• Anonym (Katten)

Ångest och sorg eller lungsjukdom som astma?

Jag har sen en vecka tillbaka ganska tungt att andas. Det är som tryck över bröstkorgen och halsen och tungt att andas. Min katt blev sjuk och behövde avlivas från en dag till nästa och även om jag är jätteledsen över det förstås så börjar jag tvivla på att det har med det att göra eftersom att det har hållit på så länge nu. Jag har aldrig haft någon lungsjukdom eller astma och bronkit men ville slänga ut frågan eftersom att jag inte har möjlighet att gå till en doktor på ett tag.

Tror ni att sorg och ångest kan sitta i och göra det svårt att andas så här länge eller är det någon sjukdom som spökar? Mest troligt då.

• Svar på tråden Ångest och sorg eller lungsjukdom som astma?
  • Anonym (kan va)

Tror att det kan vara sorg/ångest. Men röker du eller är över 40 skulle jag säga kolla upp dig på momangen. Annars ge de en vecka.. #outbildad doktor på familjeliv ;)

• Anonym (Rygg)

Sorg och ångest kan sabba hela andningen, har haft det så en kort period men det gick över sen.
    Spikmatta underlättar när man är spänd och stel i övre ryggen och har svårt med andningen pga det.

• Anonym (Katten)
    Anonym (kan va) skrev 2016-04-26 00:06:58 följande:
    Tror att det kan vara sorg/ångest. Men röker du eller är över 40 skulle jag säga kolla upp dig på momangen. Annars ge de en vecka.. #outbildad doktor på familjeliv ;)
    Jag log stort åt din # .
    Anonym (Rygg) skrev 2016-04-26 07:38:18 följande:
    Sorg och ångest kan sabba hela andningen, har haft det så en kort period men det gick över sen. Spikmatta underlättar när man är spänd och stel i övre ryggen och har svårt med andningen pga det.
    Jag har en gammal spikmatta nånstans så jag ska gräva fram den och testa om den kan hjälpa. När det drabbade din andning hur länge satt det i då för dig?

• Anonym (Rygg)

Det pågick säkert i tre veckor.
    Flera gånger om dagen stannade jag till för att medvetet fokusera på andningen för att uppleva att jag fick in något syre över huvud taget.
    Extremt obehagligt.
    Jag förstod att det hade med någon obeskrivlig ångest att göra, men jag upplevde den mest fysiskt.

• Anonym (Men....)

Hej ts. Svårt att säga då dina symtom kan handla om fler orsaker men generellt så ska man uppsöka en läkare vid tryck över bröstet då det kan vara tecken på en hjärtinfarkt. Jag tycker inte du ska laborera själv utan snarast boka tid och definitivt om du passerat 40 för att utesluta att det handlar om det. Och om symtomen ökar så bör du söka akut.

• Anonym (Katten)
    Anonym (Rygg) skrev 2016-04-27 08:51:19 följande:
    Det pågick säkert i tre veckor. Flera gånger om dagen stannade jag till för att medvetet fokusera på andningen för att uppleva att jag fick in något syre över huvud taget. Extremt obehagligt. Jag förstod att det hade med någon obeskrivlig ångest att göra, men jag upplevde den mest fysiskt.
    Precis så är det för mig också det om att jag måste stanna till för att andas och att jag måste tänka på att andas liksom. Hade något hänt i ditt liv eller hade du ingen förklaring till varför du inte kunde andas?
    Anonym (Men....) skrev 2016-04-27 09:12:41 följande:
    Hej ts. Svårt att säga då dina symtom kan handla om fler orsaker men generellt så ska man uppsöka en läkare vid tryck över bröstet då det kan vara tecken på en hjärtinfarkt. Jag tycker inte du ska laborera själv utan snarast boka tid och definitivt om du passerat 40 för att utesluta att det handlar om det. Och om symtomen ökar så bör du söka akut.
    Det smarta vore förstås att gå till läkaren då jag faktiskt är i den åldern men jag drar mig för det innan det känns akut eller har pågått för länge. Dumt säkert men... Min första gissning är ångest för kattens skull men ju längre tiden går ju mer börjar jag undra om det verkligen är pga det.

Snällt att ni svarar!

Svar på tråden Ångest och sorg eller lungsjukdom som astma?