Hej,
Verkar märkligt. Motorlampan som symbol är i stort sett uteslutande emissionrelaterad. D.v.s motorn har något form av fel - typiskt för förbränning, tändning, blandning eller avgas.
Övriga system har (som du säger när du relaterar till ABS-lampan) egna symboler.
Motorlampa är som sagt bara en samlingssymbol för de felkoder som samlats i felminnet - de tycker jag du har rätt att få ta del av?!
Ett elfel ombord, det kan generera många olika symboler på panelen. När min generator la av, då hade jag motorlampa, ABS-lampa, Antispinn-lampa, men även en separat symbol för växellådsknas. Inget av det stämde ju naturligtvis, utan det var "allmänt flipperspel" i elsystemet p.g.a strömbrist.
Nej, jag tror spontant inte på det där. Det finns flera klart specifika fel inom just ABS-systemet som ABS-lampan kan och ska tändas för. När vi pratar om "aggregatet" så antar jag att man menar ABS-pumpen, den med ventiler som ska kunna släppa bromstryck vid låsning och generera "pulserna" i pedalerna när du bromsar på halt underlag. Är den paj, ja då lämnar den en ABS-kod. Och en ABS-lampa. Likadant när givare (sitter i baklhjulet/navet) eller ABS-kransen som givaren läser mot, är dåliga så ger de ABS-varning specifikt (gärna i kombination med lampa för antispinn/antisladd eftersom de använder samma givare)
Som sagt, motorlampan i en normal bilkonstruktion är relaterad till motorn. Inte bromsarna, som ju är ett helt separat system med sina komponenter.
Be att få se felrapporten, koderna. Posta gärna här.
/Puppa