• Bettieboop

    Får vi huslån?

    Vi ska till Handelsbanken imorgon och kolla om vi får ett lånelöfte. Vi är väldigt osäkra på om vi får ett överhuvudtaget då min sambo är arbetslös om en månad och vi inte har hela kontantinsatsen.
    Huset kostar 1 250 000kr
    Vi har 100.000 sparat
    Jag har ca 22.000 innan skatt och min sambo 17.000 innan skatt(a-kassa).
    Vi hade alltså behövt låna ca 120.000kr.
    Vi har två borgenärer varav min pappa är en väldigt stor kund hos just den banken. Tror ni det går?

    Och imorgon under mötet kan hon redan då se om vi har lån på tex vår nuvarande bank?
    Jag har ett litet på ca 22.000.

  • Svar på tråden Får vi huslån?
  • Bettieboop
    Litenåfin skrev 2016-04-24 17:17:43 följande:

    Ni behöver väl mer än 120000?


    Självklart! Jag menade till själva kontantinsatsen... Glömde skriva det! Så 120.000 till kontantinsatsen och sen resten upp till 1.2 miljoner såklart!
  • Bettieboop
    Petter och jag skrev 2016-04-24 17:22:00 följande:

    Och ni har räknat med lagfart och ev pantbrev?


    Ja, det är inräknat!
  • Bettieboop
    Holma skrev 2016-04-24 17:19:38 följande:

    120000kr i lån? Ni behöver nog låna mer om ni ska köpa ett hus för 1,2 miljoner ?

    Varför köpa hus om en blir arbetslös om en mån ?
    Har ni råd att bo i hus då ?


    Han är inne på sista månaden i sin utbildning, han går på CSN-bidrag nu.
    Han kommer självklart inte vara arbetslös så länge utan kommer ha timanställning och söka mycket jobb.

    Då vi bor i lägenhet idag så kommer det knappt bli dyrare än hus.
  • Bettieboop
    Kjell2 skrev 2016-04-24 17:41:36 följande:

    I huvudsak hänger det på hur kreditvärdiga era borgensmän är och vilken säkerhet de har. Problemet är blancolånet, ite bostadslånet.Skulle ändå rekommendera att i väntar till er framtida ekonomiska situation blir tydligare


    Min pappa är väldigt kreditvärdig och får vi lån är det endast för att han hjälper till.
  • Bettieboop
    Holma skrev 2016-04-24 17:45:03 följande:
    Blir det dyrare med lägenhet när ni räknat in alla kostnader som kan tillkomma ? Trasiga vitvaror ? Underhåll ? Rust ? Lån ? Amortering ? Sophämtning ? Villa o hemförsäkring ? Vatten / el ? Bredband ? mm
    Det enda som inte blir billigare än vitvaror och sådant oförberett, men å andra sidan så har vi ett sparkapital och sparat ihop dessa 100.000kr på mindre än ett år, så när något går sönder så har vi pengar att fixa det.
  • Bettieboop
    Carambolan skrev 2016-04-24 18:02:32 följande:

    Jag tror att era möjligheter är något bättre om ni lånar de där 120 000 av din pappa istället, så att ni åtminstone har lägsta nivån av kontantinsats att visa för banken. Litar han på er tillräckligt mycket för att vara borgensman borde han lita på er mycket nog att ge er ett lån direkt också?


    Ja, han litar på oss men ser inte pengar som "alla" andra. Ingen av hans tre barn har fått låna pengar till hus, tyvärr! Det var min första tanke med, men han är väldigt noga med att allt ska vara jämt mellan barnen.
  • Bettieboop
    Holma skrev 2016-04-24 17:57:16 följande:
    Men sparandet lägger ni väl på kontantinsatsen , lagfart o pantbrev om ni köper hus ?
    Låter galet att köpa hus i den situation ni är just nu , bättre o spara mera o få två fasta inkomster tycker jag .
    Jo, självklart. Men sparandet forsätter ju hela tiden.
    Det är inte optimalt, det förstår jag med. Men frågan är om banken går med på det?
    Min bror fick låna hela kontantinsatsen och resten på samma bank för två år sedan. Han hade endast pengar till lagfart och pantbrev. Men det var också för att bankkvinnan visste vem vår pappa, och då gick han inte ens in som borgen.

    Grejen är den att med pappa som borgen så TROR jag att banken ser det som ett säkert lån då om något skulle hända så kan dom hämta alla 1,2 miljoner på hans konto samma eftermiddag.
  • Bettieboop
    Bobo skrev 2016-04-26 06:25:47 följande:
    Det var snack om att vi kunde komma tillbaka när vi hade 5-10% också. Nu blev allt så spontant så vi tog hjälp av mina föräldrar istället som borgenärer. Överlag tror jag alltid att det finns sätt för bankerna att kringgå de regler som finns, det handlar nog om vilken inkomst du har (och om kunden vill ha dig som kund).
    Hos vissa banker så får man ta ett blancolån till kontantinsatsen, vilket vi kommer göra om vi får låna.
    Vi har inte fått något svar än utan dom skulle återkomma i veckan!

    Vi är 25 och 26 och vi bor idag i en hyreslägenhet.

    Våra bilar för vi inte ens 20.000kr/st för och dessa behöver vi för att komman till jobbet från de områden vi kollar på hus i.

    Vi väntar på svar men självklart så vågar vi inte hoppas!
  • Bettieboop

    Vill bara uppdatera lite
    Vi fick ett nej från banken, vi måste upp i 10% kontant så får vi låna resten. Nu har vi fått en som vi får låna det av så imorgon ringer vi banken och mailar mäklaren :)

  • Bettieboop
    Noname00 skrev 2016-04-26 23:13:41 följande:

    Av ren nyfikenhet i vilken stad får man ett hus för 1,2 miljoner?


    I Blekinge. Du kan få ett nyrenoverat, stort hus för runt miljonen, men då ligger det ju mitt ute i ingenstans. Områden vi tittar på ligger ca 5-15 km från vår stad och då kan man få ett hus med badrum och kök renoverat för 1,1 och uppåt.
    Men annars i Blekinge hittar du hus i alla möjliga prisklasser.
  • Bettieboop
    Noname00 skrev 2016-04-27 08:51:29 följande:

    Vad betalar ni idag för hyresrätten?
    Jag hade nog slagit till om jag var ni förutsatt att det inte är ett renoveringsobjekt.


    Vi betalar 5400 kr idag för 79kvm. Huset är på kanske 130 kvm(ca, vi har inte sett den inuti eller fått alla uppgifter än), kök och badrum ska vara nytt enligt mäklaren.
    Vi får reda på mer idag :)
  • Bettieboop
    Holma skrev 2016-04-27 12:12:25 följande:
    Det kommer absolut inte bli samma eller lägre boendekostnad , den kommer bli ganska mycket högre i ett hus för det priset
    Ja, vi hade räknat genom swedbanks boendekalkyl som visade betydligt lägre än Handelsbanken. Men vårt boende kommer i så fall gå upp till ca 9000kr istället för de 5400kr vi har idag.

    Jag är en sådan person som hellre hade bott mitt ute i skogen utan grannar, men inte min sambo så vi får kompromissa lite. Men ingen av oss vill bo i stan. Vi bor även i en liten kommun så det är mycket möjligt att sambon kommer jobba i en grannkommun och då måste vi båda har varsin bil, särskilt med tanke på att jag jobbar olika tider från dag till dag och inte 8-17 som en del andra gör.
    Så två bilar är ett måste där vi bor, även om vi bor i "stan" idag.
  • Bettieboop
    Topcom skrev 2016-04-27 15:15:54 följande:
    Vill ni flytta till ett hus ni inte ens har varit i? Sen, som de andra säger, er hyra idag är långt ifrån lika mycket som det ligger på per månad att bo i ett hus.
    Nej, självklart köper vi inte ett hus vi inte har sett eller som inte är besiktigat. Vi ville mest se i vilken prisklass vi kan kolla på hus.
  • Bettieboop
    Holma skrev 2016-04-27 18:06:04 följande:
    Det är i stort omöjligt i ts fall att hamna 7-8000kr i boendekostnad när dom har ett privatlån o ett boendelån på 1,2 milj .
    Sen tillkommer villaförsäkring , sophämtning , el/ vatten , uppvärmning bl.a.
    9000kr är inklusive drivkostnaden som ligger på 2700kr/månad
  • Bettieboop
    Holma skrev 2016-04-27 18:16:37 följande:
    Är det båda lånen o amortering el/vatten , värme , försäkringar , sopor mm
    Japp
  • Bettieboop
    Noname00 skrev 2016-04-27 19:05:51 följande:
    Ni bör ta den driftskostnaden med en nypa salt, speciellt om det är el radiatorer.
    Värme och varmvatten är 2 stora utgiftsposter.
    Vi läste besiktningspapperna igår, det var tillräckligt mycket fel på huset för att vi inte ens bryr oss om att kolla på det.
    Men nu vet vi vad vi kan låna.
    Amortering låg på ca 3500kr/månad
    Ränta låg på ca 2500kr/månad
    På kalkylen som vi fick av banken.
  • Bettieboop
    Noname00 skrev 2016-04-28 11:54:23 följande:
    Hur gammalt var huset?
    Kanske du har nån länk från hemnet så vi kan se vad det är?
    Nej, detta har inte hunnit komma ut, skulle ta ett par veckor :)
  • Bettieboop
    Noname00 skrev 2016-04-28 14:07:01 följande:

    Hur gammalt var huset, vad sa besiktningsprotokollet?


    Ingen aning, men dom som bodde där nu har bott där sedan -79.
    Fasaden var rutten, hemmabygge på utbyggnad och även renoverat badrummet själv så där är bla ingen lutning. Det var en massa saker till som jag inte kommer ihåg.
Svar på tråden Får vi huslån?