• Långbenopluto

Ni som hatar/är allergisk mot parfym!

Jag har en fundering, jag är en som älskar parfymer så länge det inte är överdrivet....

Ikväll var jag inbjuden på en föreläsning som var på 3 timmar, det utgick ett mail att två av deltagarna var parfymallergiker och dom ville att ingen skulle ha parfym på sig.

Visst, tänkte jag, jag ska inte använda det.

Under kvällen så blev det en rast och alla gick ut för bensträckare.... och när vi går in i rummet igen så STANK det svett, äckel, fotodör etc etc.....

Är det verkligen bättre än parfym?

Jag (och flera andra) kväljdes av stanken......

• Svar på tråden Ni som hatar/är allergisk mot parfym!
  • myskmalva

Det måste ha varit ett väldigt dåligt ventilerat rum. Tänk hur jävligt det hade varit om det dessutom (ja, dessutom. Parfym tar inte bort lukt, det lägger till) hade luktat parfym!

• myskmalva

Eller för att du lättare ska förstå: tänk dig att rummet, utöver att stinka svett och prutt, var fyllt av rök som fick det att sticka i ögonen, stockas i halsen och gjorde det svårt att andas! Det är så parfym kan kännas för den som inte tål det. Det är inte alls den behagliga doft som du upplever utan bara rent och skärt obehag.

• EnAnonumius
    Snövits skrev 2016-04-20 21:28:04 följande:
    Jag har en fundering, jag är en som älskar parfymer så länge det inte är överdrivet....

Ikväll var jag inbjuden på en föreläsning som var på 3 timmar, det utgick ett mail att två av deltagarna var parfymallergiker och dom ville att ingen skulle ha parfym på sig.

Visst, tänkte jag, jag ska inte använda det.

Under kvällen så blev det en rast och alla gick ut för bensträckare.... och när vi går in i rummet igen så STANK det svett, äckel, fotodör etc etc.....

Är det verkligen bättre än parfym?

Jag (och flera andra) kväljdes av stanken......
    Men snälla. Hur tänker du?

Ja för en parfymALERGIKER är de dofterna bättre. Även om det "inte luktar gott för många".

Så du anser att en parfymALERGIKER skall behöva få sin allergi utlöst, och behöva åka in till sjukan, bara för att du inte kan stå ut med lite naturlig beo och folk "kväljs" bara för att de är vana vid att dölja de naturliga dofterna med parfym?

Så nej det hade inte varit "bättre" med parfymdoft för en som är allergisk mot parfym, bara för att du inte kan stå ut med naturliga kroppsdofter längre.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • MsFry

Fast som myskmalva skrev: parfym tsr inte bort dålig lukt. Deltagarnas bristande hygien hade inte lultat mindre bara för att de hällt på parfym på det hela.

Parfym ska användas med måtta för att komplettera den egna doften, inte för att försöka maskera den.

• MsFry

Kan tillägga: jag själv tycker mycket om parfym men blir väldigt störd av, så pass att jag mår fysiskt dåligt, när folk häller på sig så mycket parfym att man känner smaken av den i munnen bara av att vara nära personen. Det är fasen aldrig bättre än lite svettlukt (så länge vi inte snackar smutsig och gammal svett).

• EnAnonumius
    Snövits skrev 2016-04-20 22:03:50 följande:
    Dom som har mycket parfym blir jag oxå störd av, men denna lukt ikväll stör mig mer!
    Ja och vad har det med saken att göra över vad som är "störigt för dig"?

De hade mejlat dig och alla deltagare att inte använda parfym då det fanns folk som är allergiska mot parfym.

Kan du inte ha lite normal medmänsklig respekt mot en allergiker när de uttryckligen ber om det så kanske du hade kunnat stanna hemma i stället.

Bara för att parfym "luktar bättre" enligt dig och många andra så tar det aldrig bort fakta att detta "lukta gott (enligt dig och många andra)" kan ha en dödlig utgång för andra p.ga att de är allergiska.

Även om NATURLIGA kropplukter inte alltid luktar gott så har de ingen dödlig utgång för en parfymallergiker.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Iowhannah

Jag är själv inte allergisk mot parfym, men jag är väldigt doftkänslig och kan bli riktigt sjuk av starka (parfym-)lukter. Jag tar mycket hellre unken fotsvett och mår bra än parfym och en rejäl förkylning.

För allergiker lär det vara så himla mycket värre.

• lövet2

Svett och dålig lukt rynkar jag på näsan åt. Blir det för mycket och för länge, så kanske jag t o m mår lite illa.
    Parfym däremot - då stockar det sig i halsen, jag får rethosta och jobbigt med andningen. Ändå är jag inte allergisk utan bara överkänslig mot just parfym. Jag klarar inte ens parfymerat skurmedel.

• Bertram

Ni kunde väl bara ha öppnat fönstret?

• Aniiee

Det här är ju lite samma som argumenten man kan få höra om nötter och jordnötter. "Det skadar väl inte dig att jag äter en snickers," "Det skadar väl inte dig att jag har parfym/att det luktar gott där vi är?" Jag har stött på det många gånger, och det kommer nästan, nästan alltid av okunskap. Väldigt få är sadister med flit, och ofta ska det till ett riktigt tillbud innan de fattar att det faktiskt är på allvar. Det är inte "vårsnuva", det är inte "så länge jag inte själv äter/sprejar mig i ansiktet", det är på liv och död (ibland. Om man går så långt som till att be arrangörer av en föreläsning att be om att de som kommer ska undvika det, så är det definitivt).

TS, om det luktade i er lokal så kan du inte skylla på avsaknaden av parfym. Bara på dålig hygien och dåliga lokaler. 

You are the creators and the curators of your own lives
  • Pastella

Det enda som hade hänt om ni dessutom bar parfym är att ni hade luktat både svett och parfym. Samt att någon hade haft svårt att andas men det är väl viktigare att lukta gott.

• Lonlely Wolf

Jag är doftkänslig mot vissa parfymer. Om någon kommer nära mig eller bara går förbi mig och har på sig Vaniljparfym får jag väldigt svårt att andas, jag blir kallsvettig och yr och måste snabbt ut och få frisk luft. Jag är inte elak mot dem som vill dofta, men jag är rädd för min hälsa.

Ni som vill lukta gott gör det med måtta. Den som håller sig ren doftar bättre än någon som dränkt sig i dofter, oftast så räcker det inte bara med parfym för det är hårprodukter, deodoranter, salvor i en och samma person och det blir jobbigt för oss med doftkänslighet.

Svar på tråden Ni som hatar/är allergisk mot parfym!