Happymama skrev 2016-04-28 07:19:18 följande:
Ååh man kan ju inte sluta tycka synd om dem här små :( vid vilken ålder är man klar med vaccin?
Han äter och sover som vanligt nu iaf, men vågar fortfarande inte till exempel ta ut han, är rädd att han ska bli gnällig som igår. För tempen har jag fortfarande inte kunna ta.
När de är lite äldre går det ju att tex ge dom glass eller göra något roligt så dom glömmer smärtan men när dom e så små så fattar dom ingenting :(
"klar" är man vid 18 månader för ett bra tag framöver. Har för mig att nästa spruta är vid 5 eller 6 år.
Det beror ju också på om man väljer att vaccinera mot andra sjukdomar för att man ska resa eller liknande.
Men som sagt, det behöver inte bli lika illa nästa gång.
18 månaders vaccinet är ett helt annat vaccin än det dom får när de är 3 och 5 månader.
Sen får man ju trösta sig med att sjukdomarna man vaccinerar mot är oerhört mycket värre än vaccinets biverkningar. Jag vet att "antivaccinarna" (foliehattarna...) inte tycker att det är ett bra argument, men tro mig, jag har sett både difteri, polio och kikhosta drabba barn (har jobbat utomlands) och det är ingen picknick direkt.
Om ditt barn trivs i vagnen eller i sele/sjal så kan det säkert vara skönt för honom att få bäddas ned och komma ut i friska luften. Det är mycket intressanta saker att lyssna och titta på om man är 3 månader och att guppa i vagn eller på mammas bröst är skönt tycker de flesta barn.
Att sjalas upp på pappas bröst och gå på en riktigt lång promenad var och är fortfarande en sak som kan sätta plåster på nästan vilken ledsenhet som helst för vår pojke.
Vad gäller plåster så rekommenderar jag också bad. Då är det lätt att ta bort det. Hudkräm/olja kan också hjälpa att lösa upp limmet i plåstret.