Vägrade gå på cirkus!
Ja, det var dåligt att ta diskussionen framför barnet. Att hon däremot inte vill gå på cirkus kan jag förstå.
Ja, det var dåligt att ta diskussionen framför barnet. Att hon däremot inte vill gå på cirkus kan jag förstå.
Varför är det så dåligt att ta det framför barnet? ska man badda in sina barn i en låtsasvärld ? Tror ungen kan höra två personers åsikter det kan tom va nyttigt. Att se att två vuxna som känner varandra tycker olika :)
Att förklara för en sjuåring att det inte är snällt att ha djur i burar är väl inget som en förälder måste ta? Det ÄR INTE SNÄLLT. Hon sa bara att hon inte tänkte gå för att det inte är snällt att ha djur i burar. Det var alltså inga etiska stääningstaganden som barent utsattes för.
Ts skulle ha frågat sambon först om hon ville följa med. Men gjort är gjort och det är inte hennes fel att barnet blev besviken.
Man måste ju ändå få säga sin åsikt om man blir tillfrågad. Säger man nej tack till att gå på cirkus så blir ju följdfrågan, varför?
Då verkar det rätt korkat att svara -Jag måste prata med din pappa innan jag svarar dig.
Jag tycker det verkar som om ts största problem är vad hans föräldrar ska säga när sonen och partnern inte ville gå.
Hade jag varit ts så hade jag pratat med sonen igen, om han ville gå och ta en kompis med sig. Hade han vidhållit nej, så hade jag försökt sälja biljetterna och köpt något annat till sonen.
Barnet är 7 år, inte ett litet barn på 3-4 år.
Så jag får ju säga att det låter befängt att man måste diskutera med bioföräldrarna först när det kommer till s.k etiska frågor.
Och jag är knappast övertygad om att bonumamman "tvingar på sonen" sina åsikter bara för att hon berättar om dem och/eller lever efter en viss övertygelse.Och när barn är c:a 4år så börjar ungarna redan begripa att föräldrarna ensamt inte sitter inne med alla svaren på de frågor de har.
Så varför skall man då begränsa en _7åring_ att få lov att ta intryck av omgivningen?
Den begränsningen du talar om prata med föräldrarna först.
Är den för barnets skull, eller är den till för föräldrarnas skull bara för att föräldrar måste klamra sig fast vi att _de_ skall vara "barnets centrum" så länge som möjligt?