Livetskamp skrev 2016-04-20 18:07:19 följande:
Jag bedömer mig frisk från depressionen jag hade tidigare, men mina neuropsykiatriska handikapp kvarstår - därav att jag bör ha rätt till lönebidrag.
"Är du frisk ska du såklart varken söka lönebidragsanställning eller ha praktik, då får du jobba som alla andra." Min förhoppning var ju att praktiken skulle leda till en riktig anställning, annars hade jag ju inte hoppat på det här projektet från första början...
Jaha, vad då två olika saker? Aktivitetsersättning är för personer under 30, sjukersättning för de över 30. Visst, jag uppfattar sjukersättningen som mer permanent - "aldrig kunna arbeta heltid" mot "inte kunna arbeta heltid på minst ett år", men oavsett vad är ju inte aktuell för aktivitetsersättning sett till min höga ålder, och någon förtidspensionär är jag inte intresserad av att bli. Ser mitt försörjningsstöd som något högst tillfälligt, men hade mer än gärna bytt ut det mot någon mer varaktig ersättning, typ lönebidrag.
En praktik leder så gott som aldrig till en anställning, det finns ingen anledning alls att anställa en praktikant. Arbetsförmedlingen ställer inga krav på praktikplatser, de kollar inte upp om de har råd att anställa eller ens om de vill anställa folk. De får dssutom ofta betalt för att ha praktikanter där, så om du inte får vara kvar som praktikant av någon anledning blir du bara utbytt. Av erfarenhet vet jag också att praktik i princip inte betyder något alls på CV: t. Men praktik kan vara bra som arbetsträning, som i ditt fall. Då är det värt något även om det inte leder till en anställning.
Aktivitetsersättning och sjukersättning har inte bara med ålder att göra utan handlar om olika saker. Aktivitetsersättning är en tillfällig ersättning som utbetalas 1-3 år i taget, det är mycket mer fokus på rehabilitering och att man ska komma ut i arbetslivet. Sjukersättning är som du säger förtidspension. Det är alltså inte samma.
Praktiserar du på heltid nu och trivs med det så är det bara att söka heltidsjobb och börja jobba.