Anonym (Mia) skrev 2016-04-25 12:07:43 följande:
Så fel man kan ha! Jag (med mer än sju års eftergymnasiala utbildningar inom miljö och hållbarhet), med många kollegor och andra med högre utbildningen går både på cirkus och på djurpark. Det etiska tänkandet lär det inte heller vara något fel på, även om vi ser djur som djur i och med att både min och min mans far-/morföräldrar var bönder och både har tillbringat somrarna på landet med allt vad det innebär med djurskötsel, slakt etc
I vårt fall så ser vi att dessa besök på djurpark och cirkus väcker barnens intresse för djuren på ett helt annat sätt än vad en film på tv:n gör. Dessutom tar vi och pratar med barnen om hur djuren lever i det vilda och så får de själva fundera på skillnaden mot det de har sett. Och så pratar vi mycket om hur olika länder ser på djurhållning, etc. Precis som vi pratar med dom om krig, svält, de flyktingar som kommer hit, tiggarna, jämställdhet, mobbning etc.
Skillnaden med TS sambo och oss är att vi väcker barnets intresse av att lära sig mera och att vi låter barnet få sin egen syn på saker utan att tvingas ta in en åsikt från någon vuxen
Så ni tvingar inte på era barn åsikter från vuxna alls? Till exempel att det är fel att slåss eller ljuga eller stjäla?
Så jävla korkat, barn behöver vägledning.
Det är att lägga alldeles för mycket ansvar på ett litet barns axlar att peka på en elefant i en liten box och berätta att de egentligen lever och strövar över milsvida savanner, och tycka att barnet ska göra en egen etisk bedömning och ta ställning i frågan.
Du påstår att ni ser djur som djur. Det du menar är att ni ser djur som människors ägodelar. Om man ser djur som djur borde man inte ha något intresse av att flytta dem från sin naturliga miljö och låta dem utföra onaturliga konster för människors höga nöjes skull.
Djur i djurparker får åtminstone vara djur och behålla så mycket som möjligt av sitt naturliga beteende. Djur som föds upp på svenska bondgårdar slipper åtminstone flänga runt hela sina liv, och när de far till slakteriet är det för att de ska bli uppätna, inte för underhållnings skull.
/ dotter till lantbrukare