Anställningsintervju kläder?!
Holma skrev 2016-04-24 09:31:02 följande:
Du ska ju ha kläder som är du , inte något som visar nå annat än dig själv
Inte bra tips enligt mig. Det handlar inte om dig när du söker jobb, utan om att fylla ett behov hos arbetsgivaren. Kläderna ska visa att man respekterar chansen man fått och visa på en seriositet. Jag tycker att man ska klä sig ett snäpp mer formellt än jobbet kräver till vardags. Söker man på tex bank är det motsvarande kostym, dvs finbyxor/kjol och skjorta eller annan proper klädsel. Ingenjörslikt jobb eller annat där man normalt inte har kostym kan man ha finare ej slitna jeans eller chinos och skjorta. För typ hemtjänst eller annat där representativ klädsel inte är viktigt räcker det med att vara hel och ren. Skulle dock fortfarande inte komma i hoodie eller shorts utan propra byxor med skjorta/blus/topp som ger intrycket att man ansträngt sig och förberett sig för intervjun och inte bara gått dit för att man måste pga arbetsförmedlingen.
det skulle krävas en väldig talang för att jag skulle anställa någon som ser ut att inte bry sig och dyker upp i typ trasiga jeans och en bandtisha för det visar inte på att personen förstår hur ett företag fungerar. Jag som anställd erbjuder företaget mina tjänster. Jag är inte där för att "få vara mig själv". Naturligtvis får man ha sin egen stil och personligheten är viktig men det ska vara på en lämplig nivå. Jag vill ju att den jag anställer ska vara intresserad av att jobba för företaget och förstå vad vi behöver inte komma och tro att de har rätt till nån sorts dagisplats på jobbet.