• snedtak

Fel anställningsform?

galnasmeden skrev 2016-04-24 10:38:17 följande:
    Det var inte riktigt det som var frågan.
    Men vad är frågan då?

På ditt anställningsavtal står det tillsvidareanställning med ett antal arbetsuppgifter specade.
    Du är fortfarande tillsvidareanställd, men arbetar med andra arbetsuppgifter numera.

Anställningsformen är inte annorlunda om du arbetar med att vända papper än om du kokar kaffe. Du är fortfarande tillsvidareanställd. Vad vill du att arbetsgivaren ska ändra?

Om det är din titel och/eller befattning är det ju en annan sak. Jag skulle säga att det inte är praxis att få ett nytt avtal på pappret när man byter uppgifter inom samma företag, men det är endast av egen och bekantas erfarenhet jag uttalar mig och inte med juridisk kompetens.
    Möjligen kan det vara så att man skulle kunna ha rätt att få nya papper om man begär det, men att arbetsgivaren skulle vara skyldig att skriva ut nya avtal varje gång man byter arbetsuppgifter tvivlar jag på.
  • snedtak
    galnasmeden skrev 2016-04-24 18:42:13 följande:
    Det är stor skillnad på en kollektivanställning och tjänsteman.
    Skillnaden är, såvitt jag förstått det, vilket kollektivavtal som gäller för dig. "Kollektivanställd" betyder att du omfattas av ett kollektivavtal genom LO, medan "tjänsteman" att du omfattas av ett kollektivavtal via TCO eller SACO (troligen ett TCO avtal i dit fall).  Igen, det har inget med din anställningsform att göra.
  • snedtak

Och vad som gäller om du skulle vilja omfattas av ett annat kollektivavtal än det du gör idag så skulle jag rekommendera att prata med... facket! Kollektivavtal brukar vara precis sådant de har koll på.

• snedtak
    galnasmeden skrev 2016-04-26 02:28:55 följande:
    Du har helt rätt. Jag har använt mig av fel ordval/ term. 
    Det ska vara arbetare / tjänstemän.
    Jag har hittat mitt svar hos AD där dom har ett mål som är prejudikat.
    AD 1989 nr 12.

För att göra en lång historia kort:
    Har man en "arbetaranställning" men jobbar med helt andra uppgifter som sina tjänstemanna-kollegor så är man enl domslutet tjänsteman.

Man kan undra varför en lägger ner energi på detta...
    Det är stor skillnad på lön, semester och inte minst framtida pension.

Tack alla som gjorde så gott dom kunde för att hjälpa till.

Jag förstår absolut att man vill lägga energi på att omfattas av ett annat kollektivavtal om det innefattar bättre villkor! Däremot är det inte automatiskt så att alla vilkor är bättre om man har ett TCO-avtal jämfört med ett LO-avtal. Men eftersom det verkar vara stora fördelar på din arbetsplats skulle jag försöka jobba för det om jag var du.

Har du fått reda på något matnyttigt? Kommer du kunna omfattas av tjänstemanna-avtalet med en gång? Vore kul att veta hur det funkar.
  • snedtak
    galnasmeden skrev 2016-05-19 09:41:34 följande:
    Förlåt att jag inte har tittat till här på ett tag.

Det som är på gång nu är att både fackförbund och en egen jurist är inkopplad i mitt fall. Både jurist och fack anser att arbetsgivaren ska ge oss med "fel" anställningsavtal ett tjänstemanna-avtal och hänvisar till LAS.

Nu är ärendet utanför min kontroll så att säga och maskineriet får ha sin gång.

Som ett sidospår kan man tycka att det jag har dragit igång är en struntsak då jag har en tillsvidareanställning.
    Kan så vara men man bör ha i åtanke att tjänstemän har högre avsättningar till pension och det för mig har en bytande roll i varför jag har satt igång maskineriet.

Jag återkommer om hur ärendet artar sig.
    Tack för uppdateringen. Ska bli intressant att höra hur det går. 
Svar på tråden Fel anställningsform?