• Rabarber

    Bajsar i trosorna

    Mitt barn på ca 2.5 år har varit blöjor på dagarna sen nyår. Kissandet går jättebra och hon är utan blöja även på förskolan. Dock så bajsar hon 9 av 10 gånger i trosorna varje dag! Men inte när hon är naken dvs utan trosor bajsar hon alltid på pottan/toan. Hon vet att det är fel att bajsa i trosorna och säger själv att bajset ska vara i pottan men ändå bajsar hon alltid på sig. Hon ber inte heller in en blöja när det är dags.

    Är det fler än jag som har det problemet? Tålamodet tar slut och istället för att vara förstående blir man arg och irriterad på barnet. Vill inte behöva bråka om det varje dag.

    Tacksam för svar och tips!

  • Svar på tråden Bajsar i trosorna
  • Rabarber

    Jo men det har gått 5 månader nu . Borde inte poletten trillat ner så att säga? :/ Försökt med uppmuntran. Klistermärken. Godis hela baletten haha. Nu ger vi snart upp!

  • Rabarber

    Problemet är att hon inte vill ha blöja. Blir ledsen om vi säger att vi ska ta på en blöja istället för trosor. Menar att man vill ge upp pottan och köra på blöjor iaf fast hon själv sagt att hon vill ha trosor och inte blöja. Tycker 5 månader känns som en riktigt lång tid särskilt när man ofta hör att barn blir torra på bara nån vecka -månad.

  • Rabarber

    Tack för svar! Får väl vänta ut det. Tycker bara det är konstigt eftersom hon kan gå på pottan när hon är naken men såfort hon har nått på underkroppen löst eller tajt bajsar hon oftast på sig. Eftersom hon säger till utan byxor bör hon ju känna signalerna?

  • Rabarber

    Klistermärkena kör vi med även om hon inte lyckas såklart. Hon får sätta en för varje gång hon provat pottan. Men det är bara ibland som hon vill använda dem numer. Mer flitigt i början. 2.5 är kanske ingen ålder men både jag och min bror vara torra som barn vid 2 år och på bvc vill de att man ska börja smått redan vid 1 års ålder. Och att vi valt att sluta är för att HON själv har velat ha trosor och blev ledsen när vi tog fram blöja. Har använt mycket trosor och naket sen sommaren för att hon lätt blir röd i stjärten och hon blev bättre av att få lufta ofta. Då blev hon plötsligt medveten om kiss och bajs och så blev det naturligt att hon inte ville ha blöjan.

Svar på tråden Bajsar i trosorna