Inlägg från: Anonym (Nä) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Nä)

Anställningsintervju kläder?!

Holma skrev 2016-04-24 09:31:02 följande:

Du ska ju ha kläder som är du , inte något som visar nå annat än dig själv

Inte bra tips enligt mig. Det handlar inte om dig när du söker jobb, utan om att fylla ett behov hos arbetsgivaren. Kläderna ska visa att man respekterar chansen man fått och visa på en seriositet. Jag tycker att man ska klä sig ett snäpp mer formellt än jobbet kräver till vardags. Söker man på tex bank är det motsvarande kostym, dvs finbyxor/kjol och skjorta eller annan proper klädsel. Ingenjörslikt jobb eller annat där man normalt inte har kostym kan man ha finare ej slitna jeans eller chinos och skjorta. För typ hemtjänst eller annat där representativ klädsel inte är viktigt räcker det med att vara hel och ren. Skulle dock fortfarande inte komma i hoodie eller shorts utan propra byxor med skjorta/blus/topp som ger intrycket att man ansträngt sig och förberett sig för intervjun och inte bara gått dit för att man måste pga arbetsförmedlingen.

det skulle krävas en väldig talang för att jag skulle anställa någon som ser ut att inte bry sig och dyker upp i typ trasiga jeans och en bandtisha för det visar inte på att personen förstår hur ett företag fungerar. Jag som anställd erbjuder företaget mina tjänster. Jag är inte där för att "få vara mig själv". Naturligtvis får man ha sin egen stil och personligheten är viktig men det ska vara på en lämplig nivå. Jag vill ju att den jag anställer ska vara intresserad av att jobba för företaget och förstå vad vi behöver inte komma och tro att de har rätt till nån sorts dagisplats på jobbet.
  • Anonym (Nä)
    Holma skrev 2016-04-24 14:50:53 följande:

Man är inte på jobbet när man är på intervju , på en intervju vill man se personens rätta jag inte klädd i kläder som personen känner sig obekväm i för då blir inte det rätta .

Jag skulle märka direkt om personen försöker klä sig i kläder som inte är den personens rätta jag o då drar jag mig lite för att anställa oxå , sen om vi har vissa krav på kläder när dom jobbar är en annan sak .

Fast man är ju inte sina kläder. Går man på bröllop har man kanske kostym eller frack, då handlar det om brudparet och att respektera deras dag. Att klä upp sig respektabelt är inte att klä ut sig eller sälja ut sig utan en högst lämplig gest mot arbetsgivaren. Skulle tycka att det är rätt oförskämt att komma på intervju för kontorsjobb eller ett jobb där man träffar kunder i sin privata stil om den inte är passande. En människas personlighet är något mer än bara kläder, Dvs att vara sig själv handlar väl inte om att hålla sig fast vid en viss klädstil om den inte passar för jobbet.
  • Anonym (Nä)

Ok då har vi lite olika syn på det. Har man någon form av aversion mot något plagg ska man ju självfallet inte välja ett jobb där man måste bära det. Men de allra flesta vill bara veta vilka kläder som är lämpliga och frågar man på internet kan man få råd. Tror inte en viss sorts människor är födda i kostym och väljer kostymjobb och andra är födda i slitna t-shirts och ska ha det för alltid utan man går efter intresse och talang när man väljer yrke och behövs det skjorta köper man en skjorta. Det är generellt ett tips att klä sig för jobbet redan på intervjun för att man då framstår som mer lämpad ifall man vill ha det och förstås är kompetent nog. Man kommer inte i mörk kostym till intervjun för extrajobb på en kiosk för den sakens skull.

Sen kanske det finns rekryterare som gillar folk med lite flippad stil (eller gillar att sortera bort folk på klädseln) men de flesta påverkas nog undermedvetet positivt av ett städat yttre och en anpassad klädsel.

Svar på tråden Anställningsintervju kläder?!