• diablo78

Triathlon kläder

Nu måste någon hjälpa mig i denna djungel av kläder. Jag ska nämligen göra mitt första triathlon lopp någonsin i slutet av juni. Funderar nu på smidigast med kläder. Jag bryr mig inte om att komma sist, jag ska köra mitt race men vill ändå inte bli sist pga av olika byten med kläder.

Tips, råd, hjälp. Allt mottages!!!

• Svar på tråden Triathlon kläder
  • sportpappa

Öva på alla transitions så du ser vad som fungerar för dig.
    Ska du ha våtdräkt?
    Det är fruktansvärt jobbigt att ta av och på kläder när man är blöt så undvik det.

Om du ska köra så snabbt som möjligt: Ha på dig trisuit och våtdräkt utanpå eller bara trisuit om det är för varmt för våtdräkt. Av med våtdräkten efter simningen, på med hjälmen och hoppa upp på cykeln där skorna sitter förmonterade. Inga strumpor. Knäpp skorna i farten. Av med hjälm och cykelskor efter cyklingen. På med löparskor och spring. Klart!

Personligen så vill jag ha strumpor när jag cyklar och springer så jag hade haft en handduk och lagt lite tid på att ta på mig strumpor och skor, men det är ju en smak- och övningssak.

• sportpappa
    diablo78 skrev 2016-04-27 17:01:53 följande:

Tack för svaret!

Han hade tänkt sig denna dräkt och undrar om det räcker med den under hela loppet. Vi struntar i våtdräkt.

www.wiggle.se/zone3-exclusive-activate-triathlondrakt-2016-herr/

Jag har ingen erfarenhet av tunna neoprenkläder, men det ska absolut fungera under hela loppet. Den enda tanken jag har är att neopren kan bli något varmt om det är varmt i luften. Fast den är säkert så tunn att det inte är något problem.
Svar på tråden Triathlon kläder