• Happymama

3 månader vaccin, biverkningar?

Hej! Vad har era barn fått för biverkningar efter 3 månaders vaccin? Min son ska få vaccinet om 2 dagar, vill gärna vara förberedd haha
    Kan man smörja in med emla kräm för att han inte ska få så ont? Eller emla plåster?

• Svar på tråden 3 månader vaccin, biverkningar?
  • CarroAN

Vi tog vaccinet förra veckan och slapp biverkningar.

Tog även mot tuberkulos och den tyckte han gjorde jätteont =(. Han grät en stund men lugnade sig när jag ammade honom.

• Happymama
    CarroAN skrev 2016-04-26 14:29:24 följande:

Vi tog vaccinet förra veckan och slapp biverkningar.

Tog även mot tuberkulos och den tyckte han gjorde jätteont =(. Han grät en stund men lugnade sig när jag ammade honom.

Vilken tur ni hade, hoppas också slippa det! Hur gammal är din son?
  • CarroAN
    Happymama skrev 2016-04-26 15:17:17 följande:
    Han bli 3 månader 6:e maj så vi tog det lite tidigt. Jag tror det var för att vi ska hinna få en till dos mot tbc innan vi åker utomlands... men jag är lite snurrig i huvudet av att bara gå hemma hela dagarna så jag kan ha fel :)
  • Iarwain
    Happymama skrev 2016-04-26 15:17:17 följande:
    Det är snarare så att man har otur om man får biverkningar av vaccinet.
  • Mirre80
    Happymama skrev 2016-04-25 17:41:30 följande:

Tack för alla svar! Så ingen emla, amma precis innan eller under tiden och feber.
    Angående alvedon, är det sirap? Det är mitt första barn så har inte så jättebra koll på sånt.

Han låg i mitt knä och ammade när sköterskan stack honom, han släppte bröstet och började gråta, men sen fortsatte han att ammad samtidigt som han gnydde.. Stackars liten, tyckte så synd om honom.
    Men som sagt det gick snabbt och köp alvedon (tror det paket är grönt)
  • Happymama
    CarroAN skrev 2016-04-26 15:44:43 följande:
    Han bli 3 månader 6:e maj så vi tog det lite tidigt. Jag tror det var för att vi ska hinna få en till dos mot tbc innan vi åker utomlands... men jag är lite snurrig i huvudet av att bara gå hemma hela dagarna så jag kan ha fel :)
    8 dagars skillnad mellan våra barn :) så kul och prata med mammor som har barn i samma ålder. För jag är den första i kompis gänget som får barn och man har ju förlorat vänner pga att man skaffa barn. Vännerna är ju fortfarande sånna som är ute och fester o sånt. Är 20 år. Hur gammal är du?
  • CarroAN
    Happymama skrev 2016-04-27 06:29:25 följande:

8 dagars skillnad mellan våra barn :) så kul och prata med mammor som har barn i samma ålder. För jag är den första i kompis gänget som får barn och man har ju förlorat vänner pga att man skaffa barn. Vännerna är ju fortfarande sånna som är ute och fester o sånt. Är 20 år. Hur gammal är du?

Jag är 24 =)

Ingen av mina vänner har fått barn heller och jag har inte fått någon mammagrupp än heller. Det blir lite ensamt ibland
  • Athena86

Våran lille fick feber (38.5 som mest) sen vaknade han upp ,klockan 6 på morgonen, 14 timmar efter han fått sprutan och gallskrek i nästan 20 min .. troligtvis öm i benen efter sprutan :( nu är det snart dags för 5 månaders-vaccinet .. usch!

• Happymama
    Athena86 skrev 2016-04-27 20:56:35 följande:

Våran lille fick feber (38.5 som mest) sen vaknade han upp ,klockan 6 på morgonen, 14 timmar efter han fått sprutan och gallskrek i nästan 20 min .. troligtvis öm i benen efter sprutan :( nu är det snart dags för 5 månaders-vaccinet .. usch!

Han fick sprutan imorse och sen dess har han varit jätte gnällig och vill bara vara i mammas famn. Sovit ovanligt mycket också :( jag lyckas inte ta tempen för varje gång jag stoppar in den på bajsar han. Något tips på hur jag ska göra?
    Stackars liten, är det samma sak vid 5 månaders vaccin? Är det också 2 sprutor?
  • häxjakt

Låt honom vara nära. Amma om han vill amma. Har du en sjal eller sele så kanske han kan vara där och hänga på mamma eller pappa och mysa.

Min pojke är snart 2 år och han har blivit lite miserabel efter sina sprutor, lite feber och ledsenhet och så. 
    Men det är ok att vara ledsen, det är inte farligt med lite feber. Det går över.
    Får man vara nära, ta det lugnt ett par dagar och vila så blir det bra. 

Verkar han ha det väldigt jobbigt med feber och ont kan man ge en alvedon supp (tablett som man för upp i ändtarmen) men feber är förmodligen bra. Immunförsvaret som jobbar och gör vad det ska med ämnena han fått kontakt med.
    Så man behöver inte ta bort febern för att den är farlig. Men man får ju balansera det litegrann med behovet av sömn bland annat. Vill inte barnet äta så kan det ju vara bra att prova med smärtstillande.

Det behöver inte bli sämre med nästa spruta, eller likadant. Det är samma vaccin (2 sprutor) men hur immunförsvaret svarar och vad för symtom man får beror på oerhört många faktorer så det går inte att förutse. 

Det är jobbigt att se dem må dåligt såklart. Och lättare blir det inte (inte för mig i alla fall) men jag försöker intala mig själv att det är tillfälligt och försöker göra det bästa av det. Nu sist när han fick sitt 18 månaders vaccin så tog vi någon dag och var busiga med rutinerna, badade badkar mitt på dagen, läste alla böcker vi hade och ritade med vattelösliga kritor (till och med på våra vita element Skrattande ) Han verkade ha några riktigt bra dagar trots feber och lite värk.

Krya på sig.

• Happymama
    häxjakt skrev 2016-04-27 22:10:09 följande:

Låt honom vara nära. Amma om han vill amma. Har du en sjal eller sele så kanske han kan vara där och hänga på mamma eller pappa och mysa.

Min pojke är snart 2 år och han har blivit lite miserabel efter sina sprutor, lite feber och ledsenhet och så. 
    Men det är ok att vara ledsen, det är inte farligt med lite feber. Det går över.
    Får man vara nära, ta det lugnt ett par dagar och vila så blir det bra. 

Verkar han ha det väldigt jobbigt med feber och ont kan man ge en alvedon supp (tablett som man för upp i ändtarmen) men feber är förmodligen bra. Immunförsvaret som jobbar och gör vad det ska med ämnena han fått kontakt med.
    Så man behöver inte ta bort febern för att den är farlig. Men man får ju balansera det litegrann med behovet av sömn bland annat. Vill inte barnet äta så kan det ju vara bra att prova med smärtstillande.

Det behöver inte bli sämre med nästa spruta, eller likadant. Det är samma vaccin (2 sprutor) men hur immunförsvaret svarar och vad för symtom man får beror på oerhört många faktorer så det går inte att förutse. 

Det är jobbigt att se dem må dåligt såklart. Och lättare blir det inte (inte för mig i alla fall) men jag försöker intala mig själv att det är tillfälligt och försöker göra det bästa av det. Nu sist när han fick sitt 18 månaders vaccin så tog vi någon dag och var busiga med rutinerna, badade badkar mitt på dagen, läste alla böcker vi hade och ritade med vattelösliga kritor (till och med på våra vita element Skrattande ) Han verkade ha några riktigt bra dagar trots feber och lite värk.

Krya på sig.

Ååh man kan ju inte sluta tycka synd om dem här små :( vid vilken ålder är man klar med vaccin?
    Han äter och sover som vanligt nu iaf, men vågar fortfarande inte till exempel ta ut han, är rädd att han ska bli gnällig som igår. För tempen har jag fortfarande inte kunna ta.
    När de är lite äldre går det ju att tex ge dom glass eller göra något roligt så dom glömmer smärtan men när dom e så små så fattar dom ingenting :(
  • Happymama

Detta kanske låter löjligt men har ni tips på att ta av plåster på ett lätt sätt? Haha sist han hade plåster var när han gjorde PKU prov på BB och plåstret satt kvar tills vi skulle till bvc första gången. O där fick sköterskan ta bort den för jag tycker det är "svårt". Klarar inte av att dra bort snabbt och gör jag försiktigt o långsamt får han bara mer ont. Ja jag klarar inte av att se min gråta minsta lilla, det gör ont i mig :(

• vipsan
    Happymama skrev 2016-04-28 07:28:03 följande:

Detta kanske låter löjligt men har ni tips på att ta av plåster på ett lätt sätt? Haha sist han hade plåster var när han gjorde PKU prov på BB och plåstret satt kvar tills vi skulle till bvc första gången. O där fick sköterskan ta bort den för jag tycker det är "svårt". Klarar inte av att dra bort snabbt och gör jag försiktigt o långsamt får han bara mer ont. Ja jag klarar inte av att se min gråta minsta lilla, det gör ont i mig :(

Efter badet när tejpen är ordentligt uppblött är det lättare att ta loss. Även om det sitter fast är det bra att ta bort det så snart som möjligt eftersom många kan reagera på tejp som sitter för länge.
  • Happymama
    vipsan skrev 2016-04-28 08:36:20 följande:
    Efter badet när tejpen är ordentligt uppblött är det lättare att ta loss. Även om det sitter fast är det bra att ta bort det så snart som möjligt eftersom många kan reagera på tejp som sitter för länge.
    Jahaa visste inte det! Tack ska ta bort det snart :)
  • häxjakt
    Happymama skrev 2016-04-28 07:19:18 följande:
    Ååh man kan ju inte sluta tycka synd om dem här små :( vid vilken ålder är man klar med vaccin?
    Han äter och sover som vanligt nu iaf, men vågar fortfarande inte till exempel ta ut han, är rädd att han ska bli gnällig som igår. För tempen har jag fortfarande inte kunna ta.
    När de är lite äldre går det ju att tex ge dom glass eller göra något roligt så dom glömmer smärtan men när dom e så små så fattar dom ingenting :(
    "klar" är man vid 18 månader för ett bra tag framöver. Har för mig att nästa spruta är vid 5 eller 6 år.
    Det beror ju också på om man väljer att vaccinera mot andra sjukdomar för att man ska resa eller liknande.
    Men som sagt, det behöver inte bli lika illa nästa gång.
    18 månaders vaccinet är ett helt annat vaccin än det dom får när de är 3 och 5 månader.  
    Sen får man ju trösta sig med att sjukdomarna man vaccinerar mot är oerhört mycket värre än vaccinets biverkningar. Jag vet att "antivaccinarna" (foliehattarna...) inte tycker att det är ett bra argument, men tro mig, jag har sett både difteri, polio och kikhosta drabba barn (har jobbat utomlands) och det är ingen picknick direkt.

Om ditt barn trivs i vagnen eller i sele/sjal så kan det säkert vara skönt för honom att få bäddas ned och komma ut i friska luften. Det är mycket intressanta saker att lyssna och titta på om man är 3 månader och att guppa i vagn eller på mammas bröst är skönt tycker de flesta barn.
    Att sjalas upp på pappas bröst och gå på en riktigt lång promenad var och är fortfarande en sak som kan sätta plåster på nästan vilken ledsenhet som helst för vår pojke.

Vad gäller plåster så rekommenderar jag också bad. Då är det lätt att ta bort det. Hudkräm/olja kan också hjälpa att lösa upp limmet i plåstret. 
Svar på tråden 3 månader vaccin, biverkningar?