• Mamman8

Ägglossning Igår

Har använt clear blue ägglossningstest kl 7 varje morgon sen 10 dagar tillbaka. Igår måndag fick jag en glad gubbe (tecken på ägglossning)

Nu till min fråga, om jag har sex ev ikväll alternativt onsdag kväll kan jag bli gravid då? Eller ska man ha sex innan ägglossning?

Min man jobbar på annan ort och har tänkt åka hem när vi fick positivt på ägglossningstest.. han har en bit att åka så nu till min/mina frågor?

Om vi har sex ikväll är väl chanserna relativt goda till att ja kan bli gravid väl? (Eller har jag fattat detta fel?)

Om han inte kan komma ifrån ikväll, är de ens någon idé att han åker hem imorgon onsdag?

Känns som de kan vara försent?

• Svar på tråden Ägglossning Igår
  • Mightmare

Det beror lite på. Ägget lever i 48 timmar ungefär och då ger testet utslag. Så du kan ha testat i början eller slutet av den perioden. Dessutom kan din mans spermier vara snabbare eller långsammare på att ta sig upp till ägget. Det kan gå på 6 timmar men även ta flera dagar.

Nu vet jag inte om jag förstått testet rätt. I de ÄL-test jag provat får man först en glad gubbe vilket indikerar att ÄL kommer snart och sedan en blinkande glad gubbe när ÄL är (eller var det tvärtom?). I det fallet om du har fått indikation på att ÄL kommer så är det ju optimalt med sex då. Skulle gissa att om ÄL satt igång har du kanske 25% chans att ni hinner med ikväll men bäst är att ha det kanske 2 dagar före.

• Zvjezda
    Mightmare skrev 2016-04-26 11:34:39 följande:

Det beror lite på. Ägget lever i 48 timmar ungefär och då ger testet utslag. Så du kan ha testat i början eller slutet av den perioden. Dessutom kan din mans spermier vara snabbare eller långsammare på att ta sig upp till ägget. Det kan gå på 6 timmar men även ta flera dagar.

Nu vet jag inte om jag förstått testet rätt. I de ÄL-test jag provat får man först en glad gubbe vilket indikerar att ÄL kommer snart och sedan en blinkande glad gubbe när ÄL är (eller var det tvärtom?). I det fallet om du har fått indikation på att ÄL kommer så är det ju optimalt med sex då. Skulle gissa att om ÄL satt igång har du kanske 25% chans att ni hinner med ikväll men bäst är att ha det kanske 2 dagar före.

Det finns två olika CB ÄL test. Jag använder mig av den enkla där det är en tom cirkel eller en glad gubbe. Inget blinkande. Kanske ett sådant som Ts använder också.
  • Mamman8

Jag har den enklare varianten.. ingen blinkande gubbe..

I instruktionerna står det att den glada gubben registrerar lh ökningen och att ökningen sker 24-36 Tim innan ägglossning sker..

samt att man är mest fertil den dagen och dagen efter och att man ska ha sex när som helst under de följande 48 timmarna?

Men har läst i så många andra trådar här på forumet att de är kört om man inte haft sex innan ägglossning :/ :/

Svar på tråden Ägglossning Igår