• Malva2015

hyreshöjning privat värd

Hej!

Vi är nya i styrelsen i en liten privat brf och i vår fastighet finns en hyresrätt . Denna hyresrätt har inte fått någon hyreshöjning på flera år och nu undrar vi, hur mkt får man lov att höja hyran? Någon som har koll på vad som gäller för privata värdar?

• Svar på tråden hyreshöjning privat värd
  • Birgitta02

Hade jag varit du så hade jag kollat med hyresgästföreningen. I vår brf har vi 25 hyresrätter och vi vänder oss varje år till hyresgästföreningen för att få riktlinjer.

• Malva2015
    Birgitta02 skrev 2016-04-27 12:11:00 följande:

Hade jag varit du så hade jag kollat med hyresgästföreningen. I vår brf har vi 25 hyresrätter och vi vänder oss varje år till hyresgästföreningen för att få riktlinjer.

Ja jag försökte prata med dem men dom ville inte svara då jag inte är medlem. Pratade dock med hyresnämnden och de påstod att vi får höja hur vi vill men att hyresgästen kan pröva det sedan hos hyresnämnden. Tyckte det lät lite konstigt dock..
  • GunnarHolm

Hyran måste vara skälig till de underhåll lägenheten, och hela huset, fått. Även era elkostnader (om de blivit högre), osv.

Sedan får man höja varje år oavsett, men inte flera tusenlappar.

• Malva2015
    GunnarHolm skrev 2016-04-27 12:19:40 följande:

Hyran måste vara skälig till de underhåll lägenheten, och hela huset, fått. Även era elkostnader (om de blivit högre), osv.

Sedan får man höja varje år oavsett, men inte flera tusenlappar.

Detta gäller en stor våning på 120 kvm i en villa med stor terass och trädgård i ett mkt fin område centralt i Gbg. Tillgång till fri parkering och fönster i alla väderstreck . Hyran har inte blivit höjd på många år därför ligger den för lågt. Enligt marknaden borde den ligga runt 11 tusen men ligger på 8.

Vad är det som säger att vi inte får höja till exempelvis 11? Om marknaden säger att det är vad den är värd alltså.
  • GunnarHolm

Man kan inte chockhöja så. Eller, jo, ni KAN. Men hyresgästen sätter sig förmodligen emot det och kommer med största sannolikhet att vinna.

• Birgitta02

Jag vet en kvinnlig fastighetsägare i Lund som inte höjt på många år. Hyran låg på 2800 för en tvåa mitt i city. Hon höjde med 4000 kr på ett bräde. Då kom den upp i normalhyra. Hyresgästen klagade inte. Större värdar brukar ju höja varje år, och privata hyresvärdar kan höja hur mycket som helst utan att följa marknaden.

Det finns inget som säger att ni inte kan höja 3000 kr. Men moraliskt sett skulle jag lägga den höjningen på åtminstone 2 år så hyresgästen inte får en chockhöjning utan att veta det långt innan.

• Kjell2

Kolla med intresseorganisationen för bostadsrättsföreningar. Förhoppningsvis är er förening medlem.

• Noname00

Vad kostar motsvarande lägenhet i huset?
    Har ni andra hyresrätter, vad ligger de i så fall på för pris /kvm.
    Ni bör för att bespara er onödigt arbete inte chockhöja hyran eftersom det ändå anses som en oskälig höjning.
    Istället för att försöka kompensera det med onormalt hög hyra bara för att ni glömt bort det ett par år så är det bättre att göra som vanliga privatvärdar höja 2-3 % varje år.
    Renoverar ni fastiheten kommer ni förståss kunna ta ut högre.

Svar på tråden hyreshöjning privat värd