• Anonym (Hunden ut?)

Barnallergi, djur och boende

Har ni separerat med både barn och djur?

Hur löste ni det när ett av barnen har allergi mot det djuret, men håller sig friskt tack vare medicin?

Vi har en hund, och det blir jag som tar med den till nya stället. Medan vi håller på med separationen visar det sig att en av våra döttrar har allergi mot just hund. Kan detta äventyra växelvis boende? En del familjer har ju både djur och barn, trots att någon i familjen är allergisk och håller sig frisk med medicin. Men när det gäller växelvis boende så kanske familjerätten kräver att barnet bor stadigvarande i en helt allergifri miljö?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-04-27 13:49
    Det här är en tråd som riktar sig till dem som själva har separerat med barn och djur. Frågan gäller familjerätt och växelvis boende.

Det är bara det som frågan gäller, inte åsikter huruvida det är lämpligt eller inte, framför allt från personer som aldrig separerat med barn och djur.

Om ni läser frågan ordentligt så ser ni att jag inte skrivit om min egen inställning till det. Frågan gäller endast Familjerätt. Jag kunde också ha ställt frågan under rubriken "Familjejuridik/Vårdnadstvist", men jag märkte att denna tråd är mer aktiv och dessutom gäller det inte en vårdnadstvist, endast frågan om boende.

• Svar på tråden Barnallergi, djur och boende
  • Anonym (flytta djuret)

Min personliga åsikt är att om nåt av barnen är allergisk så får hunden/katten flytta till ett annat hem. Barnet ska inte behöva ta mediciner för att kunna bo hemma.
    Mediciner är bra när de behövs men man ska inte behöva äta dem i onödan!
    Det finns inget som tvingar dig att ha en hund så i detta fallet känns det som att ditt barn fåt äta medicin i onödan bara för att du vill ha en hund.

• Anonym (Liv)

Man behåller inte ett husdjur barnet reagerar emot och medicinerar. Barnallergi kan mycket väl växa bort om man slipper utsättas för det man är allergisk emot hela tiden, otroligt egoistiskt att behållas hunden då.

• Anonym (L)

Generellt håller jag med föregående skribenter om att man tyvärr inte kan ha kvar sitt/sina djur om barnen blir allergiska mot dem.

MEN handlar det om ett lite äldre barn med inte så svår allergi och som djuret är väldigt viktigt för så skulle jag prova med medicin och ha djuret kvar - givetvis förutsatt att det var barnets önskan.

Vi har en hund som är otroligt viktig för min yngsta och skulle han bli allergisk skulle han och jag verkligen försöka göra allt för att vi skulle kunde behålla henne.

• Anonym (Råd)

Vår astma- och allergiläkare tyckte att vi skulle behålla och se hur det gick för vissa barn lär sig tåla det egna djuret. Våra barn tål våra hundar idag. Prata med barnets läkare för råd.

• Anonym (Hunden ut?)

TS säger: Det här är en tråd som riktar sig till dem som själva har separerat med barn och djur. Frågan gäller familjerätt och växelvis boende.

Det är bara det som frågan gäller, inte åsikter huruvida det är lämpligt eller inte, framför allt inte från personer som aldrig separerat med barn och djur.

Om ni läser frågan ordentligt så ser ni att jag inte skrivit om min egen inställning till det. Frågan gäller endast Familjerätt. Jag kunde också ha ställt frågan under rubriken "Familjejuridik/Vårdnadstvist", men det gäller inte en allmän vårdnadstvist, endast frågan om växelvis boende.

• Anonym (Hunden ut?)
    Anonym (Råd) skrev 2016-04-27 13:45:02 följande:

Vår astma- och allergiläkare tyckte att vi skulle behålla och se hur det gick för vissa barn lär sig tåla det egna djuret. Våra barn tål våra hundar idag. Prata med barnets läkare för råd.

Tack "Råd"! Det är sådana svar jag behöver. Att en läkares bedömning spelat in i bedömningen av barnets boende. Tack för att du delat med dig av din erfarenhet!
  • Anonym (flytta djuret)
    Anonym (Hunden ut?) skrev 2016-04-27 13:54:31 följande:
    Tack "Råd"! Det är sådana svar jag behöver. Att en läkares bedömning spelat in i bedömningen av barnets boende. Tack för att du delat med dig av din erfarenhet!
    Fast nu skriver ju inte RÅD nånstanns att det handlar om växelvisboende eller familjerätt i deras fall heller. Du tackar för svaret för att det är det enda svar du vill ha, att du ska behålla hunden.. du har ju redan bestämt dig för det så då spelar det ingen roll vad nån annan säger. jag tycker det är riktigt elakt mot barnen att låta dem ta mediciner för att kunna bo hemma hos dig.
  • Anonym (Hunden ut?)
    Anonym (flytta djuret) skrev 2016-04-27 13:57:05 följande:
    Fast nu skriver ju inte RÅD nånstanns att det handlar om växelvisboende eller familjerätt i deras fall heller. Du tackar för svaret för att det är det enda svar du vill ha, att du ska behålla hunden.. du har ju redan bestämt dig för det så då spelar det ingen roll vad nån annan säger. jag tycker det är riktigt elakt mot barnen att låta dem ta mediciner för att kunna bo hemma hos dig.
    Hej, "Råd" skriver kort och koncist om sin erfarenhet av barnallergi och djur. Om Råd anlitat Familjerätten framgår inte, men det är ju möjligt, trots att svaret var kortfattat. Jag tycker att det var ett bra råd i alla fall som är relevant för den situation som min egen familj hamnat i nu. Därför undrar jag om Familjerätten blandar in sådana saker överhuvudtaget i diskussionen/bedömningen om växelvis boende, eller om det är helt upp till vårdnadshavarna att bestämma.  

Men jag skulle gärna vilja ta del av din erfarenhet av att separera med barn och djur.

Er hund, eller något annat husdjur, åkte ut, så mycket förstår jag. Om ni vände er till Familjerätten i samband med separationen - hade de någon åsikt i frågan om djur och växelvis boende, eller var det helt upp till er?
  • Anonym (flytta djuret)
    Anonym (Hunden ut?) skrev 2016-04-27 15:31:47 följande:
    Hej, "Råd" skriver kort och koncist om sin erfarenhet av barnallergi och djur. Om Råd anlitat Familjerätten framgår inte, men det är ju möjligt, trots att svaret var kortfattat. Jag tycker att det var ett bra råd i alla fall som är relevant för den situation som min egen familj hamnat i nu. Därför undrar jag om Familjerätten blandar in sådana saker överhuvudtaget i diskussionen/bedömningen om växelvis boende, eller om det är helt upp till vårdnadshavarna att bestämma.  

Men jag skulle gärna vilja ta del av din erfarenhet av att separera med barn och djur.

Er hund, eller något annat husdjur, åkte ut, så mycket förstår jag. Om ni vände er till Familjerätten i samband med separationen - hade de någon åsikt i frågan om djur och växelvis boende, eller var det helt upp till er?
    Vår hund fick flytta till en annan familj då vår son var allergisk, han behövde astmaspray och ögondroppar dagligen och jag tyckte synd om honom att han skulle behöva det varje dag. Han grät o blev jätteledsen när hunden flyttade, men jag ansåg att det var mitt beslut som vuxen och inte en 4åring.
    Vi hade turen att ett par vi känner kunde ta hand om hunden så vi kan hälsa på ibland. i början oftare men nu verkar sonen ha gått vidare och saknar inte hunden lika mycket.
    Jag o sonens pappa separerade. Pappan ville köpa en hund, trots sonens allergi. Då sa jag att jag inte ville att sonen skulle bo hela veckor utan om han vill ha hund så tyckte jag att det räckte med att sonen besökte honom varannan helg för att slippa ta så mycket mediciner. Pappan protesterade. Jag tog upp detta på ett av våra samtal med familjerätten. De gick på min linje efter att ha sett pojkens recept på mediciner. De tycker inte heller att han ska behöva tunga mediciner för att besöka sin far.
    Så pappan förstod allvaret och skaffade fiskar istället... så nu bor sonen varannan vecka. utan att behöva medicineras.
  • Anonym (Råd)
    Anonym (Hunden ut?) skrev 2016-04-27 15:31:47 följande:

Familjerätten har ingen beslutanderätt ö.h.t. utan den ligger på vårdnadshavaren/vårdnadshavarna. Jag har aldrig hört talas om att ens tingsrätten har beslutat att ett barn inte får bo hos en förälder pga allergi mot husdjuret. Det låter helt osannolikt att de skulle göra det.

Prata med läkaren. Lycka till!
Svar på tråden Barnallergi, djur och boende