• Pyssilullan

Vår första Charter! Vad är packnings reglerna? O tips på hur vi får en bra resa med 1 åring

Vi åker för första gången på en charter med våra tre barn, vi vuxna har heller aldrig flugit förr!

Hur stor handbagage väska brukar nu ha som har tre barn? Har era barn haft egna hand bagage väskor? Våra barn är 11,8 och 1 år

Tips på hur vi får flygresan smidig med en son som har myror i brallan?

Var packar Man alvedon o Treo o vätskeersättning osv? Incheckat bagage eller handbagage?

Får jag ha med välling pulver in på flyget?

Hur mycket kläder tar vi med oss? Speciellt till 1 åringen som här hemma byter kläder 2 ggr / dag för smuts...

Kan en 1 åring (12 månaders) äta av all inklusive maten?

Behövs långbyxor i Turkiet för vuxna eller barn i mitten av maj? Bör vi ta med 1 par?

• Svar på tråden Vår första Charter! Vad är packnings reglerna? O tips på hur vi får en bra resa med 1 åring
  • Anonym (:))

Man kan gå in på flygets hemsida där står allt :). Handbagage är en mindre väska (står på hemsidan stl )... Ni får inte ha med några vätsker, sax, osv i handbagaget ( står på hemsidan )... Maten kan väl vara så där, ni får väl följa magkänslan... Jag skulle vara försiktigt med ett så litet barn, rättare sagt hade jag skippat den... Tänka på att många gånger kan isen vara gjord av deras vatten, så var lite försiktig med den?! Vet inte om det stämmer. Se till att ha vatten på hotellrummet, då vi inte ska dricka deras vatten. Kläder till lillen, ni kan alltid handtvätta... Se till och ha ordentligt med skydd till barnen och er... Solfaktor, kläder på lillen och något på huvet, iallafall till barnen, ni känner ju själva vad ni vuxna tål.. Solen är rätt starck redan då. Men ett par byxor är skönt till kvällen. Sen finns det i värstafall massor av kläder man kan köpa där. Flyget är det ju bra med en ritbok, något spel och öronproppar (går att köpa på Apoteket), så dom slipper lock för öronen... Håll koll på era värdesaker och lycka till och njjjuuuut :)

• Alexi

Läs på charterbolagets hemsida, där står ju allt som gäller om bagaget.

Det är ju begränsningar för handbagage också så läs på! De stora barnen bör ju ha egna väskor som handbagage med det som de vill ha på flyget.

Klart att ettåringen ska äta av maten, vad ska hen annars äta? Men var försiktig med "lösglass" ute, håll er till typ "GB-glass". Drick inte vattnet heller och skölj inte något i kranvatten.

Ha med alla viktiga mediciner i handbagaget.

Mycket ombyten, en ettårings kläder tar ju ingen plats.

• Anonym (...)

Maxstorleken på handbagage finns att hitta på flygbolagets hemsida. Det är inte samma för alla bolag. Ibland finns det även speciella regler ifall man ser med barn under 2-3 år, regler som tillåter en extra väska tex.

* Vars ett handbagage + vars en stor resväska att checka in till er vuxna.

* Vars ett handbagage till de stora barnen. De behöver ingen stor resväska som checkas in, utan handbagaget räcker för dem. Det som möjligen inte skulle få plats, kan ni ta i ngn av era väskor.

* Till 1-åringen:

- Blöjor (endast till ditresan, resten kan ni köpa på plats)

- Tvättlappar.

- Vätskeersättning

- Man brukar få ha med burkmat på planet, men kolla med flygbolaget först. Samma gällande välling.

Alla regler angående vätskor, barnmat finns på flygbolagets hemsida. Är ni osäkra, ring resebolagen och be dem hjälpa er.

- Extrakläder. Ta med några ombyten/dag. Men det går alltid att tvätta i handfatet. Inga problem.

- Solfaktor 50 till alla barnen. Jo, 50! Solen är stark!

- Solhatt till alla barnen!

Köp vatten i stora flaskor, men även små att ha på stranden.

Borsta inte tänderna med kranvatten.

Svårt det där med maten till 1-åringen. Packa med burkmat i incheckningsbagaget (lägg i påsar ifall de går sönder).

Var försiktig med frukt och kulglass. Köp hellre typ GB-glass för att undvika magsjuka.

Ta med magsjuketabletter (finns på Apoteket), börja ta dem redan hemma.

Rastlösa barn på flyg? Målarbok, resespel (typ Uno, Fia m knuff osv)... De är ju ganska stora så det borde funka.

För säkerhetsskull, ta med vars ett par långbyxor.

Använd inte bankomat i Turkiet om ni inte måste.

Växla pengar till deras valuta. Ofta är saker dyrare i Euro där nere, de försöker luras lite.

När ni hämtat ett bagage på flygplatsen i Turkiet, leta efter värdar från ett charterbolag (de brukar stå vid utgångarna till flygplatsen). De berättar vilken buss ni ska åka med till hotellet.

Ha en härlig semester!

• Anonym (...)

Åk dolmus (små minivans), inte taxi. Dolmus stannar vid ändhållplatser på olika orter. Men när ni åker med dem kan ni när som helst ropa "stop" till chauffören, så stannar han så fort det blir läge. Ni kan även vinka till er en dolmus från gatan. Priset/pers står inne i bussen. Det är billigt.

Var dolmusen kör (till vilken ort) står på utsidan framtill och på sidorna oftast.

En dolmus kör dock inte till en specifik adress, utan håller sig till huvudvägen genom en by/ort.

• Anonym (Mamma79)

Vi brukar ta med en normalater resväska till oss vuxna (delar alltså på en) och barnen delar på en karbinväska. De är drygt 2 år resp 4,5 år. När vi reste till Gran canaria i mars vägde våra resväskor 23 kg tillsammands. Vi hade även med en ryggsäck med vällingpulver+flaska, kamera, laddare o sånt samt en skötväska med ombyte till båda barnen. Storebror brukar ha egen ryggsäck med småbilar, klistermärkesböcker o pixiböcker (som han får dela med sig av).

• K med lilla E

Vi är två vuxna och en 11-åring och när vi är borta en vecka så har vi två resväskor att dela på, men sist var det banne inte lätt att få ihop dem när vi skulle hem och de vägde för mycket så vi fick plocka ur lite och lägga i handbagaget.Nu ska vi resa igen, två veckor, och vi tar tre väskor. Jag skulle i er fall TS tagit tre väskor för alla er. Det finns MYCKET att shoppa i Turkiet!!

• Pyssilullan

Fast hos oss är de tvärt om, mina tjejer på 11 och 8 har en varsin STOR resväska - dom har ju massor av kläder o skor med o skulle vägra dela med oss ;)

Anonym (...) skrev 2016-04-22 04:08:40 följande:

Maxstorleken på handbagage finns att hitta på flygbolagets hemsida. Det är inte samma för alla bolag. Ibland finns det även speciella regler ifall man ser med barn under 2-3 år, regler som tillåter en extra väska tex.

* Vars ett handbagage + vars en stor resväska att checka in till er vuxna.

* Vars ett handbagage till de stora barnen. De behöver ingen stor resväska som checkas in, utan handbagaget räcker för dem. Det som möjligen inte skulle få plats, kan ni ta i ngn av era väskor.

* Till 1-åringen:

- Blöjor (endast till ditresan, resten kan ni köpa på plats)

- Tvättlappar.

- Vätskeersättning

- Man brukar få ha med burkmat på planet, men kolla med flygbolaget först. Samma gällande välling.

Alla regler angående vätskor, barnmat finns på flygbolagets hemsida. Är ni osäkra, ring resebolagen och be dem hjälpa er.

- Extrakläder. Ta med några ombyten/dag. Men det går alltid att tvätta i handfatet. Inga problem.

- Solfaktor 50 till alla barnen. Jo, 50! Solen är stark!

- Solhatt till alla barnen!

Köp vatten i stora flaskor, men även små att ha på stranden.

Borsta inte tänderna med kranvatten.

Svårt det där med maten till 1-åringen. Packa med burkmat i incheckningsbagaget (lägg i påsar ifall de går sönder).

Var försiktig med frukt och kulglass. Köp hellre typ GB-glass för att undvika magsjuka.

Ta med magsjuketabletter (finns på Apoteket), börja ta dem redan hemma.

Rastlösa barn på flyg? Målarbok, resespel (typ Uno, Fia m knuff osv)... De är ju ganska stora så det borde funka.

För säkerhetsskull, ta med vars ett par långbyxor.

Använd inte bankomat i Turkiet om ni inte måste.

Växla pengar till deras valuta. Ofta är saker dyrare i Euro där nere, de försöker luras lite.

När ni hämtat ett bagage på flygplatsen i Turkiet, leta efter värdar från ett charterbolag (de brukar stå vid utgångarna till flygplatsen). De berättar vilken buss ni ska åka med till hotellet.

Ha en härlig semester!

• Pyssilullan

Oj vi som redan har 4 stora väskor proppade!!!!

Mina tjejer 11 och 8 år vägrar dela o dom har ju massa ombyten o skor o de tar ju plats...

Ja har oxå massor o även bäbisens kläder

O sambons väska är proppfull av blöjor o mat + HSBs kläder så vår fundering var mera om vi skulle ha 5 väskor...

K med lilla E skrev 2016-04-25 13:43:54 följande:

Vi är två vuxna och en 11-åring och när vi är borta en vecka så har vi två resväskor att dela på, men sist var det banne inte lätt att få ihop dem när vi skulle hem och de vägde för mycket så vi fick plocka ur lite och lägga i handbagaget.Nu ska vi resa igen, två veckor, och vi tar tre väskor. Jag skulle i er fall TS tagit tre väskor för alla er. Det finns MYCKET att shoppa i Turkiet!!

• K med lilla E
    Pyssilullan skrev 2016-04-25 15:42:03 följande:

Oj vi som redan har 4 stora väskor proppade!!!!

Mina tjejer 11 och 8 år vägrar dela o dom har ju massa ombyten o skor o de tar ju plats...

Ja har oxå massor o även bäbisens kläder

O sambons väska är proppfull av blöjor o mat + HSBs kläder så vår fundering var mera om vi skulle ha 5 väskor...

Jag förstår precis :) Men får ni checka in 5 väskor tror du? Är osäker på om bebisen får ha en egen?
  • Anonym (Mamma79)

När vi reste med sas fick bebisen ha egen resväska men inget handbagage. Dock var vagn ok.

• Anonym (...)
    Pyssilullan skrev 2016-04-25 15:37:45 följande:

Fast hos oss är de tvärt om, mina tjejer på 11 och 8 har en varsin STOR resväska - dom har ju massor av kläder o skor med o skulle vägra dela med oss ;)

Ett misstag brukar vara att folk tar med sig på tok för mycket prylar, typ skor och kläder. Ett tips är att begränsa vad barnen tar med sig. Kommer de verkligen använda alla dessa skor och kläder den korta tid ni är på resan?

Skor brukar ta stor plats. Så för min del brukar jag se till att var och en har ett par bekväma skor, ett par till kvällen och ett par flipp flopps. Ibland struntar jag i flipparna (tex om de är på gränsen till för små för barnen) och köper på plats.

Det kommer bli lättare för dina barn att hantera sina egna väskor om de endast har handbagage (det går ner mer än man tror i största tillåtna väska). Dessutom, med handbagage försvinner risken att bagage kommer bort.

Angående 5 väskor till incheckning. Var bara noga med att kolla upp ifall er minsta ens får lov att checka in bagage. Inte alla bolag som tillåter det nämligen. Egen vagn är en annan femma dock. Det brukar gå bra. Har ni vagn med så investera i ett speciellt väska med hårt skal. Den kommer antagligen bli skadad annars.

Ha det så bra på resan!
  • Pyssilullan

Ja absolut, nu är de ju inga mängder.. Utan de har ett par ballerina och ett par crocs med sig- två par var!

Sen har vi ett par tre klänningar några linnen och två par shorts o tre bikinisar osv... O de tar mer plats än man tror även med deras kläder...

Tack !!

Anonym (...) skrev 2016-04-26 00:35:58 följande:

Ett misstag brukar vara att folk tar med sig på tok för mycket prylar, typ skor och kläder. Ett tips är att begränsa vad barnen tar med sig. Kommer de verkligen använda alla dessa skor och kläder den korta tid ni är på resan?

Skor brukar ta stor plats. Så för min del brukar jag se till att var och en har ett par bekväma skor, ett par till kvällen och ett par flipp flopps. Ibland struntar jag i flipparna (tex om de är på gränsen till för små för barnen) och köper på plats.

Det kommer bli lättare för dina barn att hantera sina egna väskor om de endast har handbagage (det går ner mer än man tror i största tillåtna väska). Dessutom, med handbagage försvinner risken att bagage kommer bort.

Angående 5 väskor till incheckning. Var bara noga med att kolla upp ifall er minsta ens får lov att checka in bagage. Inte alla bolag som tillåter det nämligen. Egen vagn är en annan femma dock. Det brukar gå bra. Har ni vagn med så investera i ett speciellt väska med hårt skal. Den kommer antagligen bli skadad annars.

Ha det så bra på resan!

• Pyssilullan

Jag tänkte att vi som reser 5 st skulle ha 3 incheckade väskor och 1 liten väska som handbagage - tycker ni det låter mycket?

Bi som nämner att barnen bara ska ha handbagage ? För mig kändes de krångligare då vi inte har så små rullväskor - är ju smidigt för barnen att dra en sån...

• K med lilla E
    Pyssilullan skrev 2016-04-28 10:05:40 följande:

Jag tänkte att vi som reser 5 st skulle ha 3 incheckade väskor och 1 liten väska som handbagage - tycker ni det låter mycket?

Bi som nämner att barnen bara ska ha handbagage ? För mig kändes de krångligare då vi inte har så små rullväskor - är ju smidigt för barnen att dra en sån...

Det blir nog jätttebra! Se bara till att ni sparar lite plats så ni kan shoppa! För tjejerna finns det massor Solig. Önskar er en underbar resa, det är så jättefint i Turkiet Solig
  • Anonym (...)
    Pyssilullan skrev 2016-04-28 10:05:40 följande:

Nej, det låter rimligt. Skulle tom vilja säga vars ett handbagage till er vuxna.

Ja rullväskor för barnen känner jag är ett måste, så vida de inte har ryggsäck. Funkar ju också.

Jag lägger alltid badkläder, ett par underkläder och det som anses bökigt att köpa på plats i handbagaget, ifall de incheckade väskorna kommer bort.
Svar på tråden Vår första Charter! Vad är packnings reglerna? O tips på hur vi får en bra resa med 1 åring