Gör jag för mycket som bonusmamma?
Tanken slog mig när jag läste ett annat inlägg här på forumet kring ämnet bonusbarn. En vän till mig brukar ofta påpeka att jag gör alldeles för mycket för mitt bonusbarn och att jag inte borde göra något på den fronten utan enbart se till mitt eget barn.
För mig är det naturligt att jag behandlar båda barnen likadant. Ser de som mina barn båda två. Även fast de är hos oss halvtid. De är 7 och 5 år. Även om jag inte fött den ena så är det min mans barn och det är hans kött och blod.
Jag lämnar och hämtar båda barnen. Handlar och lagar mat till hela familjen naturligtvis. Jag ser till att de duschar och badar och så fixar jag deras hår. Tvättar kläderna. Städar deras rum. Handlar lika mycket till båda vad gäller kläder, leksaker och annat som behövs och önskas. Jag nattar och läser böcker för dem och sysselsätter dem på våra lediga dagar med aktiviteter även när mannen inte är med.
Skulle aldrig falla mig in att hans barn inte ska få komma hem för att han är bortrest någon dag eller att han måste iväg på något event eller liknande. Då är jag och bonussyskonet hemma!
Helt enkelt så tar jag 100% ansvar för båda barnen, lika mycket och ingen behandlas annorlunda.