• modsey

När gå själv till skolan

har barn som fyller 8 år i höst och går i ettan. Sedan i våras har vi börjat träna att gå hem själv från skolan och i bland till.
    De behöver gå över en väg som har övergångsställe och det är ingen jättetrafikerad korsning, annars är det raka spåret.
    När har ni börjat känna att de kan gå till o från skolan själva?

• Svar på tråden När gå själv till skolan
  • Physalis
    LillaLoppi skrev 2016-04-21 11:11:48 följande:

Det är för att skolan har ansvaret för barnen mellan skolan och hemmen.

Intressant, har aldrig hört talas om att skolan försöker bestämmer sånt. Vet du vad gör de ifall man struntar i regeln?
  • LillaLoppi
    Physalis skrev 2016-04-22 06:43:41 följande:

Intressant, har aldrig hört talas om att skolan försöker bestämmer sånt. Vet du vad gör de ifall man struntar i regeln?

Ingen aning. Tror mer att det är en norm - för barnens eget bästa. Så de antar väl att man inte bara struntar i det.

Skolan har ju ansvaret på vägen mellan hem och skola. Händer något så ska de polisanmäla och skador går på deras försäkring.
  • Fru Ve
    Alexi skrev 2016-04-21 21:03:24 följande:

Vår dotter fick börja gå hem själv för två veckor sedan när vi var hemma och vabbade med lillebror. Det är typ 700 meter till skolan och bara längs vår väg som är en liten gata med återvändsgränd i varje ände. Det känns ändå läskigt. Då gjorde vi så att skolan fick ringa när de slutade och hon gick hem.

Hon går i ettan och fyller 8 sent i höst.

Så det är det som känns svårt att veta hur man brukar göra. Jag vill ju veta exakt när hon går hem så jag vet när vi kan vänta på henne men samtidigt är ju inte det skolans jobb att hålla på och ringa. Eller hur gör andra?

Det är inte så att hon kommer gå hem ensam varje dag, normalt sett hämtar vi. I höst börjar lillebror fklass och då är vi ju där varje dag och hämtar ändå.

Egen mobil kanske så hon kan ringa innan hon går hem? Fast frågan är om det är hållbart att hålla på och kontrollera exakt när de går. Man vet ju när skolan slutar och när barnet ungefär borde vara hemma. Som du skriver kan ju inte skolan heller ringa hem åt varje barn innan de går.
  • Physalis
    LillaLoppi skrev 2016-04-22 08:43:26 följande:

Ingen aning. Tror mer att det är en norm - för barnens eget bästa. Så de antar väl att man inte bara struntar i det.

Skolan har ju ansvaret på vägen mellan hem och skola. Händer något så ska de polisanmäla och skador går på deras försäkring.

Där ser man

Min spontana tanke är att jag avgjort det bäst själv som förälder. Men de kanske har haft många föräldrar som bett om råd i frågan.
  • LillaLoppi
    Physalis skrev 2016-04-22 16:33:54 följande:
    Där ser man

Min spontana tanke är att jag avgjort det bäst själv som förälder. Men de kanske har haft många föräldrar som bett om råd i frågan.
    Eller för många olycksfall och otrygga barn.
    Don't know, don't care. Det är som det är och det är vettigt.
  • Rocket Mania
    LillaLoppi skrev 2016-04-22 08:43:26 följande:
    Fast stämmer det verkligen att det är skolans ansvar? Jag vet att det går på deras försäkring om något händer men att skolan skulle ha ansvar för barnen låter ändå lite märkligt (ok på skolans mark men sedan då?). Barnen kanske inte går direkt hem, var slutar då skolans ansvar?
  • LillaLoppi
    Rocket Mania skrev 2016-04-22 18:09:43 följande:
    Fast stämmer det verkligen att det är skolans ansvar? Jag vet att det går på deras försäkring om något händer men att skolan skulle ha ansvar för barnen låter ändå lite märkligt (ok på skolans mark men sedan då?). Barnen kanske inte går direkt hem, var slutar då skolans ansvar?
    Ansvaret är mellan skolan och hemmet. Går man inte direkt hem så har de således inget ansvar över barnet.
  • Rocket Mania
    LillaLoppi skrev 2016-04-22 18:11:44 följande:
    Ansvaret är mellan skolan och hemmet. Går man inte direkt hem så har de således inget ansvar över barnet.
    Det där kan ju bli väldigt luddigt tänker jag. 
  • LillaLoppi
    Rocket Mania skrev 2016-04-22 18:25:25 följande:

Det där kan ju bli väldigt luddigt tänker jag. 

Ja, allt kan bli till ett problem om man bara så vill. Men det tycks ju fungera iaf för "vår" skola.
  • Rocket Mania
    LillaLoppi skrev 2016-04-22 18:32:58 följande:
    Ja, allt kan bli till ett problem om man bara så vill. Men det tycks ju fungera iaf för "vår" skola.
    Vill och vill? Det handlar väl inte om vad någon vill här utan jag ifrågasatte något jag tyckte lät konstigt. 
Svar på tråden När gå själv till skolan