Inlägg från: Anonym (Sanningen.) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Sanningen.)

Vägrade gå på cirkus!

elyse skrev 2016-04-25 01:27:57 följande:

Etiska ställningstaganden för en sjuåring tycker JAG att den biologiska föräldern ska ha inflytande i. På TS läste jag in en slags oväntad monolog från sambon om varför cirkus är dåligt. De vuxna kunde ha fört diskussionen ensamma till att börja med och sedan inkluderat barnet i beslutet. Så hade jag önskat att en eventuell sambo gjort om jag befunnit mig i samma situation.

Att förklara för en sjuåring att det inte är snällt att ha djur i burar är väl inget som en förälder måste ta? Det ÄR INTE SNÄLLT. Hon sa bara att hon inte tänkte gå för att det inte är snällt att ha djur i burar. Det var alltså inga etiska stääningstaganden som barent utsattes för.

Ts skulle ha frågat sambon först om hon ville följa med. Men gjort är gjort och det är inte hennes fel att barnet blev besviken.
  • Anonym (Sanningen.)
    Söder73 skrev 2016-04-25 01:02:27 följande:

Helt ok att din sambo har den åsikten men hon ska inte framföra den till en 7-åring, suck! När man är 7 år behöver man inte få reda på all världens elände!

En lösning kan väl vara att dina föräldrar som köpte biljetterna kan gå med din son :)

Är det lämpligt att dra med barnen på aktiviteter som innebär att djur blir plågade och lever i burar och transporteras runt väldigt mycket? Vad är det för positivt med det?
  • Anonym (Sanningen.)
    Anonym (Mia) skrev 2016-04-25 12:07:43 följande:

Så fel man kan ha! Jag (med mer än sju års eftergymnasiala utbildningar inom miljö och hållbarhet), med många kollegor och andra med högre utbildningen går både på cirkus och på djurpark. Det etiska tänkandet lär det inte heller vara något fel på, även om vi ser djur som djur i och med att både min och min mans far-/morföräldrar var bönder och både har tillbringat somrarna på landet med allt vad det innebär med djurskötsel, slakt etc

I vårt fall så ser vi att dessa besök på djurpark och cirkus väcker barnens intresse för djuren på ett helt annat sätt än vad en film på tv:n gör. Dessutom tar vi och pratar med barnen om hur djuren lever i det vilda och så får de själva fundera på skillnaden mot det de har sett. Och så pratar vi mycket om hur olika länder ser på djurhållning, etc. Precis som vi pratar med dom om krig, svält, de flyktingar som kommer hit, tiggarna, jämställdhet, mobbning etc.

Skillnaden med TS sambo och oss är att vi väcker barnets intresse av att lära sig mera och att vi låter barnet få sin egen syn på saker utan att tvingas ta in en åsikt från någon vuxen

Väcker ni barnets intressen av att få hela sanningen bakom fasaderna? Hur kalvarna tvingas ifrån mamma kossorna för att det ska finnas mjölk för människorna att konsumera? Eller hur grisar står nästan på vara dra och inte alls badar i härliga gjyttjebad hela tiden på våra normala grisar? Jag tvivlar. Ni väljer vad ni berättar.
  • Anonym (Sanningen.)
    Reaction skrev 2016-04-25 13:47:31 följande:

OBS OBS OBS OBS OBS OBS OBS OBS OBS OBS OBS!!!

De enda djuren som finns på svenska cirkusar är:

KAMELER, HUNDAR, HÄSTAR, GÄTTER.

Inga jävla lejon eller elefanter. Skit ner er! Njut av livet! LÄMNA FAMILJELIV.SE!!! Det är ett fördärv!!!!!!!!!!!!!!

Det finns lama, kamel, papegoja, dromedar och getdjur. Så skärp dig!
  • Anonym (Sanningen.)
    Anonym (cirkus är kul) skrev 2016-04-25 18:01:38 följande:

Jag tycker att det är ett problem med djurrättsaktivister i att de ofta är extrema och i vissa fall tom benägna att ta till våld för sin synpunkt.

Det  finns liksom ingen medelväg eller utrymme för resonemang.

Hur kan en vuxen människa vägra gå på en cirkus utan att ta reda på vad det är för en cirkus. Det är liksom skillnad på cirkus och cirkus, Det är liksom lite 15 åring över det hela.

Jag förstår att biomamman är oroad.

Finns det någon cirkus i Sverige som inte har djuruppträdanden?
Svar på tråden Vägrade gå på cirkus!