• Jenny8686

Bebisen bajsar inte :(

Hej! Min son på snart 6 månader (nästa vecka) har slutat att bajsa (känns det som). Han får ersättning. Vi började för ca 3 veckor sen med smakport, allt gick bra han åt och bajsade. För 2 veckor sen så bajsade han inte på en dag och sen nästa dag va bajset mer av det fastare slaget och jag fick hjälpa han upp med benen och då skötte han magen, sen gick det en dag i mellan bajsningarna igen, denna gången kom det ut en hård boll som jag oxå fick hjälpa han med! Kontaktade BVC, jag skulle testa att ge katrinplommon (vilket jag hade gett i 4 dagar i sträck) funkade inte, ringde dagen efter och då skulle jag börja med laktulos 2ml x 2. Skötte magen 1 dag utan hjälp och nästa dag med hjälp. Nu har han inte bajsat sen i torsdags och då fick jag hjälpa honom. Han fick 5 skedar gröt i går men nu vågar jag inte ge han några smakport alls!! Hur ska jag få honom att bajsa?
    Jag ger extra vatten i varje ersättningsflaska typ 5 ml, jag har testat katrinplommon och päron puré, testat att ta tempen, testat Windi, hålla grodgrepp, hålla upp benen när han äter (fungerat ibland)... Vad mer ska jag göra? Enligt BVC så ska han sköta magen varje dag när han äter smakport det gör han inte. HJÄLP!

• Svar på tråden Bebisen bajsar inte :(
  • Flisan35

Han håller nog sig för att det gör ont. Den hårda "proppen" behöver lösas upp så han kan bajsa! Ring nån helgöppen vc och be att de hjälper till med klyx. När han har bajsat ordentligt så startar du om från början, med små små smakportioner i långsam takt. Han är ju så liten fortfarande, finns ingen anledning att stressa.

• Margaux
    Jenny8686 skrev 2016-04-24 07:37:20 följande:

Tror jag kommit på varför han inte bajsar, han håller sig! Vad ska jag göra?

Rekommenderar att prova att sätta han på toaletten. Det är mycket lättare att bajsa i den positionen...
  • Maramina

Testa med att öka mängden fett i maten. Det fick vi göra med både våra barn och det hjälpte till viss del

• Jenny8686
    Flisan35 skrev 2016-04-24 09:10:28 följande:

Han håller nog sig för att det gör ont. Den hårda "proppen" behöver lösas upp så han kan bajsa! Ring nån helgöppen vc och be att de hjälper till med klyx. När han har bajsat ordentligt så startar du om från början, med små små smakportioner i långsam takt. Han är ju så liten fortfarande, finns ingen anledning att stressa.

Löste upp den proppen i morse! Fast den va inte så hård som jag trodde men ändå.
  • Jenny8686
    Maramina skrev 2016-04-24 09:18:04 följande:

Testa med att öka mängden fett i maten. Det fick vi göra med både våra barn och det hjälpte till viss del

Testar det så får vi se om det händer något.
  • Jenny8686

Många pratat så gott om kokosolja, är det något som ni har någon erfarenhet av?

• Mammat3

Vi fick tips om en ersättning som heter Bifidus. Den funkade på vår son som också var förstoppad för jämnan. Dock var detta för 7 år sen så vet inte om den finns kvar. Men vi bytte iallafall ut kvällsmålet till Bifidus och det hjälpte på honom iallafall.

• Flisan35
    Jenny8686 skrev 2016-04-24 19:25:58 följande:

Många pratat så gott om kokosolja, är det något som ni har någon erfarenhet av?

Kokosolja är toppen, håller lilla magen i trim:) gott i gröt och välling
  • Jenny8686
    Mammat3 skrev 2016-04-24 19:37:09 följande:

Vi fick tips om en ersättning som heter Bifidus. Den funkade på vår son som också var förstoppad för jämnan. Dock var detta för 7 år sen så vet inte om den finns kvar. Men vi bytte iallafall ut kvällsmålet till Bifidus och det hjälpte på honom iallafall.

Har sökt efter detta men det verkar som att det har utgått för några år sen tyvärr.
  • Jenny8686
    Flisan35 skrev 2016-04-24 20:40:42 följande:
    Kokosolja är toppen, håller lilla magen i trim:) gott i gröt och välling
    Kanske ska våga testa detta då. Har pratat med barnmottagningen idag och dom tyckte att jag skulle öka laktulosen till 3,5ml x 2 och fortsätta att ge smakport samt att ge lavemang nedifrån idag igen för att lösa upp om det något mer hårt som sitter i ändtarmen.
  • nattuss89

Min son har också haft problem med hård mage ända sen han var 4-5 månader gammal. Det gick så pass långt att han till slut blev jätteledsen varje gång han skulle bajsa. Vi testade allt kändes det som; katrinplommon-puré, att öka med vätskan, kiwi, matolja, salvor, laktulos m.m

Jag testade att byta ersättning till Sempers "Lemolac" som är anpassad just för känsliga och hårda magar, och det blev faktiskt bättre. Men det som jag upplevde gav bäst effekt var att sluta med ersättningen helt när han var ca 10 månader (då hade vi hållt på och testat allt möjligt i flera månader). Nu är ju din bebis bara 6 månader, så du kanske känner att du ändå vill ge ersättning, så mitt tips är att testa "Semper Lemolac". Finns nog att köpa på typ Ica, men finns även på vissa Apotek.

• Jenny8686
    nattuss89 skrev 2016-04-26 22:42:03 följande:

Min son har också haft problem med hård mage ända sen han var 4-5 månader gammal. Det gick så pass långt att han till slut blev jätteledsen varje gång han skulle bajsa. Vi testade allt kändes det som; katrinplommon-puré, att öka med vätskan, kiwi, matolja, salvor, laktulos m.m

Jag testade att byta ersättning till Sempers "Lemolac" som är anpassad just för känsliga och hårda magar, och det blev faktiskt bättre. Men det som jag upplevde gav bäst effekt var att sluta med ersättningen helt när han var ca 10 månader (då hade vi hållt på och testat allt möjligt i flera månader). Nu är ju din bebis bara 6 månader, så du kanske känner att du ändå vill ge ersättning, så mitt tips är att testa "Semper Lemolac". Finns nog att köpa på typ Ica, men finns även på vissa Apotek.

Han får ju nan 1 sensitive, vill helst inte hålla på att byta ersättning hur som helst eftersom magen har ju skött sig tidigare. Önskar så att han kunde bajsa i allafall varannan dag. :(
  • Annelie 76

Min son bajsade var 5 dag med bröstmjölk. Nu när han äter mat och får ersättning bajsar han var tredje ungefär. Så det är inte alls så att de "ska" bajsa varje dag. Om det är problem eller inte beror ju på om barnets mönster är ändrat och om det är besvärligt att få ut bajset.

• LillaJag06

Jag hade jättestora problem med sonen. Han hade först kolik till han var 6 månader. Kunde tyvärr bara amma tills han var 2 månader och fick ju såklart börja med ersättning. Stackaren kunde ju inte bajsa, överhuvudtaget. :(
    Tillslut fick han 5 ml per flaska och efter det minskade vi succésivt.
    Idag är han 20 månader och vi slutade med laxröra för några månader sen. Hans problem slutade när han slutade med ersättning.
    Han åt vanlig mat tidigt ihop med ersättning så i vårt fall berodde problemen på ersättningen.
    I slutet fick han 5 ml lactulos om dagen.

Vi fick prova oss fram tills vi hittade det som funkade och trots det så behövde vi använda windi flera ggr i veckan.

• MsM84

Men alltså, det är fullt normalt att bebisar inte bajsar varje dag! Tyvärr säger BVC ofta konstiga saker, och detta måste vara en sådan.Så länge som bebisen inte gråter när den bajsar eller blir förstoppad och inte bajsar på länge, typ över en vecka, är det inga problem. När de börjar få mat blir bajset lätt hårdare, och om det inte bajsas lika ofta hinner kroppen suga upp mer vätska och det blir fastare av den anledningen. Men om bebisen inte mår dåligt så gör det inget. 

• Jenny8686
    LillaJag06 skrev 2016-05-01 10:08:45 följande:

Hur går det ts?

Det går inte så bra. I går använda jag Windi och då bajsade han en del. Vill så gärna att han ska kunna bajsa själv och inte ha några problem med magen så jag har god lust att sälja min själ till djävulen! Känner så enorm frustration över hans lilla mage, stackarn! Vet inte vem jag ska lyssna på, BVC säger en sak och alla andra säger olika. :(
Svar på tråden Bebisen bajsar inte :(