• Bettieboop

Får vi huslån?

Vi ska till Handelsbanken imorgon och kolla om vi får ett lånelöfte. Vi är väldigt osäkra på om vi får ett överhuvudtaget då min sambo är arbetslös om en månad och vi inte har hela kontantinsatsen.
    Huset kostar 1 250 000kr
    Vi har 100.000 sparat
    Jag har ca 22.000 innan skatt och min sambo 17.000 innan skatt(a-kassa).
    Vi hade alltså behövt låna ca 120.000kr.
    Vi har två borgenärer varav min pappa är en väldigt stor kund hos just den banken. Tror ni det går?

Och imorgon under mötet kan hon redan då se om vi har lån på tex vår nuvarande bank?
    Jag har ett litet på ca 22.000.

• Svar på tråden Får vi huslån?
  • Bobo
    Noname00 skrev 2016-04-26 11:40:58 följande:
    Tror ni har missförstått lite, kräver minst 15% kontantinsats dvs man kan bara belåna bostden upp till 85%
    Däremot är det inget som säger att man inte kan låna resterande kontantinsatsen, dock till annan ränta ofta kallat blancolån.
    Det låter rimligt, det var kanske så han menade men vi uppfattade det inte så. Jag trodde att det här med topplån var borta? Men det kanske är något annat än blancolån (som ju är lån utan säkerhet). Jag är inte jätteinsatt utan lämnar sådana här frågor till min sambo som är ekonom men jag tror att du har rätt.
  • Sanjos
    Jag bor i en hyresrätt och har 122 000:- sparat. Liknande lön som Ts men skulle inte ens i dagsläget köpa bostadsrätt. 

Sen skulle jag heller inte kolla på hus i ett område där man är beroende av varsin bil för att ta sig till jobbet. 
  • Bettieboop
    Noname00 skrev 2016-04-26 23:13:41 följande:

Av ren nyfikenhet i vilken stad får man ett hus för 1,2 miljoner?

I Blekinge. Du kan få ett nyrenoverat, stort hus för runt miljonen, men då ligger det ju mitt ute i ingenstans. Områden vi tittar på ligger ca 5-15 km från vår stad och då kan man få ett hus med badrum och kök renoverat för 1,1 och uppåt.
    Men annars i Blekinge hittar du hus i alla möjliga prisklasser.
  • Noname00

Vad betalar ni idag för hyresrätten?
    Jag hade nog slagit till om jag var ni förutsatt att det inte är ett renoveringsobjekt.

• Bettieboop
    Noname00 skrev 2016-04-27 08:51:29 följande:

Vad betalar ni idag för hyresrätten?
    Jag hade nog slagit till om jag var ni förutsatt att det inte är ett renoveringsobjekt.

Vi betalar 5400 kr idag för 79kvm. Huset är på kanske 130 kvm(ca, vi har inte sett den inuti eller fått alla uppgifter än), kök och badrum ska vara nytt enligt mäklaren.
    Vi får reda på mer idag :)
  • Holma
    Bettieboop skrev 2016-04-27 08:57:52 följande:
    Vi betalar 5400 kr idag för 79kvm. Huset är på kanske 130 kvm(ca, vi har inte sett den inuti eller fått alla uppgifter än), kök och badrum ska vara nytt enligt mäklaren.
    Det kommer absolut inte bli samma eller lägre boendekostnad , den kommer bli ganska mycket högre i ett hus för det priset
  • Bettieboop
    Holma skrev 2016-04-27 12:12:25 följande:
    Det kommer absolut inte bli samma eller lägre boendekostnad , den kommer bli ganska mycket högre i ett hus för det priset
    Ja, vi hade räknat genom swedbanks boendekalkyl som visade betydligt lägre än Handelsbanken. Men vårt boende kommer i så fall gå upp till ca 9000kr istället för de 5400kr vi har idag.

Jag är en sådan person som hellre hade bott mitt ute i skogen utan grannar, men inte min sambo så vi får kompromissa lite. Men ingen av oss vill bo i stan. Vi bor även i en liten kommun så det är mycket möjligt att sambon kommer jobba i en grannkommun och då måste vi båda har varsin bil, särskilt med tanke på att jag jobbar olika tider från dag till dag och inte 8-17 som en del andra gör.
    Så två bilar är ett måste där vi bor, även om vi bor i "stan" idag.
  • Holma
    Bettieboop skrev 2016-04-27 12:25:09 följande:
    Ja, vi hade räknat genom swedbanks boendekalkyl som visade betydligt lägre än Handelsbanken. Men vårt boende kommer i så fall gå upp till ca 9000kr istället för de 5400kr vi har idag.

Jag är en sådan person som hellre hade bott mitt ute i skogen utan grannar, men inte min sambo så vi får kompromissa lite. Men ingen av oss vill bo i stan. Vi bor även i en liten kommun så det är mycket möjligt att sambon kommer jobba i en grannkommun och då måste vi båda har varsin bil, särskilt med tanke på att jag jobbar olika tider från dag till dag och inte 8-17 som en del andra gör.
    Det blir inte så mycket att röra sig med om ni har ett privat lån o ditt gamla lån o sparande o andra kostnader
  • Noname00
    Bettieboop skrev 2016-04-27 12:25:09 följande:

Eftersom er ekonomi är begränsad så hade det varit en bättre kompromiss att flytta längre ut istället för att bo närmare och ändå ha 2 bilar.
    Bättre att lägga 1500kr på amortering varje månad än bensin.
  • Noname00
    Bettieboop skrev 2016-04-27 08:57:52 följande:
    Men ni har väl sett nån annons med bilder?
    Lite inte på vad mäklaren säljer, kolla allt, från grund till tak.
Svar på tråden Får vi huslån?