Anställningsintervju kläder?!
Hej!
Har ni några tips på vilka kläder som passar på en intervju för ett jobb på en myndighet? Jag är kvinna. Hittar ingenting som passar och blir så nervös! Vad ska man ha för skor?
Hjälp!
Hej!
Har ni några tips på vilka kläder som passar på en intervju för ett jobb på en myndighet? Jag är kvinna. Hittar ingenting som passar och blir så nervös! Vad ska man ha för skor?
Hjälp!
Hej!
Hjälp!
Huvudsaken det är helt och rent så spelar det inte så stor roll.
Lycka till!
Väldigt olika klädkod på olika myndigheter. En stil som oftast går hem är chinos eller mörka jeans (prydliga och välsittande, inte såna med konstgjorda hål på knäna), en enkel topp och en kavaj över. Det ger ett avslappnat men ändå formellt intryck som jag tror går hem på alla myndigheter utom kostymmyndigheterna. Skor tror jag ingen bryr sig om så länge de är rena och ser ut att vara gjorda för inomhusbruk, dvs inte vandringskängor ;)
Puff!
Svarta jeans, en kavaj i en neutralfärg (Kanske grå eller vinröd) och en T-shirt/topp som matchar (svart-vit till grå och puderrosa till vinrött). Svarta loafers blir bra inneskor.
Du ska ju ha kläder som är du , inte något som visar nå annat än dig själv
Man är inte på jobbet när man är på intervju , på en intervju vill man se personens rätta jag inte klädd i kläder som personen känner sig obekväm i för då blir inte det rätta .
Jag skulle märka direkt om personen försöker klä sig i kläder som inte är den personens rätta jag o då drar jag mig lite för att anställa oxå , sen om vi har vissa krav på kläder när dom jobbar är en annan sak .
Det är stor skillnad att ha kläder som man inte är sig själv i en kväll än varje dag på jobbet , en person som inte känner sig bekväm i kostym bör heller inte ha ett jobb som kräver det varje dag för då kommer det bli väldigt jobbigt . Kläder säger väldigt mycket om en person o det är personen jag vill få uppfattning om på en anställningsintervju . Så funkar jag när jag har intervjuer .
Ok då har vi lite olika syn på det. Har man någon form av aversion mot något plagg ska man ju självfallet inte välja ett jobb där man måste bära det. Men de allra flesta vill bara veta vilka kläder som är lämpliga och frågar man på internet kan man få råd. Tror inte en viss sorts människor är födda i kostym och väljer kostymjobb och andra är födda i slitna t-shirts och ska ha det för alltid utan man går efter intresse och talang när man väljer yrke och behövs det skjorta köper man en skjorta. Det är generellt ett tips att klä sig för jobbet redan på intervjun för att man då framstår som mer lämpad ifall man vill ha det och förstås är kompetent nog. Man kommer inte i mörk kostym till intervjun för extrajobb på en kiosk för den sakens skull.
Sen kanske det finns rekryterare som gillar folk med lite flippad stil (eller gillar att sortera bort folk på klädseln) men de flesta påverkas nog undermedvetet positivt av ett städat yttre och en anpassad klädsel.
Jag tror också att de flesta som rekryterar är ute efter att se om personen passar på arbetsplatsen eller inte. "Vara sig själv" kan man vara på fritiden. På intervjun är det klokt att välja kläder som är så neutrala som möjligt (sett till den formella eller informella klädkoden på arbetet) så att de som intervjuar istället lägger fokus på dina kunskaper och egenskaper.
Tack för alla tips! Har hittat kläder nu. Funderar på om man ska ha nagellack eller inte? Och Färg..
Tack för alla tips! Har hittat kläder nu. Funderar på om man ska ha nagellack eller inte? Och Färg..
Billigare personal shopping & styling på La Touffe www.latouffe.com