• Anonym (...)

Är det okej att ha kvar bilder på sitt ex?

Har varit sambo med en underbar kille i mer än ett år. Upptäckte idag att han har många bilder kvar från sitt förra förhållande, kyssbilder på sitt ex osv...

Nu är det så att jag har PMS idag och tog inte det så bra såklart!

Jag undrar om det generellt är okej att ha sånna bilder kvar? Ärligt talat bryr jag mig inte alls om hans ex men jag undrar varför HAN har kvar dem bilderna? Är det okej att jag frågar honom det? Hur ska jag formulera så han inte tror att jag är avundsjuk eller så isf?

Om han säger; nämen jag har inte tänkt på det de har bara funnits kvar...!

Ska jag då säga amen radera de då? Eller vad ska jah säga så han på egen vilja raderar de?

• Svar på tråden Är det okej att ha kvar bilder på sitt ex?
  • Pkb

Okej eller ej. Om jag älskar någon tillräckligt och vet att sådana bilder sårar hen så gör jag mig av med dem.

• Tecum

Ja det är ok, exet är en del av hans tidigare liv. Men inte till allmänt beskådande, varken digitalt eller på papper.

• Anonym (jag)

Jag tycker att det är helt okej. Det är bara minnen. Han har bra och dåliga minnen med henne. Han har med sig erfarenheter och insikter ifrån deras förhållande vidare i livet. Varför ska man helt radera ut en del av sitt liv?

• Anonym (...)
    Pkb skrev 2016-04-27 11:29:06 följande:

Okej eller ej. Om jag älskar någon tillräckligt och vet att sådana bilder sårar hen så gör jag mig av med dem.

Exakt! Jag vet att han inte har en förklaring till vf han ska ha kvar de. Då kan han väl lika gärna radera de.

Men frågan är hur jag ska ta upp det med honom????
  • sextiotalist

Enkelt svar ja, men de bilderna bör kanske hamna i minnesasken. Dvs det är inte det fotoalbumet man har framme för allmän beskådan. Kanske inte ha kvar det på den gemensamma datorn (men kanske på en minnessticka eller i något moln eller någon annanstans i cyberrymden).
    Sedan så kanske de mest intima bilderna bör kanske vara väldigt dolda.

Be honom lägga över dom en sticka eller spara dom på något annat ställe än själva datorn. Men be honom inte radera dom.
    Du visar respekt för den tiden han hade innan dig, du låter honom själv avgöra om han ska behålla eller inte och inte behöver redovisa det för dig. Dvs du visar tillit.

• Anonym (...)
    Anonym (jag) skrev 2016-04-27 11:30:25 följande:

Jag tycker att det är helt okej. Det är bara minnen. Han har bra och dåliga minnen med henne. Han har med sig erfarenheter och insikter ifrån deras förhållande vidare i livet. Varför ska man helt radera ut en del av sitt liv?

Hmmm... det du säger är logiskt! Jag kanske ska skita i att ta upp det med honom.
  • Påven Johanna

Jag tycker att det är mer än bara okej. Jag förstår inte alls varför någon ska ta sig rätten att kräva att andra ska radera sina minnen. Jag skulle aldrig gå med på något sådant!

• Anonym (...)
    sextiotalist skrev 2016-04-27 11:32:28 följande:

Enkelt svar ja, men de bilderna bör kanske hamna i minnesasken. Dvs det är inte det fotoalbumet man har framme för allmän beskådan. Kanske inte ha kvar det på den gemensamma datorn (men kanske på en minnessticka eller i något moln eller någon annanstans i cyberrymden).

Sedan så kanske de mest intima bilderna bör kanske vara väldigt dolda.

Be honom lägga över dom en sticka eller spara dom på något annat ställe än själva datorn. Men be honom inte radera dom.

Du visar respekt för den tiden han hade innan dig, du låter honom själv avgöra om han ska behålla eller inte och inte behöver redovisa det för dig. Dvs du visar tillit.

De är väldigt dolda inne på djupet av 100 filer på datorn. Jag nämner inte öht då. Han får ha kvar de! ????
  • Anonym (...)
    Påven Johanna skrev 2016-04-27 11:33:30 följande:

Jag tycker att det är mer än bara okej. Jag förstår inte alls varför någon ska ta sig rätten att kräva att andra ska radera sina minnen. Jag skulle aldrig gå med på något sådant!

PMS!
  • Anonym (Kvinna)

Jag har letat igenom varenda vrå i min sambos hus så jag VET att han inte har en enda bild på något ex.

Vi hade ett uppehåll i 2 år och då bodde en annan kvinna med honom ett tag.

Så när jag flyttade hem igen letade igenom allt igen men hittade inte en enda bild på henne.

Däremot har han multum med album med bilder på mig. Tydligen brydde inte hon sig om det, något jag hade gjort i hennes ställe.

Svar på tråden Är det okej att ha kvar bilder på sitt ex?