• Linutis

Visdomstand och gravid v25

Hej! Är i vecka 25 och vaknade mitt i natten av att min visdomstand vill upp. Den trycker på. Jag rensar o borstar där för ett få bakterier att hålla sig undan. Vad ska jag göra mer? Härda ut? Behövs den tas bort? Är det bara tillfälligt ont nu när den vill komma upp? Hur länge ska jag härda ut? Tips?

• Svar på tråden Visdomstand och gravid v25
  • Oliviaolivia

Hej jag hade en ömmande visdomstand runt vecka 25-27. Det hade dock blivit infekterat där så jag sköljde med klorhexidin (corsodyl) och tyckte det blev lite bättre och så härdade jag ut. Däremot missfärgade det mina tänder något.

Om inte visdomstanden orsakar dig några problem, så behöver du nog inte göra nåt annat än att försöka hålla rent.

Min växte snett och gick inte att hålla ren.

Jag fick operera bort visdomstanden sen 4 mån efter förlossningen och det var ingen höjdare (för den satt i underkäken). Hade helt jävulskt ont i 2 veckor efteråt. Var däremot så lättad att jag väntat med det tills EFTER förlossningen. Det är så lätt att det blir infekterat där visdomstanden suttit (hände mig trots att jag var jättenoga med att rengöra) och det är kanske inte så bra med infektion under graviditeten. Det har varit lite svårt att få till det med barnvakt, amning, orka med att ta hand om sonen osv efter operationen, men det löser man!

Jag har dragit ut en visdomstand tidigare i överkäken också och det gick hur bra som helst och inte mkt smärta efteråt.

Skönt att de är borta!

• Seven Costanza

Jag tog bort en visdomstand när jag var i ca v 15, inga problem med det ur graviditetssynpunkt förutom att jag hade ätit starkare smärtstillande efteråt om jag inte varit gravid, men det var inte SÅ farligt ändå. Om du får mkt ont av den tycker jag absolut att du ska ta bort den.

• Linutis
    Seven Costanza skrev 2016-04-23 06:54:26 följande:

Jag tog bort en visdomstand när jag var i ca v 15, inga problem med det ur graviditetssynpunkt förutom att jag hade ätit starkare smärtstillande efteråt om jag inte varit gravid, men det var inte SÅ farligt ändå. Om du får mkt ont av den tycker jag absolut att du ska ta bort den.

Okej! Alltså så HEMSKT ont har jag ej, jag tog en Alvedon o det släppte ett tag bara. :)
  • Linutis
    Oliviaolivia skrev 2016-04-23 06:01:01 följande:

Hej jag hade en ömmande visdomstand runt vecka 25-27. Det hade dock blivit infekterat där så jag sköljde med klorhexidin (corsodyl) och tyckte det blev lite bättre och så härdade jag ut. Däremot missfärgade det mina tänder något.

Om inte visdomstanden orsakar dig några problem, så behöver du nog inte göra nåt annat än att försöka hålla rent.

Min växte snett och gick inte att hålla ren.

Jag fick operera bort visdomstanden sen 4 mån efter förlossningen och det var ingen höjdare (för den satt i underkäken). Hade helt jävulskt ont i 2 veckor efteråt. Var däremot så lättad att jag väntat med det tills EFTER förlossningen. Det är så lätt att det blir infekterat där visdomstanden suttit (hände mig trots att jag var jättenoga med att rengöra) och det är kanske inte så bra med infektion under graviditeten. Det har varit lite svårt att få till det med barnvakt, amning, orka med att ta hand om sonen osv efter operationen, men det löser man!

Jag har dragit ut en visdomstand tidigare i överkäken också och det gick hur bra som helst och inte mkt smärta efteråt.

Skönt att de är borta!

Okej! Oj, 4 mån efter förlossningen! Jag ska försöka hålla rent nu så gott jag kan! Tog Alvedon och det släppte lite. Den håller dock på att växa ut. Hemskt verkligen! Men jag kan härda ut. Hoppas det bara inre blir inflammerat o grejer! Nej nu ska jag hålla god uppsikt!
  • Seven Costanza
    Linutis skrev 2016-04-23 08:00:55 följande:

Okej! Alltså så HEMSKT ont har jag ej, jag tog en Alvedon o det släppte ett tag bara. :)

Nej men det är ju ändå 15 veckor kvar av graviditeten, så det kan ju vara att du får mer besvär och då ville jag bara säga att själva graviditeten inte är en anledning att inte ta bort tanden. Man säger till att man är gravid så får man ett skynke att ha över magen när de röntgar.
  • bf2014

Försök hålla rent så gott du kan, borsta med eltandborste om du har. Kör med corsodylgel på borste, sköljer du med corsodyl kan det vara svårt att nå precis där det behövs. Ger det inte med sig till på månd ring din tandläkare så kan de spola rent med koksalt och väte. Svullnar du upp eller får feber, känner dig allmänpåverkad så måste du söka akut. Hoppas det ger med sig! /tandsköterska

• Ballerinan
    Linutis skrev 2016-04-23 02:34:10 följande:

Hej! Är i vecka 25 och vaknade mitt i natten av att min visdomstand vill upp. Den trycker på. Jag rensar o borstar där för ett få bakterier att hålla sig undan. Vad ska jag göra mer? Härda ut? Behövs den tas bort? Är det bara tillfälligt ont nu när den vill komma upp? Hur länge ska jag härda ut? Tips?

Mitt tips när det gäller visdomstand är eltandborste och stark munskölj (den bästa är ICAs egna, den gröna bränner i munnen). Använder du en vanlig tandborste finns risken att du inte kommer åt ordentligt och att du tycker det gör ont så du inte vill ta i eller borsta noga. Har haft mycket problem med mina men detta funkar för mig. Sen gör det jävligt ont då det finns mycket nerver som tanden trycker på. Kyla kan hjälpa, men annars värktabletter.
  • Linutis
    bf2014 skrev 2016-04-23 08:14:23 följande:

Försök hålla rent så gott du kan, borsta med eltandborste om du har. Kör med corsodylgel på borste, sköljer du med corsodyl kan det vara svårt att nå precis där det behövs. Ger det inte med sig till på månd ring din tandläkare så kan de spola rent med koksalt och väte. Svullnar du upp eller får feber, känner dig allmänpåverkad så måste du söka akut. Hoppas det ger med sig! /tandsköterska

Tack jag har cordsodylgel hemma sen förra visdomstanden bråkade. Den går ut 2018 så den funkar! Okej!
  • Linutis
    bf2014 skrev 2016-04-23 08:14:23 följande:

Det är på kvällen nu som det svullnar till. Alvedonen hjälper knappt på kvällen men på dagen går de bra. Alltså jag har problem med sömnen pga de. Jag är pyttelite svullen i kinden. Mer svullen på kväll/natt. Ska jag ringa?
  • Asirna

Det är bara att härda ut, men sedan får då gå till din tandläkare o kolla så alla dina tänder får plats.
    Man tar endast bort visdoms tänder när de inte får plats för fler tänder i käken :)

• bf2014
    Linutis skrev 2016-04-25 02:55:53 följande:
    Det är på kvällen nu som det svullnar till. Alvedonen hjälper knappt på kvällen men på dagen går de bra. Alltså jag har problem med sömnen pga de. Jag är pyttelite svullen i kinden. Mer svullen på kväll/natt. Ska jag ringa?
    Jag hade ringt, det är onödigt att gå och ha ont! De spolar rent och sen blir det bättre inom någon dag. Man brukar ha som tumregel att man tar bort visdomstanden om man haft tre jobbiga inflammationer. Ring och rådfråga med din tandläkare idag iaf tycker jag vi tar alltid in våra patienter samma dag vid sådana här tillstånd.
  • Linutis
    bf2014 skrev 2016-04-25 18:37:31 följande:

Hur gick det ts ?

Hej! Idag är det bättre, det har lagt sig lite. Dessa dagar har varit pina verkligen! Jag har bara härdat ut och tagit Alvedon. Rensar fortfarande! Känns mycket bättre
Svar på tråden Visdomstand och gravid v25