• Anciol4

Förlorar på att praktisera jämfört med att bara gå hemma...

Det är ju meningen att praktik ska ge nya kunskaper, erfarenheter samt färska referenser, så att man lättare kan få ett riktigt jobb senare. Är det helt omöjligt för dig att få ett riktigt jobb så småningom, tror du, nu när du har den här nya meriten? Om inte, så tycker jag att du ska kämpa på och göra ditt bästa. Det verkar ju gå bra också, och då kan du få bra referenser sedan - det är superviktigt! Då kommer du på längre sikt att få bättre ekonomi än som sjukpensionär. Tänk även på din ålderspension!

Detta med klientelet på socialkontoret behöver ju inte du bry dig om. Det finns massor av olika sorters människor som kompletterar upp med försörjningsstöd, de pratar bara inte om det så du vet inte vilka det är. Jag kan tänka mig att dom som sitter i väntrummet är dom som kräver mer personlig service och övervakning just för att de har den problematik som du beskriver, medan övriga bara får hem sin blankett med posten och skickar in den med posten.

• Anciol4
    Anonym (Också sjuk) skrev 2016-04-20 19:52:09 följande:
    En praktik leder så gott som aldrig till en anställning, det finns ingen anledning alls att anställa en praktikant. Arbetsförmedlingen ställer inga krav på praktikplatser, de kollar inte upp om de har råd att anställa eller ens om de vill anställa folk. De får dssutom ofta betalt för att ha praktikanter där, så om du inte får vara kvar som praktikant av någon anledning blir du bara utbytt. Av erfarenhet vet jag också att praktik i princip inte betyder något alls på CV: t. Men praktik kan vara bra som arbetsträning, som i ditt fall. Då är det värt något även om det inte leder till en anställning.

Aktivitetsersättning och sjukersättning har inte bara med ålder att göra utan handlar om olika saker. Aktivitetsersättning är en tillfällig ersättning som utbetalas 1-3 år i taget, det är mycket mer fokus på rehabilitering och att man ska komma ut i arbetslivet. Sjukersättning är som du säger förtidspension. Det är alltså inte samma.

Praktiserar du på heltid nu och trivs med det så är det bara att söka heltidsjobb och börja jobba.
    Nåja. Efter några år när man har andra referenser från ett riktigt jobb, kan man ju "tappa" det där med "praktik" i CV:t. Och låta kommande människor som läser CV:t tro att det var ett riktigt jobb. Man kan ju ändå tala om erfarenheterna man gjorde där, så man avslöjas inte som lögnare. Själv tror jag att all erfarenhet är bra - om det inte handlar om direkt dåliga erfarenheter förstås, som elak chef, farlig arbetsmiljö...
Svar på tråden Förlorar på att praktisera jämfört med att bara gå hemma...