• livbojen

Anställningsintervju kläder?!

Hej!

Har ni några tips på vilka kläder som passar på en intervju för ett jobb på en myndighet? Jag är kvinna. Hittar ingenting som passar och blir så nervös! Vad ska man ha för skor?

Hjälp!

• Svar på tråden Anställningsintervju kläder?!
  • Holma
    livbojen skrev 2016-04-24 09:21:32 följande:

Hej!

Har ni några tips på vilka kläder som passar på en intervju för ett jobb på en myndighet? Jag är kvinna. Hittar ingenting som passar och blir så nervös! Vad ska man ha för skor?

Hjälp!

Du ska ju ha kläder som är du , inte något som visar nå annat än dig själv
  • Carambolan

Väldigt olika klädkod på olika myndigheter. En stil som oftast går hem är chinos eller mörka jeans (prydliga och välsittande, inte såna med konstgjorda hål på knäna), en enkel topp och en kavaj över. Det ger ett avslappnat men ändå formellt intryck som jag tror går hem på alla myndigheter utom kostymmyndigheterna. Skor tror jag ingen bryr sig om så länge de är rena och ser ut att vara gjorda för inomhusbruk, dvs inte vandringskängor ;)

• elyse

Svarta jeans, en kavaj i en neutralfärg (Kanske grå eller vinröd) och en T-shirt/topp som matchar (svart-vit till grå och puderrosa till vinrött). Svarta loafers blir bra inneskor.

• Anonym (Nä)
    Holma skrev 2016-04-24 09:31:02 följande:

Du ska ju ha kläder som är du , inte något som visar nå annat än dig själv

Inte bra tips enligt mig. Det handlar inte om dig när du söker jobb, utan om att fylla ett behov hos arbetsgivaren. Kläderna ska visa att man respekterar chansen man fått och visa på en seriositet. Jag tycker att man ska klä sig ett snäpp mer formellt än jobbet kräver till vardags. Söker man på tex bank är det motsvarande kostym, dvs finbyxor/kjol och skjorta eller annan proper klädsel. Ingenjörslikt jobb eller annat där man normalt inte har kostym kan man ha finare ej slitna jeans eller chinos och skjorta. För typ hemtjänst eller annat där representativ klädsel inte är viktigt räcker det med att vara hel och ren. Skulle dock fortfarande inte komma i hoodie eller shorts utan propra byxor med skjorta/blus/topp som ger intrycket att man ansträngt sig och förberett sig för intervjun och inte bara gått dit för att man måste pga arbetsförmedlingen.

det skulle krävas en väldig talang för att jag skulle anställa någon som ser ut att inte bry sig och dyker upp i typ trasiga jeans och en bandtisha för det visar inte på att personen förstår hur ett företag fungerar. Jag som anställd erbjuder företaget mina tjänster. Jag är inte där för att "få vara mig själv". Naturligtvis får man ha sin egen stil och personligheten är viktig men det ska vara på en lämplig nivå. Jag vill ju att den jag anställer ska vara intresserad av att jobba för företaget och förstå vad vi behöver inte komma och tro att de har rätt till nån sorts dagisplats på jobbet.
  • Holma
    Anonym (Nä) skrev 2016-04-24 14:33:04 följande:
    Inte bra tips enligt mig. Det handlar inte om dig när du söker jobb, utan om att fylla ett behov hos arbetsgivaren. Kläderna ska visa att man respekterar chansen man fått och visa på en seriositet. Jag tycker att man ska klä sig ett snäpp mer formellt än jobbet kräver till vardags. Söker man på tex bank är det motsvarande kostym, dvs finbyxor/kjol och skjorta eller annan proper klädsel. Ingenjörslikt jobb eller annat där man normalt inte har kostym kan man ha finare ej slitna jeans eller chinos och skjorta. För typ hemtjänst eller annat där representativ klädsel inte är viktigt räcker det med att vara hel och ren. Skulle dock fortfarande inte komma i hoodie eller shorts utan propra byxor med skjorta/blus/topp som ger intrycket att man ansträngt sig och förberett sig för intervjun och inte bara gått dit för att man måste pga arbetsförmedlingen.

det skulle krävas en väldig talang för att jag skulle anställa någon som ser ut att inte bry sig och dyker upp i typ trasiga jeans och en bandtisha för det visar inte på att personen förstår hur ett företag fungerar. Jag som anställd erbjuder företaget mina tjänster. Jag är inte där för att "få vara mig själv". Naturligtvis får man ha sin egen stil och personligheten är viktig men det ska vara på en lämplig nivå. Jag vill ju att den jag anställer ska vara intresserad av att jobba för företaget och förstå vad vi behöver inte komma och tro att de har rätt till nån sorts dagisplats på jobbet.
    Man är inte på jobbet när man är på intervju , på en intervju vill man se personens rätta jag inte klädd i kläder som personen känner sig obekväm i för då blir inte det rätta .
    Jag skulle märka direkt om personen försöker klä sig i kläder som inte är den personens rätta jag o då drar jag mig lite för att anställa oxå , sen om vi har vissa krav på kläder när dom jobbar är en annan sak .
  • Anonym (Nä)
    Holma skrev 2016-04-24 14:50:53 följande:

Man är inte på jobbet när man är på intervju , på en intervju vill man se personens rätta jag inte klädd i kläder som personen känner sig obekväm i för då blir inte det rätta .

Jag skulle märka direkt om personen försöker klä sig i kläder som inte är den personens rätta jag o då drar jag mig lite för att anställa oxå , sen om vi har vissa krav på kläder när dom jobbar är en annan sak .

Fast man är ju inte sina kläder. Går man på bröllop har man kanske kostym eller frack, då handlar det om brudparet och att respektera deras dag. Att klä upp sig respektabelt är inte att klä ut sig eller sälja ut sig utan en högst lämplig gest mot arbetsgivaren. Skulle tycka att det är rätt oförskämt att komma på intervju för kontorsjobb eller ett jobb där man träffar kunder i sin privata stil om den inte är passande. En människas personlighet är något mer än bara kläder, Dvs att vara sig själv handlar väl inte om att hålla sig fast vid en viss klädstil om den inte passar för jobbet.
  • Holma
    Anonym (Nä) skrev 2016-04-24 15:10:58 följande:
    Fast man är ju inte sina kläder. Går man på bröllop har man kanske kostym eller frack, då handlar det om brudparet och att respektera deras dag. Att klä upp sig respektabelt är inte att klä ut sig eller sälja ut sig utan en högst lämplig gest mot arbetsgivaren. Skulle tycka att det är rätt oförskämt att komma på intervju för kontorsjobb eller ett jobb där man träffar kunder i sin privata stil om den inte är passande. En människas personlighet är något mer än bara kläder, Dvs att vara sig själv handlar väl inte om att hålla sig fast vid en viss klädstil om den inte passar för jobbet.
    Det är stor skillnad att ha kläder som man inte är sig själv i en kväll än varje dag på jobbet , en person som inte känner sig bekväm i kostym bör heller inte ha ett jobb som kräver det varje dag för då kommer det bli väldigt jobbigt . Kläder säger väldigt mycket om en person o det är personen jag vill få uppfattning om på en anställningsintervju . Så funkar jag när jag har intervjuer .
  • livbojen
    Holma skrev 2016-04-24 15:28:58 följande:

Det är stor skillnad att ha kläder som man inte är sig själv i en kväll än varje dag på jobbet , en person som inte känner sig bekväm i kostym bör heller inte ha ett jobb som kräver det varje dag för då kommer det bli väldigt jobbigt . Kläder säger väldigt mycket om en person o det är personen jag vill få uppfattning om på en anställningsintervju . Så funkar jag när jag har intervjuer .

Jobbar du med rekrytering av personal? :)
  • Holma
    livbojen skrev 2016-04-24 21:25:22 följande:
    Jobbar du med rekrytering av personal? :)
    Egen företagare så ja
  • Anonym (Nä)

Ok då har vi lite olika syn på det. Har man någon form av aversion mot något plagg ska man ju självfallet inte välja ett jobb där man måste bära det. Men de allra flesta vill bara veta vilka kläder som är lämpliga och frågar man på internet kan man få råd. Tror inte en viss sorts människor är födda i kostym och väljer kostymjobb och andra är födda i slitna t-shirts och ska ha det för alltid utan man går efter intresse och talang när man väljer yrke och behövs det skjorta köper man en skjorta. Det är generellt ett tips att klä sig för jobbet redan på intervjun för att man då framstår som mer lämpad ifall man vill ha det och förstås är kompetent nog. Man kommer inte i mörk kostym till intervjun för extrajobb på en kiosk för den sakens skull.

Sen kanske det finns rekryterare som gillar folk med lite flippad stil (eller gillar att sortera bort folk på klädseln) men de flesta påverkas nog undermedvetet positivt av ett städat yttre och en anpassad klädsel.

• Carambolan

Jag tror också att de flesta som rekryterar är ute efter att se om personen passar på arbetsplatsen eller inte. "Vara sig själv" kan man vara på fritiden. På intervjun är det klokt att välja kläder som är så neutrala som möjligt (sett till den formella eller informella klädkoden på arbetet) så att de som intervjuar istället lägger fokus på dina kunskaper och egenskaper.

• livbojen

Tack för alla tips! Har hittat kläder nu. Funderar på om man ska ha nagellack eller inte? Och Färg..

• elyse
    livbojen skrev 2016-04-25 11:27:02 följande:

Tack för alla tips! Har hittat kläder nu. Funderar på om man ska ha nagellack eller inte? Och Färg..

Ett neutralt i så fall. Kanske ett transparent ljusrosa? Det är fräscht! Det viktiga är att det är nytt och inte avskaft.
  • Spegelbilden
    livbojen skrev 2016-04-25 11:27:02 följande:

Jag jobbar med rekrytering och klart du kan ha nagellack men kanske ingen glitter-franskmanekyr utan håll det till en färg och helst inte svart.

Vad det gäller kläder tycker jag att välsittande jeans, lite finare skor (kanske med klack), neutral t-shirt/linne och sen någon fina tjocktröja/kavajliknande. Tycker inte att det behöver vara en regelrätt kavaj (så länge det inte är klädkoden på jobbet).
Svar på tråden Anställningsintervju kläder?!