• barajag01

Kläder till nyfödd i maj?

Hur klädde ni era barn som är födda i maj? Tänkte köpa bebiskläder till en vän som ska ha barn då. Ska man köpa lång eller kortärmade kläder Hjälp tack, kan inte det här! ;)

• Svar på tråden Kläder till nyfödd i maj?
  • Lady Di

Långärmat är bra eftersom de inte är så varmt än o bebisen får inte bli kall. Du kan också köpa nån storlek större som den kan ha i sommar eller till hösten då bebisar växer så fort den första tiden så man hinner oftast inte ens använda hälften av allt man får till sin nyfödda. ;)

• zemer

Om jag var du så skulle jag köpa lite större storlekar. Troligen har dom redan massa kläder för den första tiden (maj).

Sen hade jag nog köpt långärmat. Mina barn hade typ aldrig T-shirt när dom va så små. Antingen va det för kallt eller så soligt att man behövde skydda dom. Body och leggings/joggingbyxor är det bästa (enligt mig) :)

• barajag01
    Lady Di skrev 2016-04-23 17:01:51 följande:

Långärmat är bra eftersom de inte är så varmt än o bebisen får inte bli kall. Du kan också köpa nån storlek större som den kan ha i sommar eller till hösten då bebisar växer så fort den första tiden så man hinner oftast inte ens använda hälften av allt man får till sin nyfödda. ;)

Ska man ta 56 eller 62? Tänkte att dom kanske vill klä bebisen i kortärmat i juni/juli
  • barajag01
    zemer skrev 2016-04-23 17:08:08 följande:

Om jag var du så skulle jag köpa lite större storlekar. Troligen har dom redan massa kläder för den första tiden (maj).

Sen hade jag nog köpt långärmat. Mina barn hade typ aldrig T-shirt när dom va så små. Antingen va det för kallt eller så soligt att man behövde skydda dom. Body och leggings/joggingbyxor är det bästa (enligt mig) :)

Tack för svar! Får bli långärmat. Vilken storlek tror du? :)
  • zemer
    barajag01 skrev 2016-04-23 17:10:45 följande:

Tack för svar! Får bli långärmat. Vilken storlek tror du? :)

Jag har själv tyckt att det vart bäst att få i stl 74 :) för 50-68 handlade jag själv på mig en massa innan (hann inte ens använda allt). Så jag skulle nog säga 68 och uppåt :)
  • elyse

Långärmad body - det går ju att vika upp ärmarna om man vill det. Pyjamas levde min lilla tjej i första sommaren. Newbie på KappAhl har bra (vita) solhattar för de minsta.

• frökenelisabeth

Jag säger också långärmat t-shirts började jag nog inte använda förrän vid 2,5-årsåldern, innan dess var det bodys. 

Storleken är det svårare med. Jag fick en bebis i maj som var ganska liten, så storlek 68 började jag inte använda förrän runt jul, minns jag. Men köper man t ex en långärmad body så kan den ju användas året runt, det behöver ju inte vara med detsamma. 

• barajag01

Känns så tråkigt att köpa superstora kläder som den inte kan använda på länge... får kanske bli 62

• zemer
    barajag01 skrev 2016-04-23 18:47:31 följande:

Känns så tråkigt att köpa superstora kläder som den inte kan använda på länge... får kanske bli 62

Köp vad du vill :) Jag fick dock massa kläder i stl 62 som jag aldrig hann använda. Det var tråkigt.
  • amalie79
    frökenelisabeth skrev 2016-04-23 17:42:45 följande:

Jag säger också långärmat t-shirts började jag nog inte använda förrän vid 2,5-årsåldern, innan dess var det bodys. 

Storleken är det svårare med. Jag fick en bebis i maj som var ganska liten, så storlek 68 började jag inte använda förrän runt jul, minns jag. Men köper man t ex en långärmad body så kan den ju användas året runt, det behöver ju inte vara med detsamma. 

Och jag fick en stor bebis i januari som är på gång att växa ur 68 nu:) så man vet ju aldrig!

Men annars håller jag med om långärmat o att köpa en större storlek än 56
  • Det kommer bli bra

Långärmat definitivt.

Ur praktiskt synpunkt är strl 68 och större bäst eftersom alla vill köpa och ge små storlekar (och det är de kläderna man själv också köper på sig). Men som presentgivare har man ju rätten att ge det man vill och det är roligast att köpa de små storlekarna, inget snack om saken... Jag blev jätteglad för alla fina småkläder i 56 och 62 trots att mina barn har fått så mycket att jag inte ens hunnit med att använda hälften.

• Lady Di
    barajag01 skrev 2016-04-23 17:09:20 följande:
    Ska man ta 56 eller 62? Tänkte att dom kanske vill klä bebisen i kortärmat i juni/juli
    Jag köpte 62 o 68 nu när min vännina fick barn. Du kan absolut köpa kortärmat till i sommar :) Vår som föddes i juni 2013 o då köpte jag kortärmade bodys o linnebody. Kan ju ta på en kofta eller så när de sen blir kallare på kvällen.
  • Strimmaavljus

Långärmade omlottbodys. Även om det är varmt och soligt så måste man skydda barnet från solen. Då ör långärmat bäst.

• mammalovis

När vi fick barn fick vi mest kläder i storlek 56 och lite i 62. Nu med tredje barnet önskade vi mer större storlekar som 62, 68, 74.

Jag föredrar långärmad body då det alltid funkar. I de minsta storlekarna är det bäst med omlottbody. Pyjamas kan ju vara ett säkrare kort då alla gärna köper body och kanske byxor. Helt uppknäppt pyjamas är att föredra då bebisar är ostabila i nacken de första veckorna/månaderna (olika för olika bebisar).

Svar på tråden Kläder till nyfödd i maj?