Inlägg från: Anonym (Också sjuk) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Också sjuk)

Förlorar på att praktisera jämfört med att bara gå hemma...

Livetskamp skrev 2016-04-20 12:51:16 följande:

Nej, det har jag inte. För att få sjukersättning idag krävs att jag är 0 arbetsför, knappt kan ta mig kommunalt och är sängliggande á la grönsak, ungefär. Sökte aktivitetsersättning (bygger på samma princip men vad det kallas när man ännu inte fyllt 30) och fick avslag. Under den perioden mådde jag dessutom sämre än jag gör idag.

Det där stämmer inte, man kan ansöka om sjukersättning på 25, 50, 75 och 100%. Jag har själv haft aktivitetsersättning på 100% och fyller 30 år i sommar, jag har just ansökt om sjukersättning på 50%. De resterande 50% pluggar jag. Jag kan absolut åka kommunalt själv, men är tyvärr sängliggande större delen av dagen. Träffade du mig lite snabbt skulle du däremot inte se mina problem och jag har endast tre diagnoser (en inom NPF)

Jag tycker du ska ansöka om sjukersättning på deltid. Får du sjukersättning kan du ansöka om bostadstillägg också och du får billigare busskort. Hade jag varit dig hade jag inte tackat nej till timvikariatet heller. Om du klarar av det jobbet så är det bättre att du jobbar där, för även om du inte får behålla pengarna för socialen, så ser det bättre ut på CV:t och det finns en möjlighet att du får gå upp i tid där. Det gynnar dig också i långa loppet, för du kommer inte gå på försörjningsstöd i all evighet.
  • Anonym (Också sjuk)
    Livetskamp skrev 2016-04-20 14:42:38 följande:

Jag har redan nekats sjukersättning (även om det hette aktivitetsersättning då jag inte hade åldern inne), är inte beredd att genomgå den förnedrande processen igen - framför allt inte nu när jag sannolikt kommer bli friskförklarad här under våren. Har skött min arbetsträning över förväntan, ser inte mig som icke-arbetsför eller sängliggande (med undantag för vissa bakslag) längre.

Angående timvikariatet är det inom den bransch jag brände ut mig. Hade haft fast anställning där nu om jag inte gått in i väggen den där dagen för drygt ett år sedan. Mindre risk att hamna i den situationen på mitt nuvarande ställe, tror jag: helt andra arbetsuppgifter och annan typ av miljö.

Enstaka timvik här och var är väl en annan femma dock. Har flera extraknäck sedan förut, dörren står öppen framöver. Vid t.ex. en lönebidragsanställning eller enbart ersättning genom FK vid förlängd praktik, kommer jag definitivt chansa och ta timvik igen.

Aktivitets- och sjukersättning är två olika saker, det är inte samma sak med olika namn. Vad är det du tyckte var förnedrande med processen? Jag skulle tycka det kändes mer förnedrande att stå med mössan i hand varje månad och att socialen ifrågasätter så fort man köper ett tuggummi. Men blir du friskförklarad under våren ser jag inga problem, då kommer du snart ha ett heltidsjobb och slipper alla myndigheter. Är du frisk ska du såklart varken söka lönebidragsanställning eller ha praktik, då får du jobba som alla andra.

Helt ärligt fattar jag inte ens varför du startade tråden, du är ju i princip frisk enligt dig själv och kan jobba som vem som helst, så vad är problemet?
  • Anonym (Också sjuk)
    Livetskamp skrev 2016-04-20 18:07:19 följande:

Jag bedömer mig frisk från depressionen jag hade tidigare, men mina neuropsykiatriska handikapp kvarstår - därav att jag bör ha rätt till lönebidrag.

"Är du frisk ska du såklart varken söka lönebidragsanställning eller ha praktik, då får du jobba som alla andra." Min förhoppning var ju att praktiken skulle leda till en riktig anställning, annars hade jag ju inte hoppat på det här projektet från första början...

Jaha, vad då två olika saker? Aktivitetsersättning är för personer under 30, sjukersättning för de över 30. Visst, jag uppfattar sjukersättningen som mer permanent - "aldrig kunna arbeta heltid" mot "inte kunna arbeta heltid på minst ett år", men oavsett vad är ju inte aktuell för aktivitetsersättning sett till min höga ålder, och någon förtidspensionär är jag inte intresserad av att bli. Ser mitt försörjningsstöd som något högst tillfälligt, men hade mer än gärna bytt ut det mot någon mer varaktig ersättning, typ lönebidrag.

En praktik leder så gott som aldrig till en anställning, det finns ingen anledning alls att anställa en praktikant. Arbetsförmedlingen ställer inga krav på praktikplatser, de kollar inte upp om de har råd att anställa eller ens om de vill anställa folk. De får dssutom ofta betalt för att ha praktikanter där, så om du inte får vara kvar som praktikant av någon anledning blir du bara utbytt. Av erfarenhet vet jag också att praktik i princip inte betyder något alls på CV: t. Men praktik kan vara bra som arbetsträning, som i ditt fall. Då är det värt något även om det inte leder till en anställning.

Aktivitetsersättning och sjukersättning har inte bara med ålder att göra utan handlar om olika saker. Aktivitetsersättning är en tillfällig ersättning som utbetalas 1-3 år i taget, det är mycket mer fokus på rehabilitering och att man ska komma ut i arbetslivet. Sjukersättning är som du säger förtidspension. Det är alltså inte samma.

Praktiserar du på heltid nu och trivs med det så är det bara att söka heltidsjobb och börja jobba.
  • Anonym (Också sjuk)
    Anciol4 skrev 2016-04-20 20:03:56 följande:

Nåja. Efter några år när man har andra referenser från ett riktigt jobb, kan man ju "tappa" det där med "praktik" i CV:t. Och låta kommande människor som läser CV:t tro att det var ett riktigt jobb. Man kan ju ändå tala om erfarenheterna man gjorde där, så man avslöjas inte som lögnare. Själv tror jag att all erfarenhet är bra - om det inte handlar om direkt dåliga erfarenheter förstås, som elak chef, farlig arbetsmiljö...

Jag håller med dig, en praktik är såklart bättre än inget alls, men ett riktigt jobb är bättre och man ska vara medveten om att praktikplatsen ytterst sällan anställer än.
  • Anonym (Också sjuk)
    Livetskamp skrev 2016-04-20 22:21:25 följande:

Som jag skrivit i min TS arbetstränar jag på 50 % och inte heltid. Tanken är väl att jag ska gå upp någon dag så småningom. Här och nu tillåts jag inte överskrida de 17 timmar/vecka vi kommit överens om då man vill se en mer följsam övergång mot tidigare försök. Vill ju inte riskera att ta mig för mycket vatten över huvudet och krascha ännu en gång.

Visst blir jag väl utbytt så småningom i förmån för en ny praktikant, men samtidigt tror jag inte att min handledare är så tänd på idéen att viga ytterligare månader åt introduktion för att vederbörande sedan ska sluta en månad in i den mer självgående fasen. I längden kan det ju inte vara så lönsamt för någon, tänker jag. Tar ju en del tid i anspråk att bara lära upp en ny elev, kan jag tänka mig. Går jag självmant redan i nästa vecka skulle det med handen på hjärtat kännas ganska illojalt mot företaget.

Du kommer givetvis inte bytas ut sålänge du har praktik, men om FK säger att du inte får praktisera där länge så kommer du inte få en anställning, du kommer få sluta och en ny person kommer ta din plats.

Du säger emot dig själv hela tiden. Först säger du att du är fullt frisk (eller påväg att bli det) sedan säger du nu att du inte alls är det. Om du inte är uppe i mer än 17 timmar/vecka kommer du inte vara uppe i 100 % till våren.

Det bästa ekonomiskt sätt för dig är att ansöka om sjukersättning, du kan alltid säga upp det om du klarar av att jobba mer i framtiden.
Svar på tråden Förlorar på att praktisera jämfört med att bara gå hemma...