• Anonym (Mia)

Vägrade gå på cirkus!

Anonym (Sand) skrev 2016-04-25 08:09:12 följande:

De flesta med en något högre utbildning och utvecklat etiskt tänkande går självklart inte på cirkus med djur i. Att påbörja sitt etiska tänkande startar redan i barndomen, detta medför att ts sambo självklart gjorde rätt som informerade om vad man stödjer om man väljer att gå på cirkus med djur i.

Så fel man kan ha! Jag (med mer än sju års eftergymnasiala utbildningar inom miljö och hållbarhet), med många kollegor och andra med högre utbildningen går både på cirkus och på djurpark. Det etiska tänkandet lär det inte heller vara något fel på, även om vi ser djur som djur i och med att både min och min mans far-/morföräldrar var bönder och både har tillbringat somrarna på landet med allt vad det innebär med djurskötsel, slakt etc

I vårt fall så ser vi att dessa besök på djurpark och cirkus väcker barnens intresse för djuren på ett helt annat sätt än vad en film på tv:n gör. Dessutom tar vi och pratar med barnen om hur djuren lever i det vilda och så får de själva fundera på skillnaden mot det de har sett. Och så pratar vi mycket om hur olika länder ser på djurhållning, etc. Precis som vi pratar med dom om krig, svält, de flyktingar som kommer hit, tiggarna, jämställdhet, mobbning etc.

Skillnaden med TS sambo och oss är att vi väcker barnets intresse av att lära sig mera och att vi låter barnet få sin egen syn på saker utan att tvingas ta in en åsikt från någon vuxen
  • Anonym (Mia)
    Anonym (Sanningen.) skrev 2016-04-25 14:39:20 följande:
    Väcker ni barnets intressen av att få hela sanningen bakom fasaderna? Hur kalvarna tvingas ifrån mamma kossorna för att det ska finnas mjölk för människorna att konsumera? Eller hur grisar står nästan på vara dra och inte alls badar i härliga gjyttjebad hela tiden på våra normala grisar? Jag tvivlar. Ni väljer vad ni berättar.
    Ja, våra barn får se hur det ser går till på en bondgård och hur djuren sköts där, även om de gårdar som de besökt har en förhållandevis bra miljö. Vi berättar även att det finns de som sköter djuren sämre och de som sköter djuren bättre. Våra barn vet även att man kan välja vilken slags kött man vill äta. Griskött äter vi från de grisar som vi äger tillsammans med några andra och som vi skickar till slakt. Nötkött köper vi från min mans kusin som har nötboskap (ekologisk om det nu spelar någon roll). Kyckling äter vi också från en släktings gård där dessa lever väldigt bra med pickande i trädgården efter allt möjligt gott de kan hitta, som tex mask, myror, frön etc och där de får sprätta runt och ta sandbad i en alldeles egen sandlåda osv. Från samma släkting köper vi även ägg. Men även om vi har förmånen att äta ägg och kött från djur som har levt ett bra liv så vet våra barn om att alla djur inte har det så bra, tvärtom. Så ja, vi väljer vad vi berättar. Vi väljer att göra vårt bästa att berätta om det som är svart och det som är vitt. Och så väljer vi även att göra vårt bästa för att berätta om allt det som finns däremellan, dvs alla de oändligt många nyanser som finns mellan svart och vitt.

Själv då, håller du dig bara till några av nyanserna?
Svar på tråden Vägrade gå på cirkus!