Pulverhjälp
Alla ni med erfarenhet av vlcd och lcd. För ett halvår sedan gick jag på en vlcd-kur i tre veckor och det gick skitbra på så sätt att jag gick ner massor i vikt och att jag har hållit vikten sedan dess. Ett år innan dess gick jag på lcd-kur i två veckor och det gick också bra även om jag inte har det lika färskt i minnet.
Vad jag gillar med att dricka shakes är att mitt sug efter skräpmat försvinner, istället är jag sugen på nyttig mat. När jag äter som vanligt är jag alltid sugen på godis, chips m.m. och alla självdisciplin går åt till att undvika sådant, så jag har ingen kraft kvar att fokusera på den vanliga maten och på att hålla den tillräckligt kalorisnål för att jag ska gå ner i vikt och inte bara hålla vikten.
En annan grej är att när jag gick på kuren i tre veckor så kändes det som att jag precis var på väg att verkligen bli av med min dåliga vana att hetsäta på kvällen. Hade jag fortsatt lite till så hade det faktiskt kanske befästs som en riktig vana, men jag klarade inte längre än tre veckor p.g.a. smaken, det låg kaloriintaget och saknaden efter att få tugga på något.
Jag drack Nutrilett den senaste gången, och tyckte att smakerna var helt okej i början, men i slutet blev det äckligt. Nu är jag sugen på att börja med något liknande igen och gå ner några kilon till (är fortfarande överviktig) och den här gången skulle jag vilja köra en kombinationsgrej så att jag ersätter alla måltider utom en med shakes/smoothies från Nutrilett. Min förhoppning är då att jag ska kunna hålla på längre än i tre veckor (så att jag blir av med mina dåliga vanor).
Vad tror ni om den idén, är det någon här som testat något liknande och fått det att fungera?
Som jag ser det finns det två sätt jag kan göra det på. Jag kan antingen dricka Nutriletts shakes fyra ggr/dag, alltså de som vanligtvis används för VLCD, och då får jag i mig 488 kcal från dem och sedan kan jag äta ett mål på 500-700 kcal. Eller så kan jag köpa deras produkter för viktkontroll (smoothies), som de skriver på hemsidan att man kan ersätta två mål med, och det skulle ge mig 420 kcal, och sedan äta ett äpple (ca 80 kcal) och ett vanligt mål på ca 500 kcal utöver det.
På Nutriletts hemsida verkar de rekommendera att man använder deras smoothies för att byta ut bara några måltider, och deras shakes för att byta ut alla måltider. Tror ni ändå att det fungerar att använda deras shakes för att ersätta några måltider, eller blir något fel då, näringsmässigt?