteringar och istället fokusera sin energi på att bli frisk eller hitta sin egen väg ut ur bidragsberoendet.

    Alla åtgärdsprogram är ineffektiva och bara slöseri med människors tid och energi. Unnar hellre någon att de får vara hemma och röka cigg på balkongen i eftermiddagssolen än att behöva vara på nån gudförgäten praktikplats som inte ger nåt.

    Vem vet bäst vad som skulle funka på dig? Du själv såklart.
  • Anonym (kk)
    Furienna skrev 2016-06-06 00:21:42 följande:

    Jo, men då ska väl medborgarlönen också vara lika hög som nuvarande socialbidrag, a-kassa o s v. 


    Alltså jag har inga klara åsikter om hur en eventuell medborgarlön skulle vara utformad eller hur stor den skulle vara. Men min tanke är väl någonstans i närheten av hur mycket socialbidraget är just nu.

    Det bästa med det är väl att det vore ett kravlöst bidrag. Vill man supa på en parkbänk så får man. Men vill man använda sin energi till att förbättra sitt liv så är det också okej.
Svar på tråden Förlorar på att praktisera jämfört med att bara gå hemma...