• Madre2014

Föda för tidigt??

Jag har en stor fundering, finns nog inget facit på denna fråga/fundering, men vad tro ni..?

Gravid just nu med andra barnet, är i v18.

En frisk & underbar dotter sedan tidigare, född 2014 i v32+5. Allt såg normalt ut under hela graviditeten, trots 1 stor blödning i v15/16 & onda sammandragningar efter v25. (Åkte in varje gång för kontoll men kurvan & allt annat såg alltid bra ut) Fick vattenavgång v30 pga städning av hela huset... Dottern kunde hållas till v33. Föddes vaginalt, andas själv & helt frisk.

Varför hon föddes tidigt vet ingen. Det läkarna tror är att de är ärftligt. Min mamma har fött 2 av 4 barn innan v31. Och 2 av oss andra barn har hållits kvar till v37/38 för att hon knytit livmodertappen. (Kommer inte på vad de heter just nu) :p

Kan de finnas risk att jag föder för tidigt även denna gång??? :/

Tack för svar! :*

Prematur bebis
  • Svar på tråden Föda för tidigt??
  • Carambolan

En ganska stor risk låter det som.

• Anonym (I think so)

Tyvärr så tror jag det, men ingen kan ju säga med säkerhet.

Kanske får du ta det extra lungt denna gång, ingen storstädning. Prata med läkare om vad de tror, kanske kan du också knyta tappen som din mamma gjorde.

Lycka till!

• eemaam

Pga de ärftliga faktorerna låter det som en ökad risk att föda tidigt. Annars är det väl så att om man fött prematurt innan så har man en lite större risk att göra det igen, jämfört med de som inte har fött prematurt tidigare. 
    Men det kan förstås också vara så att barnet väntar till efter vecka 40. Kan vara bra att vara öppen för den möjligheten också, så att det inte blir en jättechock om det faktiskt blir en lång väntan...

• DigiC
    eemaam skrev 2016-04-27 13:39:50 följande:

vad är för resten att knyta tappen? aldrig hört om!

Ett cerclage är som ett snöre man sätter runt cervix (livmoderhalsen) på dem som öppnar sig för tidigt, eller har gjorde det i tidigare graviditeter väldigt tidigt. Det är för att hålla barnet inne längre. "snöret" klipps av några veckor innan beräknad födelse, när det är "fritt fram" för bebisen att komma :)
  • eemaam
    DigiC skrev 2016-04-27 13:56:40 följande:
    Ett cerclage är som ett snöre man sätter runt cervix (livmoderhalsen) på dem som öppnar sig för tidigt, eller har gjorde det i tidigare graviditeter väldigt tidigt. Det är för att hålla barnet inne längre. "snöret" klipps av några veckor innan beräknad födelse, när det är "fritt fram" för bebisen att komma :)
    Ah, tack! Cerklage (cirklage?) har jag hört talas om. Då vet jag! Ja det hjälper säkert vissa fall av tidiga förlossningar. 
  • Madre2014

Tack för svar allihop. Varit hos läkaren & dom tyckte inte jag skulle knytas då de bara blivit för tidigt en gång & då av att vattnet gick, inte av att jag öppnat mig.. så jag få lita på dom.. dock hade dom fel förra gången ah så.. :/ Men jag blir glad om jag iaf få gå till v36 :)

• Anonym (I think so)
    Madre2014 skrev 2016-05-02 04:02:02 följande:

Tack för svar allihop. Varit hos läkaren & dom tyckte inte jag skulle knytas då de bara blivit för tidigt en gång & då av att vattnet gick, inte av att jag öppnat mig.. så jag få lita på dom.. dock hade dom fel förra gången ah så.. :/ Men jag blir glad om jag iaf få gå till v36 :)

Ok, vilken vecka är du i nu då??

Ser att du vart uppe sent, kom ihåg att ta väl hand om dig, att äta ordentligt och bra! och att sova och vila har också betydelse för hur kroppen mår. Även tänderna!! enligt forskning kan tandhygien också ha inverkan på för tidig förlossning.

Lycka till!!!
  • Madre2014
    Anonym (I think so) skrev 2016-05-02 22:46:12 följande:

Ok, vilken vecka är du i nu då??

Ser att du vart uppe sent, kom ihåg att ta väl hand om dig, att äta ordentligt och bra! och att sova och vila har också betydelse för hur kroppen mår. Även tänderna!! enligt forskning kan tandhygien också ha inverkan på för tidig förlossning.

Lycka till!!!

Är i v21 på fredag. :) Imorgon ska jag till kirurgen för att kolla extra noga på livmodern, varför jag haft så ont vissa dagar.. hoppas på positivt svar! :) På RUL såg allt bra ut. Bebis växer perfekt! :)

Åh tack, blivit bättre på att äta nu & ska fortsätta med de! :) ska tänka på de! Tack kram!
Svar på tråden Föda för tidigt??