• Beab

När är lämpligast att flytta?

Hej! ????

Jag är i vecka 38 och har precis gjort en flytt för två månader sen på 30 mil. Vi tog första bästa lägenhet till hemstaden, när vi insåg att jag var gravid. Inget var direkt planerat så har varit en stor omställning och nu iaf har vi hamnat i en tvåa.

Känner mig ganska trött på tanken att behöva flytta igen men jag vet att tillslut kommer vi komma till punkten att vi måste flytta till större.

Frågan är, när borde man flytta??

Jag har ingen aning om hur det är att flytta med barn och jag skulle vilja ha lite tips på smidigaste och lämpligaste åldern att flytta med barn.

Kram på er?

• Svar på tråden När är lämpligast att flytta?
  • Lena

Innan man börjar förskolan är smidigast. Definitivt innan man börjar skolan.

• Anonym (C)

Jag har flyttat (3 flyttar) med barn när de varit 2 mån, 4 mån, 3 år, 6 år och 9 år. Lika smidigt varje gång. 3-åringen fick byta från dagmamma till förskola och det gick hur bra som helst. 6-åringen fick börja i en annan skola än sina dagiskompisar vilket han nu två år senare fortfarande sörjer, även om han har det jättebra i nya skolan. 9-åringen fick börja 3:an i en ny skola och det gick jättebra.

Helst skulle jag vilja bo i samma område från att barnen är 3 år tills de slutar skolan :) Även om skolbyten funkar bra så önskar jag att barnen kunde få rota sig ordentligt, ha kvar samma vänner och gå i samma skola hela uppväxten. Fördelar med att byta skola är ju istället att barnet får fler vänner.

• Beab
    Anonym (C) skrev 2016-04-27 10:49:43 följande:

Jag har flyttat (3 flyttar) med barn när de varit 2 mån, 4 mån, 3 år, 6 år och 9 år. Lika smidigt varje gång. 3-åringen fick byta från dagmamma till förskola och det gick hur bra som helst. 6-åringen fick börja i en annan skola än sina dagiskompisar vilket han nu två år senare fortfarande sörjer, även om han har det jättebra i nya skolan. 9-åringen fick börja 3:an i en ny skola och det gick jättebra.

Helst skulle jag vilja bo i samma område från att barnen är 3 år tills de slutar skolan :) Även om skolbyten funkar bra så önskar jag att barnen kunde få rota sig ordentligt, ha kvar samma vänner och gå i samma skola hela uppväxten. Fördelar med att byta skola är ju istället att barnet får fler vänner.

Tack för ditt svar????

Jag har nog tänkt flytta inom 1,5 år men jag vet inte riktigt när vi ska ta oss i kragen o göra det. Är rädd att bli för stressad och förstöra mystiden om man flyttar när bebisen är så liten men samtidigt kanske det är jobbigt att ha ett yrväder som smiter på ett års ålder och kanske barnet blir oroligt av att flytta när det är så medvetet.
  • Beab

Jag ser nu att det blir ?? När jag gör mina smileys...

• Anonym (C)
    Beab skrev 2016-04-27 11:06:29 följande:

Tack för ditt svar????

Jag har nog tänkt flytta inom 1,5 år men jag vet inte riktigt när vi ska ta oss i kragen o göra det. Är rädd att bli för stressad och förstöra mystiden om man flyttar när bebisen är så liten men samtidigt kanske det är jobbigt att ha ett yrväder som smiter på ett års ålder och kanske barnet blir oroligt av att flytta när det är så medvetet.

Ja det är nog skönt att vänta lite med att flytta tills man vet hur bebisen är. Mina var nöjda och sov bra så jag tycker att det var skönt att kunna packa i lugn och ro medan jag var mammaledig.

Sista flytten var jobbigast när man var tvungen att packa sena kvällar och helger. Man har ju lixom fullt upp ändå :)

Jag har ingen erfarenhet av att barn blivit oroliga vid flytt, varken mina egna eller vänners barn. De brukar mest tycka att det är spännande.
  • hallonhopp

Vi bodde i en tvåa i 2 år med ett barn och det gick jättebra fram till 1,5 år, sista halvåret kändes det trångt. Det är åtminstone lugnt första året skulle jag säga.

• Fru Ve

Vi flyttade till hus då äldsta var 3,5 år, han bytte då från dagmamma till förskola. Jag tror inte små barn påverkas speciellt mycket av själva flytten och byta bostad (vi flyttade två gånger då han var bebis också). Bebisar och småbarn bryr sig mest om att föräldrarna är i närheten, inte om vart man bor. Men när sonen var 3,5 så blev han lite orolig av själva flytten och pratade några veckor om att han ville "hem" på kvällen. Ska man flytta tror jag det är bra att göra innan barnet är 3-4 år och börjar få egna kompisar, om man kan. Allra senast innan skolstart.

• Seven Costanza

Många som svarar verkar utgå ifrån att TS ska flytta såpass långt att barnet måste byta förskola/skola om de flyttar efter att barnet börjat där, men det skriver ju TS inget om så det behöver ju inte alls vara så. Står bara att de vill kunna flytta till större, och det kan man väl göra när som helst, men OM det skulle kräva byte av förskola/skola vore det ju bra att flytta antingen före barnet börjar förskola eller senast ett år före start i förskoleklass så att barnet hinner lära känna folk innan dess.

• mammalovis

Som förskoleköerna ser ut i vår kommun får man vara lycklig om man får en plats i det område man tillhör, så många barn här går inte med skolkompisarna förrän de börjar just skolan.

Min dotter börjar skolan till hösten och vi bor precis vid en gräns så vi väntar på besked om hon börja på närmsta skolan eller inte.

Men visst bor man i ett litet samhälle med bara en förskola/skola så är det ju skönt om barnet får landa innan relationerna blir för etablerade.

Sedan vilken ålder som är lättast beror nog på det specifika barnet. En del går tidigt och klättrar överallt, andra sitter lugnare och grejar. Det är nog först nu när våra barn har börjat leka tillsammans som det har underlättat för oss vuxna, de är snart 3 och 5,5 år. Innan dess har den äldsta velat ha mycket uppmärksamhet fram till ca 4 års ålder.

• Athena86

Jättesvårt, beror lite på hur eran bebis är :) men .. våran är 4 månader och vi har precis fått tillgång till vårat hus. Nu renoverar vi (läs sambon) ;) och jag är hemma och tar hand om bebis och hjälper till det lilla jag kan! Funkar jättebra för oss, han är snäll och sover bra på nätterna så när flyttlasset går om 2 månader får sambon fokusera mest på det och jag är med lilleman :)

• Beab

Tack för alla tips! Jag kanske oroar mig i onödan för en flytt och ska helt enkelt bara vänta och se hur vår lille är. Kanske inte är så avancerat att flytta som jag tror det är! :)

Svar på tråden När är lämpligast att flytta?