• Spring17

    3D bio

    Hej!

    Jag har aldrig upplevt 3D känsla på bio, men funderar på att köpa biljetter till Djungebolken som visas i 3D. Jag undrar bara hur det är när det kommer till textning? Kan man liksom läsa vad som står även om man har på sig glasögon och ser allt i ett annat perspektiv? Djungelboken är alltså textad, och jag vill gärna kunna läsa vad som står...

    Jättetacksam för svar från erfarna bio-människor!

    Trevlig onsdag! 

  • Svar på tråden 3D bio
  • Pimpinellan

    Ja,det är klart texten går läsa.  Glad  Däremot gillar jag själv absolut inte formatet. Vi såg senaste Stars Wars och jag hade kanske inte sett den om jag vetat att det var 3D. Man blir trött i huvet och det tillför inte filmen nåt.

  • Spring17
    Oh, ja det kan jag förstå. Blir ju annorlunda bild liksom! Tackar så hemskt mycket för svaret! Skönt att vara 100% säker. :)
  • IsDimma

    Jag tycker det tillför filmen jättemycket när man får se den i 3D den blir bättre oh får ännu mer liv då

  • Carambolan

    Jag tycker att formatet har utvecklats väldigt mycket sedan de första 3d-filmerna kom för några år sedan. Filmskaparna har fått bättre kläm på i vilka lägen det passar att bre på med mycket 3d-djup och i vilka det bara blir blurrigt och svårt. Har du aldrig sett en 3d-film tycker jag absolut att du ska prova :)

  • EnAnonumius
    Pimpinellan skrev 2016-04-20 17:41:49 följande:
    Ja,det är klart texten går läsa.  Glad  Däremot gillar jag själv absolut inte formatet. Vi såg senaste Stars Wars och jag hade kanske inte sett den om jag vetat att det var 3D. Man blir trött i huvet och det tillför inte filmen nåt.
    Du kan inte utgå från dig själv som mall hur det kommer att bli för andra. Man är individer.

    Vissa får inga problem med 3D och blir inte alls "trött i huvudet" av det, och får en härlig upplevelse av 3D.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius

    Jag började gå på 3D filmer sedan denna senaste generationen kom för några år sedan.
    Jag och jag går ytterst sällan på "vanlig film". Då jag gillar det extra djupet både inåt och utåt. Har till och med 3D möjligheter hemma 3D blueray och 3D-TV med samma 3D system som på biograferna.

    Skall man få den bästa 3D upplevelsen på biograferna (enligt mig) så skall man försöka få platser på 5-7 raden i mitten på någon av dessa rader, enligt mitt tycke).
    Ja självklart kan man ju läsa texten med 3D glasögonen på. Fast jag personligen skulle helst slippa texten alls, (oavsett om man går på "vanlig film" eller 3D) då jag fattar engelska och tycker textningen är irriterad i allmänhet.


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Aniiee

    Texten går att läsa, absolut.

    Mina tankar om 3D, då, eftersom alla andra har bidragit....

    Jag HATAR 3D!!!!!!!!!!!

    Typ..... Men jag har mina orsaker.

    Orsak nr 1: För att vara helt rättvis så är 3D-film som är gjord för att vara i 3D helt ok. Animerat funkar bättre i 3D än spelfilm. How to train your dragon = gjord för 3D = funkar i 3d. The Hobbit An unexpected journey = inte gjord för 3D = funkar inte i 3D. 3D som bara är ditslängt för att "allt" ska vara i 3D är i regel dålig 3d. The Danish Girl i 3D, någon? Nä, tänkte väl inte det....

    Orsak nr 2: Jag och 3D går inte ihop, för jag har ett ögonfel som gör att jag ser rätt igenom 3D. 3D-glasen man "får" överkorrigerar. Bummer, men så är det. 


    You are the creators and the curators of your own lives
  • Icewolf

    Ogillar verkligen 3D och hoppas innerligt att denna "trend" snart försvinner för gott.


    Jag älskar vanligtvis 3D och jag var super glad att höra att SF-Bio skulle få en 3D projektor, så att vi skulle få se 3D filmer. Men när jag väl fick se en film, så blev jag ganska besviken. I princip alla filmer har knappt några 3D effekter som poppar ut. Det känns ju liksom inte särskilt värt det att betala extra för att se en film med mer djup än vanligt. Och när ögonen väl har vant sig så märks "effekterna" knappt av. Känns ju också väldigt surt när det kommer en film som man verkligen vill se och den finns endast i 3D. Vissa visas i båda 3D och utan, men inte alla.


    Har också glasögon, så det blir lite jobbigt att sitta där med dubbla glasögon på sig.
    Nä, håll 3D till kortfilmer istället. Jag såg en riktigt häftig, animerad kortfilm på Liseberg. Bästa 3D-effekterna någonsin!


    En 3D film ska vara en häftig upplevelse som man länge kommer att prata om. Finns liksom inget kul med extra djup i bilden.


     


    Såg förresten "The Junglebook" idag i 3D. Mest för jag ville sitta i den största salongen och sedan var jag nyfiken på hur bra effekterna var i filmen. Och nja, inget märkvärdigt förutom en sen där Baloo luktar närgånget på Mowgli. Sådant mer vill jag ha! Effekter som liksom hoppar ut ur duken!
Svar på tråden 3D bio