• EnAnonumius

Vägrade gå på cirkus!

elyse skrev 2016-04-25 07:07:15 följande:
    Som vuxen och (bonus)förälder kan man ha lite fingertoppskänsla. Om ett barn får cirkusbiljetter så är det säkert så att den äldre generationen vet att barnet gillar detta och blir glad. Man behöver inte undvika diskussionen, men där och då tycker JAG att det var rätt klantigt. Sedan vet vi inte exakt vilken typ av show det handlade om. Jag vill inte heller att exotiska djur ska vara underhållning för barnfamiljer, men det kanske inte var så heller? Vi åkte förbi området där Brazil Jack fanns igår och de verkade inte ha några större djur med sig.

I vilket fall; det är en fråga som absolut kan diskuteras. Det är sättet jag inte tycker verkade så lyckat. Ur TS synvinkel.
    Ja och vad hade DU svarat till en sjuåring om du inte velat gå på cirkus om du var bonusförälder? Det framgår inte av ditt svar.

En bonusförälder som inte vill gå på cirkus och 7-åringen blir ledsen och undra varför, barn frågar faktiskt varför.
    Hade du ljugit för sjuåringen i.o.m varför när man tycker (med all rätta) att exotiska djur blir dåligt behandlade på cirkusar?

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    elyse skrev 2016-04-25 12:23:54 följande:
    Jag hade diskuterat saken med bioföräldern. Låtit dem gå med någon annan kanske. Som bonusförälder har man inte tolkningsföreträde. Men det är en svår siuation i och med att TS och sambon redan har så olika värderingar gällande djur då den ena är vegetarian och den andra inte. Detta tycker jag är ett typexempel på att det inte handlar om att "Du gör som du vill och jag gör som jag vill".Djurrätt är en stor värdeingsfråga och tycker man inte lika där tror jag att man får stora problem. Men uppenbarligen har de valt varandra i alla fall och då kommer sådana här situationer att bli en del av vardagen.
    Barnet är 7 år, inte ett litet barn på 3-4 år.
    Så jag får ju säga att det låter befängt att man måste diskutera med bioföräldrarna först när det kommer till s.k etiska frågor.

Och jag är knappast övertygad om att bonumamman "tvingar på sonen" sina åsikter bara för att hon berättar om dem och/eller lever efter en viss övertygelse.
    elyse skrev 2016-04-25 12:23:54 följande:
    Hur vi skulle ha lagt upp det hela gällade förklaring till 7åringen hade jag diskuterat med föräldern och sedan tagit ett beslut. Kanske hade det blivit likartat som i TS, men då hade i alla fall bioföräldern varit beredd och kanske haft svar på frågor som sjuåringen har.
    Och när barn är c:a 4år så börjar ungarna redan begripa att föräldrarna ensamt inte sitter inne med alla svaren på de frågor de har.
    Så varför skall man då begränsa en _7åring_ att få lov att ta intryck av omgivningen?

Den begränsningen du talar om prata med föräldrarna först.

Är den för barnets skull, eller är den till för föräldrarnas skull bara för att föräldrar måste  klamra sig fast vi att _de_  skall vara "barnets centrum" så länge som möjligt?

• EnAnonumius
    elyse skrev 2016-04-25 20:19:53 följande:
    Efter innehållet i TS så skulle JAG önska att bioföräldern hade haft möjlighet att förbereda sig bättre och att sambon backat lite grann. Bara det.
    Nu skippar du förklaringarna igen, så man kan hänga med hur du tänker.

• EnAnonumius
    Fröken Apelsin skrev 2016-04-25 20:55:33 följande:
    Vilken klok sambo du har. Hon har inte vingat på några åsikter på den son bara förklarat varför hon inte vill gå och varför, sedan är det upp till din son att ta till sig det hon säger eller avfärda henne. Du har dssutom sagt vad du tycker också. Det din sambo säger är ju helt sant, det är inget man behöver ljuga eller undanhålla för barn. Man behöver inte låsas att skinka är en växt heller. Jag äter förövrigt kött.
  • EnAnonumius

Man kan ju undra lite hur många tänker som anser att särbon gjorde fel.
    Ungarna börjar redan när de är 3-4 år fatta att mamma och pappa inte är "centrum" i världen.
    Vid 7års ålder så har de ju nått en viss mognad så de kan höra andras åsikter.

Man kan inte hålla på att skydda ungarna från verkligheten och  skydda barnen från andras åsikter. Eller lära sig från andra vuxna än "bara föräldrarna". 

Barnet är 7år. Skall börja i årskurs 1, om han inte redan går i skolan. Redan i skolan så börjar de lära sig om andra värdegrunder och får lära sig i skolan om att folk har olika värdegrunder och olika åsikter. 

Så det är ju bara direkt befängt att gnälla på TS särbo när hon berättade varför hon inte ville gå med. 

Svar på tråden Vägrade gå på cirkus!