• Bonden35

Har de rätt att sparka mig?

Hej!

Jag tänkte försöka göra en lång historia kort.

Jag påbörjade en allmän visstidsanställning hos ett företag 1:e Februari 2016. Anställningen stiräcker sig till  till 8:e juli 2016. Anledningen att jag har en allmän visstidsanställning är för att jag under tiden jag jobbar även utbildas internt utav företaget i fråga. Meningen är att anställningen efter utbildningen är avslutad skall övergå till en tillsvidareanställning.

Saken är den att jag innan jag blev utvald att få gå utbildningen hos företaget arbetade jag på timmar där i några månader. De var 100% nöjda med mig därav jag fick möjligheten till utbildningen.

Under min utbildning har jag inte fått några klagomål fram tills förra veckan då jag blev inkallad på ett utvecklingssamtal. Det kom då fram saker jag inte riktigt håller med om, en grej var att jag under utbildningstimmarna upplevs ointresserad och att jag inte lyssnar, en annan grej som kom upp var att en morgon när jag var på väg till jobbet så höll en person på att göra inbrott i min bil. Jag ingrep med ett handgemäng, jag slog personen med en öppen hand. Jag kontaktade berörd myndighet om mitt ingripande och sen var den saken över. Jag kom dock cirka 15 min sent till jobbet och förklarade för chefen vad som hänt och vad min sena ankomst berodde på. Ytterligare en sak som kom upp som jag anser är övertolkat var att jag fick ett såkallat "Windows samtal", jag tog samtalet varav personen i andra ändan som talade engelska sa att min dator var infekterad. Jag sa artigt att jag inte trodde på detta och frågade en mellan-chef som befann sig i rummet vid detta tillfället om han fått liknande samtal någon gång och skrattade lite. På mötet så var versionen att jag varit upprörd vilket jag absolut inte var och som mina kollegor kan intyga.

Detta är som sagt händelser som hänt för flera månader sedan och den senaste händelsen för 2 veckor sedan ungefär. Jag har inte fått några klagomål, jag har skött mina arbetsuppgifter och har fått idel lovord och ingen kritik alls för ens mötet med chefen.

Han är nu osäker på om jag skall få fortsätta, jag skall på ett besked på fredag efter han överlagt med andra personer.

Frågan jag ställer mig, är det okej att avskeda mig på dessa grunder när jag inte har begått något helt uppenbart fel?. Jag har inte haft några samtal alls tidigare där jag fått någon tillrättavisning utan som jag skrev tidigare, idel lovord. Jag har även fått lämna önskemål om i vilken utav städerna de har verksamhet jag vill jobba efter utbildningen.

Tacksam för svar, råd och tips.
  • Svar på tråden Har de rätt att sparka mig?
  • Gladhannapanna

Är man visstidsanställd har man anställning tiden ut men de kan välja att inte fastanställa dig.
    Har man provanställning sitter man ännu lösare! Jag blev provanställd i januari och efter tre månader meddelade chefen att mina två kollegor inte ville jobba med mig. De gillade inte att jag sa vad jag tyckte och tänkte mm. Inget klagomål på mina prestationer eller på hur jag fungerade med övriga inom företaget eller samarbetspartners. Tungt men jag vill inte jobba med folk som inte vill jobba med mig. Tack och lov är jag tjänstledig och går tillbaka till mitt gamla jobb på måndag!

• Holma
    Bonden35 skrev 2016-04-23 18:05:24 följande:

Hej!

Jag tänkte försöka göra en lång historia kort.

Jag påbörjade en allmän visstidsanställning hos ett företag 1:e Februari 2016. Anställningen stiräcker sig till  till 8:e juli 2016. Anledningen att jag har en allmän visstidsanställning är för att jag under tiden jag jobbar även utbildas internt utav företaget i fråga. Meningen är att anställningen efter utbildningen är avslutad skall övergå till en tillsvidareanställning.

Saken är den att jag innan jag blev utvald att få gå utbildningen hos företaget arbetade jag på timmar där i några månader. De var 100% nöjda med mig därav jag fick möjligheten till utbildningen.

Under min utbildning har jag inte fått några klagomål fram tills förra veckan då jag blev inkallad på ett utvecklingssamtal. Det kom då fram saker jag inte riktigt håller med om, en grej var att jag under utbildningstimmarna upplevs ointresserad och att jag inte lyssnar, en annan grej som kom upp var att en morgon när jag var på väg till jobbet så höll en person på att göra inbrott i min bil. Jag ingrep med ett handgemäng, jag slog personen med en öppen hand. Jag kontaktade berörd myndighet om mitt ingripande och sen var den saken över. Jag kom dock cirka 15 min sent till jobbet och förklarade för chefen vad som hänt och vad min sena ankomst berodde på. Ytterligare en sak som kom upp som jag anser är övertolkat var att jag fick ett såkallat "Windows samtal", jag tog samtalet varav personen i andra ändan som talade engelska sa att min dator var infekterad. Jag sa artigt att jag inte trodde på detta och frågade en mellan-chef som befann sig i rummet vid detta tillfället om han fått liknande samtal någon gång och skrattade lite. På mötet så var versionen att jag varit upprörd vilket jag absolut inte var och som mina kollegor kan intyga.

Detta är som sagt händelser som hänt för flera månader sedan och den senaste händelsen för 2 veckor sedan ungefär. Jag har inte fått några klagomål, jag har skött mina arbetsuppgifter och har fått idel lovord och ingen kritik alls för ens mötet med chefen.

Han är nu osäker på om jag skall få fortsätta, jag skall på ett besked på fredag efter han överlagt med andra personer.

Frågan jag ställer mig, är det okej att avskeda mig på dessa grunder när jag inte har begått något helt uppenbart fel?. Jag har inte haft några samtal alls tidigare där jag fått någon tillrättavisning utan som jag skrev tidigare, idel lovord. Jag har även fått lämna önskemål om i vilken utav städerna de har verksamhet jag vill jobba efter utbildningen.

Tacksam för svar, råd och tips.
    Att säga att du aldrig fått klagomål är ju inte sant då det är ganska mycket klagomål som du fick veta på samtalet
  • Themis

En visstidsanställning gäller bara till sitt slutdatum. Det är vad "viss tid" betyder.

Citat LAS:

"En arbetsgivare behöver inte ange varför denne väljer att anställa personal i anställningsformen visstidsanställning och behöver inte heller motivera varför en sådan anställning inte förlängs då den löper ut. Anställningen avslutas alltså genom att tiden i avtalet löper ut. Någon invändning om att det föreligger någon arbetsbrist kan inte arbetstagaren göra.

Har anställningen varat i mer än 1 år ska dock arbetsgivare som inte avser att förlänga visstidsanställningen minst 1 månad innan anställningstiden upphör berätta för arbetstagaren att visstidsanställningen inte kommer att förlängas. Arbetstagarens "rätt till besked" medför en rätt till skadestånd i de fall arbetsgivaren inte meddelat arbetstagaren i tid." 

- See more at: lawline.se/answers/visstidsanstallning

--
    Om arbetsgivaren behöver dig längre kan de förlänga din visstidsanställning eller erbjuda dig en tillsvidareanställning, men det är helt upp till dem och aldrig garanterat oavsett vad de kan ha sagt.

Om det istället gällde en tillsvidareanställning och arbetsgivaren ville avsluta den av personliga skäl så får hen inte ta upp saker som hänt längre bak i tiden än två månader.

Citat LAS:

"Uppsägningen får inte enbart grunda sig på händelser som arbetsgivaren känt till mer än två månader innan underrättelse lämnats, detta innebär att en arbetsgivare som önskar säga upp en anställd på grund av personliga skäl måste underrätta den anställde inom två månader efter den senaste omständigheten."

Dvs antingen får man en varning direkt efter att något har hänt eller så får det hållas utanför diskussionen om uppsägning, arbetsgivaren kan inte hålla gamla händelser ovanför nacken på en anställd i all evighet.
    Silence is golden. Duct tape is silver. /unknown
  • Bonden35
    Holma skrev 2016-04-23 18:23:17 följande:
    Att säga att du aldrig fått klagomål är ju inte sant då det är ganska mycket klagomål som du fick veta på samtalet
    Absolut, men det är ju händelser som inträffat för flera månader/veckor sedan. Nu menade jag att jag inte fått några klagomål under våra tidigare avstämningar vi haft regelbundet. .
  • Långbenopluto

Jo, arbetsgivaren har rätt att avsluta anställningen.

Är du osäker ska du kontakta facket för råd och stöd.

• Petter och jag

De sparkar dig ju inte, de väljer att inte förlänga ditt förordnande. Och det får de göra.

• sportpappa
    Bonden35 skrev 2016-04-23 18:05:24 följande:

Jag tycker resonemanget låter bakvänt. Om man ger någon en utbildning så vill man ju anställa den med en tillsvidareanställning och det borde man göra innan utbildningen börjar. Att ge någon en utbildning kostar pengar och då gör man som företag en investering.

Hur som helst så har de inte rätt att sparka dig för det du nämner här, men de har rätt att inte tillsvidareanställa dig när visstidsanställningen går ut.
Svar på tråden Har de rätt att sparka mig?