• Annalina32

    Ska vi skaffa en sladdis eller inte???

    Jag funderar fram och tillbaka angående att skaffa en trea. Vi har två barn på 6 och 8 nu och livet känns helt underbart!!! Dom är ju äntligen inne i den åldern båda två då vi kan göra massa roliga saker tillsammans (gå på bra biofilmer, åka skidor, gå på restaurang) osv. Allt är så himla roligt, smidigt och bekvämt nu? Så varför funderar jag på en trea?? Min man vill jätte gärna ha en trea.. Visst det vore jätte mysigt och att få en till liten att älska. Det vore ju helt underbart! Men jag är inte jätte förtjust av de första småbarnsåren. Jag tycker verkligen inte att det är kul att putta gungor i lekparken, leka med bilar och lego på golvet eller att sitta och mata med sked.. får nästan ångest bara jag tänker på det. Men jag älskar ju tiden från 5 år och uppåt när man kan göra lite roligare saker tillsammans och man kan prata med dom på ett annat sätt! Och det skulle ju försvåra för oss att kunna göra vissa saker med våra stora barn om vi skaffade en trea. Men samtidigt kan jag inte sluta oroa mig för att våra barn snart kommer vara så stora att dom knappt vill umgås med oss längre. Ju mer tiden går ju viktigare blir ju deras kompisar och andra saker.. Så om vi skaffar en till så kommer vi ju ha en ny liten underbar 5 åring när de stora är 12 och 14... Men frågan är.. orkar jag gå igenom de där första åren igen? Som såklart är jätte mysiga men också väldigt krävande... Dela gärna med er av era tankar.. Ni som har skaffat en sladdis och gärna ni andra också! :)

  • Svar på tråden Ska vi skaffa en sladdis eller inte???
  • fantasy06

    Sambon har en son som är 11 o jag har en som är 10 och nu en liten tjej på 4 månader. Trodde det skulle va jättejobbigt men vi har fått en nöjd glad tjej som sover hela nätterna o gnäller bara när hon är hungrig. Visst sen försvårar det ju umgänget med min son som bor här varannan vecka. Men han är så stolt och glad för sin lillasyster så han bryr inte sig så mycket att det inte är som förr :)

    Ångrar inte en sekund att vi skaffade en gemensam :)

  • Annalina32

    Va kul för er! Grattis till den lille :) Va skönt att hon är nöjd! Men det är ju också som du skriver att man är orolig för att man inte ska ha lika mycket tid för de andra barnen om man skaffar en till.. känner du dig någon gång otillräcklig? Att din 10 åring skulle ha behövt mer tid med dig än vad han får pga den lille?

  • fantasy06

    Nej faktiskt inte. Jag passar på att vara bara med honom på kvällarna när tjejens pappa kommit hem från jobbet. Så han tar det mesta av kvällen då o även läggning de veckor vi har min son här.

    Nu har hon fått ersättning sedan hon var några veckor gammal. Men när jag helammade henne kände jag mig fast och otillräcklig.

    Sen klart tänkte man innan och under graviditeten att vad har vi gjort. Barnen klara sig själva nu och nu ska vi börja om. Men som sagt det är bara underbart att ha en liten till :)

  • Lia4

    Vi fick för några månader sen en liten tjej. Brorsorna är alla tre så stora att de går i skolan och det är såå mysigt att ha hela dagarna bara med bebisen. Känns som första igen utan oron och osäkerheten som man ofta har med första. Bröderna fullkomligt älskar henne och det är en härlig känsla att ha så olika åldrar på barnen.

    Men som du säger så kan det ju i vissa situationer bli svårare att göra saker tillsammans nu i några år framöver. Men det är helt klart värt det!

  • Annalina32

    Va kul för er!! Grattis :)

    Men är det inte någon annan som upplever att det har varit riktigt jobbigt eller att ni kanske ångrar er? Inte för att jag tror att man kan ångra ett barn! Men man kan ju ångra själva situationen man har satt sig i. Att man skaffade den tredje så långt efter de andra menar jag. Jag vill ha riktigt ÄRLIGA svar nu! ;)

  • Anonym (A)

    Vi försöker skaffa en trea nu, har två pojkar innan som är födda -07 och -11. Vi har också vägt för och emot en hel massa. Just för att det är bekvämt med stora barn, man får sova på nätterna och kan göra saker m.m. Men det känns ändå för tomt om vi skulle nöja oss med de två vi har utan att försöka igen. Vi har haft mer än nog med våra två tidigare då den äldsta har varit lite sen i utveckling och behövt extra stöd. Detta är nu lugnare och jag känner att han är mer självgående.

    Om ni bägge två vill ha ett till barn TS så tror jag ni ångrar er om ni inte försöker av rena bekvämlighetsskäl. Och som jag känner vill jag heller inte vänta för länge p.g.a. åldern (är bara 33 men ändå). Barn efter 35 innebär ju högre risker. Jag håller med dig om att tiden med att vara gravid, sedan bebis med nattvak och passande av småbarn inte lockar direkt. Det ÄR ju roligt när de är äldre! Men om vi får en sladdis så har man en liten som fortfarande vill vara med oss när de stora vill vara ute på sitt eget med kompisar m.m.

  • Annalina32

    Tack för ditt svar. Men det är ju inte det att jag så gärna VILL ha en trea. Anledningen att jag funderar på det är väl snarare att jag vill förlänga "småbarns tiden" för att jag är rädd att våran 6 och 8 åring ska växa ifrån oss och bli så självständiga att jag inte har någon liten skrutt som är beroende av mig längre... Och frågan är ju om det verkligen är rätt anledning till att skaffa en sladdis?

  • Annelie 76
    Annalina32 skrev 2016-04-23 09:45:19 följande:

    Tack för ditt svar. Men det är ju inte det att jag så gärna VILL ha en trea. Anledningen att jag funderar på det är väl snarare att jag vill förlänga "småbarns tiden" för att jag är rädd att våran 6 och 8 åring ska växa ifrån oss och bli så självständiga att jag inte har någon liten skrutt som är beroende av mig längre... Och frågan är ju om det verkligen är rätt anledning till att skaffa en sladdis?


    Nja, med det tankesättet kanske det är bättre att skaffa en hund :) Även detta barn kommer ju växa upp och bli självständigt om några år...
    Men när det gäller det andra så har du ju två barn som kan hjälpa dig underhålla den lille så du inte måste leka med barnet hela tiden (min mamma lekte inte med oss, vi syskon lekte med varandra) och mata måste man inte göra om man kör med BLW...
    Det är ju både fördelar och nackdelar, du får göra en lista...
  • Annalina32

    Oj! BLW hade jag aldrig hört talas om! Googlade på det nu och det verkar ju väldigt bra! :)

    Ja det har du ju rätt i.. att den lilla säkert kommer leka mycket med de stora.. kan tänka mig att man får mycket hjälp av dom. Även med barnpassning när dom är stora nog om jag och min man vill gå på bio nån kväll eller så. .

    Jag vet egentligen inte om jag VILL ha en till och försöker övertala mig själv att jag inte vill, bara för att vi har det så bekvämt nu.. eller om jag faktiskt INTE vill men funderar på det bara för att förlänga småbarnsåren.. hur ska jag ta reda på vad jag vill? Jag blir galen! Det är ju ett väldigt stort beslut!

  • Snöblask93

    Hej! Vi har en trea som nu är 1,5 de andra två var 7 och 9 när han föddes så ungefär som era! Vi ångrar såklart inte vår trea men det är samtidigt mycket som går "förlorat" med våra stora. Vi kan inte längre åka skidor hela familjen och när lilla är stor nig kommer de stora säkert åka iväg själva i backarna. Vi kan inte få på bio. I simhallen får vi dela upp oss, på semestern får vi dela upp oss ex "kan" lilla inte vara i stora vågor som de äldre älskar. Ja det är meckigt och jag får dåligt samvete. Samtidigt så binder trean ihop. De stora älskar sin lillebror och myser och busar med honom varje dag. Vi är alla lika engagerade i hans uppfostran... Alla vill bestämma om han ska klippa sig, oroar sig om grinden är stängd hemma ja exemplena är många... Han är helt klart familjens bebis.

Svar på tråden Ska vi skaffa en sladdis eller inte???