• Henritta

Dotterns pojkvän kör som en galning!!

Min dotter är 15 och har en pojkvän som är 18.
    Hennes pojkvän har körtkort och bil
    men han kör som en fullständig idiot!
    Jag vill inte att min dotter ska åka med honom längre!

Han kör oftast väldigt fort, som en galning.
    Vad jag vet har han krockat 2 gånger förut. 
    Ingen blev skadad eller nåt och min dotter var inte med då,
    men det är ju bara en tidsfråga innan det händer något riktigt allvarligt!!
    Han brukar ofta hämta min dotter från skolan, skjutsa henne dit när hon sovit hos honom och ja, dem är väldigt ofta med varandra och då åker de alltid runt i bilen.

Har sagt till min dotter att det är farligt att hålla på och leka med bilen och att man inte kan köra som en galning! Har sagt att jag inte vill att hon ska åka med honom längre men hon skriker bara att det är jag som är galen. Hon säger att det är kul att åka fort och att Rasmus (hennes pojkvän) inte kommer låta nånting hända.

Nu ska dem dessutom i helgen bila till Stockholm, över 100 mil ska hon åka med honom och man kan ju undra hur han kommer köra..

Vad ska jag göra??
    Är alltid så orolig när hon åker med honom!

• Svar på tråden Dotterns pojkvän kör som en galning!!
  • Henritta
    Tom Araya skrev 2016-04-27 15:50:18 följande:
    Varför angår det inte dem? Varför vill du inte kontakta dem i ett ärende som är viktigt för dig? Vet de ens om detta?
    För att han faktiskt ÄR myndig! Hans föräldrar är därför inte längre makt över honom att bestämma hur han ska köra. Det ÄR ett FAKTUM som jag inte bortser ifrån. Jag har ingen aning om hans föräldrar vet om hur han kör eller ej. På min dotter låter det som sagt som att han inte tar emot så mycket råd från dem.
  • Griffinmedg
    Anonym (?) skrev 2016-04-27 15:40:25 följande:

Han kommer inte köra ihjäl sin egen flickvän fattar ni väl!

Jag kommenterade för att flickans mamma skrev att han kör som en dåre, kör han fort och inte hinner bromsa får sladd hålla sig på rätt vägbana i kurvor osv och krockar och hon dör så har han ju tagit hennes liv med idiot körning. JA DESSA SAKER KAN HÄNDA ENDÅ MEN JU FORTARE DU KÖR JU MER ÖKAR RISKEN FÖR ATT SAKER HÄNDER! och i detta sammanhang har jag fattat det som att de inte är lite sladd å lek på industi parkering.
  • Anonym (?)
    Griffinmedg skrev 2016-04-27 15:53:47 följande:
    Jag kommenterade för att flickans mamma skrev att han kör som en dåre, kör han fort och inte hinner bromsa får sladd hålla sig på rätt vägbana i kurvor osv och krockar och hon dör så har han ju tagit hennes liv med idiot körning. JA DESSA SAKER KAN HÄNDA ENDÅ MEN JU FORTARE DU KÖR JU MER ÖKAR RISKEN FÖR ATT SAKER HÄNDER! och i detta sammanhang har jag fattat det som att de inte är lite sladd å lek på industi parkering.
    Det kommer ALLTID finnas folk som kör som galningar!!
    Killen är 19, han är inne i den där perioden då killar vill vara tuffa och köra rally med bilen! Det är bara och inse!
  • Anonym (?)
    Tom Araya skrev 2016-04-27 15:44:16 följande:
    Varför skulle hon förstöra relationen med sin dotter om grabben åker dit? Det lär ju knappast vara så att polisen säger att "din flickväns mamma tycker du kör som en galning, därför sätter vi dit dig".
    Anonym (?) skrev 2016-04-27 15:36:17 följande:
    Nej, jag är inte den grabben. Däremot vet jag att det är vanligt att unga killar håller på och leker med sina bilar vid denna ålder. Det går över efter ett tag, herregud.
    Tro mig, det gjorde jag med, dock utan att riskera andras liv. Jag körde gamla slöa Volvo-bilar som inte gick så fort och jag höll mig rätt bra i skinnet på vägar med trafik, men visst sladdades det en del på tomma industriparkeringar om vintrarna. Det är skillnad på lek och lek i sammanhanget.
    Antagligen för att flickan kommer ana att mamman satt dit honom eftersom mamman redan poängterat detta problem flera gånger! Och det lär ta hus i helvete. Flickan gillar ju inte att mamman tjatar om detta och skulle antagligen bli sjukt arg ifall mamman förstörde för hennes pojkvän.

Lita på dom.
    Låt dom sköta det här.
  • Griffinmedg
    Anonym (?) skrev 2016-04-27 15:59:37 följande:

Killen är 19, han är inne i den där perioden då killar vill vara tuffa och köra rally med bilen! Det är bara och inse!

Är du 19 och vill vara tuff? De kommer alltid finnas idioti på olika nivåer håller helt med dig. Men det jag och vi försöker göra här är att tipsa mamman om vad hon kan göra som vi hade gjort. Och skulle han kanske ta in det man säger eller vad som skrivits här kanske han tänkt lite längre och kört lugnare. Då är det en mindre galning på vägen och kanske en mindre olycka? Förstår inte varför du bestrider våra tips och idéer. Lönlösa eller inte bollen ligger hos mamman om hon vill försöka ändra på situationen. Jag är pappa har barn, om 13 år kanske mitt barn som är 15 dåker runt med en galen tuff 19 åring eller så kanske jag för 13e året går till min dotters grav för att en annan 19 åring inte förstod tipset om att köra försiktigt. Sen är ja fortfarande med på notera om att de alltod kommer finnas dessa bilförare men kan man prata och kanske förhindra en så är det fortfarande positivt
  • Tom Araya
    Henritta skrev 2016-04-27 15:52:46 följande:
    För att han faktiskt ÄR myndig! Hans föräldrar är därför inte längre makt över honom att bestämma hur han ska köra. Det ÄR ett FAKTUM som jag inte bortser ifrån. Jag har ingen aning om hans föräldrar vet om hur han kör eller ej. På min dotter låter det som sagt som att han inte tar emot så mycket råd från dem.
    Det beror på vad du menar med makt. De kan inte bestämma över honom som för en omyndig men kan däremot påverka honom och är han dessutom beroende av dem så har de definitivt fortfarande en viss makt till detta. Betalar de för bilen så kan de dra in det.

Jag antar att du inte helt struntar i vad din dotter gör från den dagen hon fyller 18.

Jag skulle ha tagit ett snack med honom och sagt att det blir inget mer umgänge med dottern om han inte skärper sig och görs detta i närvaro av hans föräldrar ska det mycket till för att han ska strunta i det snarare än att tänka att han inte vill uppleva ett sådant samtal en gång till.

Jag skiter i om folk är 10, 18 eller 100, vissa beteenden accepterar jag bara inte och kan jag inte påverka dem att ändra sitt beteende så håller jag dem ifrån mig. Jag blundar inte och accepterar utan att säga ifrån för att människan är myndig, snarare ska väl det innebära att människan är mer mottaglig för sunt förnuft.
  • Tom Araya
    Anonym (?) skrev 2016-04-27 15:59:37 följande:
    Det är en förklaring av fenomenet, men ingen ursäkt för att det ska accepteras utan att säga ifrån.
  • Aikido
    Anonym (?) skrev 2016-04-27 16:06:54 följande:
    Antagligen för att flickan kommer ana att mamman satt dit honom eftersom mamman redan poängterat detta problem flera gånger! Och det lär ta hus i helvete. Flickan gillar ju inte att mamman tjatar om detta och skulle antagligen bli sjukt arg ifall mamman förstörde för hennes pojkvän.

Lita på dom.
    Låt dom sköta det här.
    Intressant prioritering. Förhållandets väl och ve / risken att dottern blir arg smäller högre än risken för eget eller andras liv i trafiken?
  • Tom Araya
    Anonym (?) skrev 2016-04-27 16:06:54 följande:

Lita på dom.
    Låt dom sköta det här.
    Dumheter! Risken att någon gång bli stoppad av en polis om man ständigt kör som en idiot är överhängande och inte avhängt en anmälan från TS.
  • Anonym (?)
    Griffinmedg skrev 2016-04-27 16:10:37 följande:
    Är du 19 och vill vara tuff? De kommer alltid finnas idioti på olika nivåer håller helt med dig. Men det jag och vi försöker göra här är att tipsa mamman om vad hon kan göra som vi hade gjort. Och skulle han kanske ta in det man säger eller vad som skrivits här kanske han tänkt lite längre och kört lugnare. Då är det en mindre galning på vägen och kanske en mindre olycka? Förstår inte varför du bestrider våra tips och idéer. Lönlösa eller inte bollen ligger hos mamman om hon vill försöka ändra på situationen. Jag är pappa har barn, om 13 år kanske mitt barn som är 15 dåker runt med en galen tuff 19 åring eller så kanske jag för 13e året går till min dotters grav för att en annan 19 åring inte förstod tipset om att köra försiktigt. Sen är ja fortfarande med på notera om att de alltod kommer finnas dessa bilförare men kan man prata och kanske förhindra en så är det fortfarande positivt
    Nej, jag är betydligt äldre än 19! Absolut, jag håller med dig om att man absolut kan försöka prata med killen. Det ni hänvisar är dock till att prata med hans föräldrar, vilket troligtvis inte kommer fungera. Och som ni läst i tråden ser ni ju att ts skriver att hans föräldrar inte bryr sig så mycket. Det går att prata med killen, men jag tvivlar på att det kommer gå in. Jag har varit i den där åldern själv och sett många såna där, jag vet hur det är. Jag tycker man ska lita på killen och tjejen helt enkelt!
Svar på tråden Dotterns pojkvän kör som en galning!!