Lady Di skrev 2016-04-25 09:18:58 följande:
De är inte samma i alla län. För inte alls så längesen fanns de en insändare i tidningen där en mamma berättade att vården inte gjorde nått för att rädda hennes tvillingar för de födde innan v 24.
Men för att vara helt säker på vad som är "rätt" för ditt län så ring förlossningen o fråga.
"För första gången har riktlinjer tagits fram för vården av barn som föds extremt mycket för tidigt" na.se/nyheter/sverige/1.3774313-mer-lika-vard-av-mycket-tidigt-fodda
Det verkar dock som om det har tagits fram någon riktlinje för när man bör rädda för tidigt födda, så man kan ju hoppas att det kommer att bli mer lika framöver.
Jessicaa_85 skrev 2016-04-25 09:41:37 följande:
Tack alla för svar läste på Örebro läns sida ( tillhör de) och där stod det från v 22+0. Är det även då man bromsar om nåt skulle hända ? Tvärnojjig denna graviditet alltså
"De nya riktlinjerna säger att gravida kvinnor i riskzonen bör remitteras till universitetssjukhus från 22 fullgångna veckor, att behandling med cortison av kvinnorna bör övervägas vid samma tid men ges senast från 23 fullgångna veckor. Vid förlossningar bör också neonatalläkare närvara från 22 fullgångna veckor medan hjärt-lungräddning ska övervägas vid samma tid och rekommenderas från 23 fullgångna veckor."
na.se/nyheter/sverige/1.3774313-mer-lika-vard-av-mycket-tidigt-fodda
Jag tror att de sätter in åtgärder för att bromsa förlossningen tidigare än så om de anser att det är möjligt. Det som står på hemsidan är förmodligen bara att de inte har möjligheter att rädda barn som föds innan vecka 22+0.
mixXi skrev 2016-04-25 08:43:57 följande:
Hej. Nu är jag inte helt uppdaterad. Men sist jag fick information (kanske 3 år sedan) var det vanligast att man räddade om man gått in i v 23. Men varje landsting har sina regler så du får kolla upp vad som gäller just där du bor. Vissa landsting försöker rädda om man gått in i v 22, dock överlever då bara runt 10% (om inget drastiskt hänt senaste åren)
"En tre-årig studie från 2004 till 2007 visar att omkring hälften av barnen födda i vecka 22 och 23 överlever."
na.se/nyheter/orebro/1.3767567-da-ska-extremt-for-tidigt-fodda-raddas
Det verkar ju dock vara en rätt hög överlevnadschans (sett till att det är så tidigt i graviditeten) redan från 22+0 - 23+6. Men är nog en stor variation unde de veckorna och en stor skillnad mot bara en vecka tidigare.