• vslanguage

Motorlampa lyser men fel på abs-aggregatet?

Hej!

Jag kommer precis från en toyotaverksta där jag var för en tänd motorlampa på en avensis 04 som gått ca 14500 mil! På toyota avlästes felkoderna och där kom det upp en felkod som de sa har att göra med ABS-aggregatet! Någon abs-lampa lyser inte på instrumentbrädan! Har ni varit med om något liknade där motorlampan lyser men det är fel på abs:n? Känner mig helt förvirrad för att inte tala om hur orolig jag är; toyota säger att aggregatet plus arbete landar på 21000kr!!!!!

Felkoderna raderades och lampan släcktes för att se om den kommer tillbaka!!

Hjälp mig snälla att förstå det här; hur kan ett fel i abs-aggregatet tända motorlampan och vad ska jag göra härnäst?

• Svar på tråden Motorlampa lyser men fel på abs-aggregatet?
  • Rabarbapuppa

Hej,

Verkar märkligt. Motorlampan som symbol är i stort sett uteslutande emissionrelaterad. D.v.s motorn har något form av fel - typiskt för förbränning, tändning, blandning eller avgas.
    Övriga system har (som du säger när du relaterar till ABS-lampan) egna symboler.
    Motorlampa är som sagt bara en samlingssymbol för de felkoder som samlats i felminnet - de tycker jag du har rätt att få ta del av?! 

Ett elfel ombord, det kan generera många olika symboler på panelen. När min generator la av, då hade jag motorlampa, ABS-lampa, Antispinn-lampa, men även en separat symbol för växellådsknas. Inget av det stämde ju naturligtvis, utan det var "allmänt flipperspel" i elsystemet p.g.a strömbrist.

Nej, jag tror spontant inte på det där. Det finns flera klart specifika fel inom just ABS-systemet som ABS-lampan kan och ska tändas för. När vi pratar om "aggregatet" så antar jag att man menar ABS-pumpen, den med ventiler som ska kunna släppa bromstryck vid låsning och generera "pulserna" i pedalerna när du bromsar på halt underlag. Är den paj, ja då lämnar den en ABS-kod. Och en ABS-lampa. Likadant när givare (sitter i baklhjulet/navet) eller ABS-kransen som givaren läser mot, är dåliga så ger de ABS-varning specifikt (gärna i kombination med lampa för antispinn/antisladd eftersom de använder samma givare)

Som sagt, motorlampan i en normal bilkonstruktion är relaterad till motorn. Inte bromsarna, som ju är ett helt separat system med sina komponenter.

Be att få se felrapporten, koderna. Posta gärna här.

/Puppa 

Svar på tråden Motorlampa lyser men fel på abs-aggregatet?