• upplevelser

Blåsor i munnen! OBS BILDER!

Jag har haft blåsor i munnen i snart 8 månader. 
    (Bilder längst ner)

Det är som värst när jag är stressad eller har sovit dåligt, men har även när jag inte är stressad eller sovit bra.

Jag har även fått hudutslag på armar, händer och ben, men vet inte om detta har något med blåsorna i munnen att göra.

Det blir som ett vätskefylld blåsa som sedan spricker (oftast) och sedan lämnar en röd prick eller ett litet sår på insidan av kinden.

På tungan kan jag få samma typ av blåsa eller som en vit prick "plupp" på tungan som gör grymt ont.

Jag var i Asien när jag fick dom första blåsorna. Jag delade allt med en kompis som även märkte blåsor i munnen. 

Läkaren testade någon herpes typ, men vet inte vilken.

Jag har även haft vattenkoppar och bältros innan, men eftersom att blåsorna inte sitter i grupp så sa läkaren att det inte är bältros som har blommat upp igen.

Hur som haver, så vet inte min läkare vad det kan vara "då herpes inte sitter på insidan av kinderna och på tungan och testet var negativt". Så nu vill jag gärna veta om någon av er sett samma typ av blåsor och vet vad det kan vara?

Blåsorna stämmer inte heller överens med afte, så det verkar vara något annat.

Bilder från insidan av kind: (Olika blåsor)

Bilder från armar, händer och ben: 

Tack på förhand!

Det är otroligt jobbigt att gå runt med dessa blåsor. Om ni vet någonstans dit jag kan vända mig (tänkte byta vårdcentral) så hade alla tips och hjälp uppskattas!

• Svar på tråden Blåsor i munnen! OBS BILDER!
  • Themis

Små hårda "histaminblåsor" i huden kan jag få lite när som helst, det kan vara en generell allergi/överkänslighetsreaktion om man har överkänslig hud. För min del kan jag skala 2-3 potatisar bara så får jag blåsor på handryggen. Men det som händer med din hud behöver inte ha något direkt samband med blåsorna i munnen.

Har du några allergier, tar du antihistamin under pollensäsongen?
    Annars testa det en vecka och se om hudreaktionen dämpas. Kan knappast skada.

I övrigt tycker jag du ska be att få remiss vidare eftersom symptomen har en direkt koppling till en utlandsresa. Vårdcentraler är ofta ingen vidare på att utreda, de sorterar folk,åtgärdar enklare åkommor och hanterar återkommande eller förebyggande kontroller för dem som har långvariga sjukdomar.

Silence is golden. Duct tape is silver. /unknown
  • Blunder87

Hej har lika dant i munnen.. Har du fått svar på vad det kan vara?? Min gör inte ont eller så.. ibland försvinner den och sen kan den komma tillbaka på samma ställe..

• Bubbel85

Har också likadant i munnen men nu är det länge sedan. Ser ut precis som på dina bilder. För ett par år sedan var det typ dagligen, dök nästan alltid upp i samband med lunchen. Sökte vård men ingen visste. Misstänker nån typ av allergi (mat)men har ingen aning och som sagt, nu sker det väldigt sällan :/ funderar också om det kan ha nåt att göra med att jag upplever mitt bett som ojämt och att tänderna kanske skaver på tandköttet... eller nåt. Skönt att veta att man inte är ensam iaf!

• Famous

Dottern har haft ruskiga problem med munsår i stort sett 24/7 i 3-4 år. Tror hon vart helt fri från dem i några dygn under denna tiden. Jag krävde B 12, folsyra och Ferritin prov och hon låg rejält lågt på gränsen att ligga under regerensvärde. Läkaren sa allt var normalt men jag krävde att hon skulle skriva ut tillskott då jag ansåg att hon låg alldeles för lågt på samtliga prover. När läkaren tittade på provsvaren( telefonsamtal) så medgav hon att hon borde sett sambandet. Nu efter efter ett par veckor med B 12 o folat och järn+c vitamin har hon varit utan blåsor ca två veckor. Så kolla dina värden.

Svar på tråden Blåsor i munnen! OBS BILDER!