• Anonym (Olustig känsla)

Kan detta vara autism?

Hejsan!

Bär emot att skriva detta men nu har tankarna snurrat länge nog och oron gror.

Jag har ett barn som blev två i slutet på mars.

Hen har varit motoriskt tidigt förutom med att gå där hen var mer 'normal' och gick vid ca 12 månader. Hen är väldigt fysiskt aktiv. Klättrar hoppar och röjer. Går sällan utan springer överallt.

Jag har dock börjat tänka på autism. Vet nästan inte själv varför.

Något sparsam ögonkontakt, men samtidigt duktig på att använda ögonkontakt vid 'rätta tillfällen'

Tågångare

MYCKET dåligt språk

Ganska arg av sig

Blyg mot andra okända barn, men inte mot tex kompisarna på förskolan

Leker ganska sparsamt med leksaker. Vill helst bli 'underhållen' av syskon eller föräldrar

Hur låter detta? Eller ni med barn med autism, vad ska man reagera på?

• Svar på tråden Kan detta vara autism?
  • Kerubmamman

Låter inte som autism. Dåligt språk har rätt många i den åldern (spannet är väldigt spretigt och brukar jämna ut sig till 3 år ungefär, då de sena barnen börjar komma ikapp) 
    Vad säger förskolan? Vad säger BVC? kanske vara aktuellt för logoped? 

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
    Kerubmamman skrev 2016-04-20 23:07:50 följande:

Låter inte som autism. Dåligt språk har rätt många i den åldern (spannet är väldigt spretigt och brukar jämna ut sig till 3 år ungefär, då de sena barnen börjar komma ikapp) 

Vad säger förskolan? Vad säger BVC? kanske vara aktuellt för logoped? 

Förskolan som jag känner förtroende för sa för några månader sedan att 'hen har språk, bara inget tal'(typ förstår väldigt bra) sen har jag inte velat fråga igen.

Bvc kör med sitt standard 'avvakta' ...
  • Anonym (vbc)
    Anonym (Olustig känsla) skrev 2016-04-20 23:18:34 följande:
    Förskolan som jag känner förtroende för sa för några månader sedan att 'hen har språk, bara inget tal'(typ förstår väldigt bra) sen har jag inte velat fråga igen.
    Bvc kör med sitt standard 'avvakta' ...
    Då låter det helt normalt. Det räcker att ett barn har ett språk, även om orden inte finns.
    Vad får ni för hjälp med tågången?
    Anonym (vbc) skrev 2016-04-20 23:25:20 följande:

Då låter det helt normalt. Det räcker att ett barn har ett språk, även om orden inte finns.

Har faktiskt inte tagit upp tågången med någon.

Den är inte konstant.

Men borde kanske göra det?
  • Anonym (vbc)
    Anonym (Olustig känsla) skrev 2016-04-20 23:29:07 följande:
    Har faktiskt inte tagit upp tågången med någon.
    Den är inte konstant.
    Men borde kanske göra det?
    Ja, det kan vara en idé. Om barnet inte alltid går på tå är det sannolikt inte så att hälsenorna är för korta, men kanske bra att få till en undersökning i alla fall.
    www.1177.se/Vastra-Gotaland/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Tagang-hos-barn/
    www.researchweb.org/is/gsb/ansokan/281
  • Anonym (?)
    Anonym (vbc) skrev 2016-04-20 23:25:20 följande:

Fast varför ska man göra något åt det? Jag gick själv på tå fram till lågstadieåldern (jag har en konstaterad autismdiagnos dag) och det skadade inte mig på minsta vis att gå på tå.
  • Kerubmamman

Hur mycket går hen på tå då?

Anonym (Olustig känsla) skrev 2016-04-20 23:29:07 följande:
    Har faktiskt inte tagit upp tågången med någon. Den är inte konstant. Men borde kanske göra det?

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
    Anonym (?) skrev 2016-04-20 23:41:32 följande:

Fast varför ska man göra något åt det? Jag gick själv på tå fram till lågstadieåldern (jag har en konstaterad autismdiagnos dag) och det skadade inte mig på minsta vis att gå på tå.

Ja det är tydligen ett tecken på autism
    Kerubmamman skrev 2016-04-20 23:43:46 följande:

Hur mycket går hen på tå då?

Svårt att säga. I osäkra situationer, typ nya platser, är det tågång som gäller.

Hemma är det väldigt blandat. Typ en tur över köksgolvet blandas med tågång och vanliga steg

En sak som jag inbillar mig jan tala MOT autism är att hen har en väldig ansiktsmimik.

Någon som vet nått om sånt?

Svar på tråden Kan detta vara autism?