Inlägg från: Anonym (irriterad pappa) |Visa alla inlägg
  • Anonym (irriterad pappa)

Vägrade gå på cirkus!

Min son fyllde 7år i veckan, då fick han biljetter till cirkusen som kommer hit snart. Meningen var att jag, min son och min sambo skulle gå. 

Min son blir såklart jätteglad då han älskar djur och aldrig varit på cirkus innan. Han börjar prata med min särbo om vad vi ska göra när hon säger att hon inte tänker följa med! Hon började prata om djur i burar och att det inte är "snällt" mot djuren. Hur kan man säga så till ett barn? Han blev såklart jätteledsen och upprörd, och jag fick sitta i över en timma och trösta honom. Jag sa till honom att vi går utan henne, bara han och jag, men han vill inte! Han vägrar gå utan henne(han är väldigt fäst vid henne) och hon har redan bestämt sig för att hon inte tänker gå.

Vi är båda mellan 30-40år och har varit ihop i ungefär 1.5år. Jag visste att hon var vegetarian, men inte att hon var såhär extrem!

Nu vet jag inte vad jag ska göra, jag har ingen jag kan ta med istället. Dessutom inte kul behöva berätta för de man känner varför min sambo inte vill gå med oss! Mina föräldrar(som han fick biljetterna av) kommer ju undra hur cirkusen var, vad ska säga? Att min sambo vägrade och förstörde allt?

Vi har ett bra förhållande annars och min son älskar henne. Men jag börjar allvarligt fundera när hon börja "påtvinga" sina åsikter på min son och han blir upprörd! Det är inte första gången heller, ett tag ville min son bli vegetarian och vägrade äta kött. Det blev ett jävla bråk mellan mig och mitt ex(sonens mamma). Som tur var gick det över efter ett tag och flera diskussioner.

• Svar på tråden Vägrade gå på cirkus!
    Mantrasina skrev 2016-04-24 21:11:41 följande:

NI borde kanske ha pratat om det innan, så att det kommit upp inte inför barnet utan mellan er. Däremot är det inte nåt konstigt att inte vilja gå på cirkus på grund av djurhållning och hur djuren hanteras och tvingas till saker. Det skulle jag inte heller göra.

Jo, hade jag vetat att de tänkt köpa biljetter hade jag frågat min sambo först. Nu fick han biljetterna i ett kort på posten. Mina föräldrar kunde inte veta att de skulle skapa problem. Men jag tycker ändå hon kunde sagt till mig i enrum att hon i framtiden inte ville gå på sånt, det kan jag väl acceptera. Men hon hade inte behövt säga det framför min son och sen vägrat följa med. Så farligt är det väl inte att gå EN gång? Hellre än att skapa osämja hemma :S

nevermind skrev 2016-04-24 21:17:14 följande:

Trolltråd. Ingen är så blåst. Bonusmamman i det här fallet gör helt rätt. Hela min släkt och alla mina vänner vägrar cirkus.

Trots att ni är inte går så finns ju cirkusen uppenbarligen kvar, så någon går ju! Vi har stränga djurlagar i Sverige, inte så att djuren plågas eller misskötts. Det är jätte mycket människor som går på cirkusen här varje år, och jag och min son har varit och kollat på djuren. De ser glada ut.

Du behöver inte kalla mig troll eller blåst bara för att jag inte tycker som du. Du äter väl säkert också kött, eller vägrar hela din släkt det också?

Ok jag har lugnat ner mig lite nu. Vi har pratat om det och bestämt att vi ska sälja biljetterna(eller lämna tbx) och gå på nöjespark istället. Sonen vill inte längre gå på cirkus och det får jag säga till mina föräldrar

Det är absolut inte så att hon sitter och pratar med min son om varför han inte borde göra si och så. Men rätt naturligt att han undrar varför hon inte äter kött. Hon har frågat mig vad hon ska säga, hon vill inte ljuga för honom. Det är fortfarande en jobbig situation då barn är väldigt lättpåverkade. Hon brukar bara säga när han eller hans kompisar frågar att hon gillar djur eller djur är hennes vänner. Hon vill inte äta dem, ungefär. Men jag vill inte att min son ska bli vegetaraian, han växter fortfarande och jag vill inte heller ha bråk med mitt ex. Vi äter ändå mycket vegetariskt hemma.

Var ungefär så hon sa ang cirkusen också. Hon var beklagande, men samtidigt överdrivet envis. Jag tycker fortfarande hon bara kunna härdat ut för mitt barn skull. Vore en annan sak om det endast var ett förslag vi pratat om.

Hon sa ungefär "Jag är ledsen, ***. Men jag kan inte gå på cirkus med dig" och när han utbrast varför så sa hon "Jag tycker inte det är snällt mot djuren att tvinga dem att göra konster. Jag tycker djur ska vara fria". (Att hon/vi har katt är tydligen inte samma sak)

Sen efterföljande diskussion om han inte kan gå med *** eller ** osv.

Mina föräldrar bor rätt långt bort, och jag tror att de hade sagt om de ville tagit med honom. Jag kunde inte diskutera det med min sambo innan, eftersom det kom i ett grattis-kort på posten. Jag gav bara kuvertet till min son, trodde det var pengar eller presentkort. Jag tänkte inte på att öppna eller kontrollera. Låter konstigt att göra det.

Anonym (cirkus är kul) skrev 2016-04-25 18:01:38 följande:
    Jag tycker att det är ett problem med djurrättsaktivister i att de ofta är extrema och i vissa fall tom benägna att ta till våld för sin synpunkt.
    Det  finns liksom ingen medelväg eller utrymme för resonemang.
    Hur kan en vuxen människa vägra gå på en cirkus utan att ta reda på vad det är för en cirkus. Det är liksom skillnad på cirkus och cirkus, Det är liksom lite 15 åring över det hela.

Jag förstår att biomamman är oroad.

Jag har aldrig sagt att hon varit våldsam, så jag förstår inte vad dina fördomar har med saken att göra.

Det handlar om Cirkus maximum, och hon kände tydligen till mycket om dem. Jag ifrågasatte samma sak, om den cirkusen verkligen var så dålig. Hon sa att de var bland de värsta och efter att läst lite så förstår jag vad hon menar. Jag tycker ändå hon kunde gått bara en gång, då får hon ju dessutom något att använda i sina åsikter. Påverkar ju knappast att en person går en gång.

Anonym (cirkus är kul) skrev 2016-04-25 20:07:08 följande:
    Jag har aldrig skrivit att din sambo är våldsam, jag skrev att djuraktivister ofta är extrema. Och att vissa tom går till våldsamheter. Har sett en hel del genom åren, så fördomar handlar det inte om.

Jag tycker din sambo låter extrem på din beskrivning. Tycker verkligen hon kunde tagit sig samman så att ni kunde gå alla tre. Eller dragit sig ur på ett snyggare sätt och låtit din son uppleva en cirkusföreställning med allt vad det innebär. Och kanske tagit en diskussion utifrån sonens upplevelse istället för på det barnsliga sätt som nu blev.

Jag tycker dessutom att det är tråkigt att inte låta sonen ta emot en present från dina föräldrar.  

Jag tycker du ska ta ett snack med sin sambo om uppförande framför din son. Utifrån de värderingar som du har och som du vill föra vidare till honom. Kanske vill du att han ska bli vegan/ vegetarian och då är det ju fine. Men det låter på dina inlägg som att din sambo gör allt för att påverka er båda till att följa hennes normer.   

Fast du skriver ju uppenbarligen utfrån dina egna värderingar och åsikter. Inte vad du tycker om hennes sätt att göra det. Det är rätt uppenbart.

Som jag skrev har inte aldrig försökt få min son att bli vegetarian, utan bara väldigt lätt förklarat varför hon inte äter kött. Vad tycker du hon ska säga? "Djur har inga känslor, och lever glada långa liv och sen somnar in för att vi ska äta dem"?

Jag tycker det är väldigt bra att hon håller det nere den delen så mycket som hon gör. Jag kan ju inte tvinga henne att ljuga eller inte få svara min son. Vad vore jag för förälder som jag tvinga alla i min son omgivning att endast uttrycka vissa åsikter som jag bestämt? Jag är varken inskränkt eller religiös.

Min son är 7år, inte efterbliven. Vill han gå på cirkus så skulle han göra det, vill han hålla med min sambo så får han göra det. Han är en egen person och får forma sina egna åsikter. Jag vill inte att han ska vara en kopia av mig själv. Jag har inget behov av att påtvinga mina åsikter på honom.

Hur menar du att hennes sätt att barnsligt? Hon sa det på ett bra sätt, bara för att jag inte håller med det så är det inte barnsligt. Hon sa inget om att min son inte borde gå, utan försökte snarare få honom att gå ensam med mig eller bjuda med någon annan. Bara att min son ville gå familjen, det som var problemet.

Jag är inget fan av cirkus heller, men jag bryr mig inte. Jag hade aldrig aktivt köpt biljetter till en cirkus. Men det är verkligen inte extremt att bojkotta cirkus med djur.

Hon är inte heller någon djurrättsaktivist, utan har bara några åsikter om djurrätt. Djurrättsaktivister är inte heller våldsamma eller extrema, bara det att det är dem du ser i media.

Sen brukar inskränka människor som dig själv ofta anta väldigt om andra som inte råkar hålla åsikter som dig själv. Är det någon som är extremt så är det uppenbarligen du.

Svar på tråden Vägrade gå på cirkus!