• hojsta

50 kvm - för litet ???

Behöver er hjälp. Jag har sökt nyproducerade lägenheter på 50 kvm med antingen uteplats eller balkong. Öppen planlösning mellan kök och vardagsrum. Frågan är då, blir 50 kvm för litet att bo två på??? Tyvärr blir det ingen visning utan man skriver på kontrakt utefter lägenhetsritning. Så det är svårt att föreställa sig. I nuläget bor vi på 63kvm, med en onödigt lång hall och ingen balkong. 

Vad tror ni ärligt talat??

• Svar på tråden 50 kvm - för litet ???
  • Andrento

Jag har länge undrat hur de som köper lägenheter osedda resonerar? Hur resonerar du? Jag skulle aldrig i livet...

• Carambolan

Hänger lite på hur smarta förvaringslösningar det är och det antar jag inte riktigt framgår av ritningen.

• Fjäril kär

av erfarenhet kan öppen planlösning vara både praktiskt och fullständigt galet. Allt beror på hur det är gjort. 

att bara ha sovrummet och ett badrum att kunna stänga in sig i är kanske inte det optimala om man behöver dra sig undan och få vara ifred. 

och att byta ner sig i kvadrat är ju trots allt att byta ner sig i kvadrat hur bra planerat det än är.  Hur är det tex med förvaring? Har ni garderober och möjligheter till förrådsmöjligheter så det räcker i nya lägenheten?  

Hur är det planerat rent praktiskt om ni tittar på ritningen? 

• glutten
    Andrento skrev 2016-04-29 19:37:00 följande:

Jag har länge undrat hur de som köper lägenheter osedda resonerar? Hur resonerar du? Jag skulle aldrig i livet...

Det gjorde vi och det blev toppen! :) Man ser ju väldigt noggranna ritningar och (datagjorda) miljöbilder, så man får en bra uppfattning. Dessutom är det superhärligt att flytta in i ett splitternytt hem där ALLT är fräscht, oanvänt och helt oslitet :)

TS: Svårt att säga. Jag hade haft noll problem att bo två på 50kvm, men alla är ju olika. Beror också på hur lägenheten är planerad, som sagt.
  • Noname00
    Andrento skrev 2016-04-29 19:37:00 följande:

Så är det när man köper nyproducerade lägenheter.
  • Studentpappa

Vi bodde två på 55 kvm och det gick utmärkt men det var separat kök, sovrum och ett vardagsrum med balkong.

Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
  • mixXi

Jag och min sambo bodde i hans lgh på 52 kvm ganska länge. Funkade utmärkt då vi hade 3 stora garderober i hallen och en garderobsvägg som var uppbyggd bredvid+över sängen. Mycket praktiskt. Vi hade även ett stort förråd.

Toaletten var dock för liten så man kunde inte vara 2 där inne samtidigt vilket vi tröttnade på, varför vi köpte större.

Allt beror ju på hur länge man planerat att bo där och hur ens framtid ser ut. Blir ju lite litet om man får barn t.ex =)

• Trollefaren

Det går absolut, folk bor och har bott betydligt trängre än så. Men man ska ju gärna trivas också. Jag hade inte velat ha öppen planlösning, köket måste hållas så prydligt då eftersom man ser det hela tiden, och det sprids matfett och lukt i hela lgh. Svårare också när man har övernattande gäster. De kan liksom inte riktigt gå undan och byta om etc.

• DJkillen

Jag skulle aldrig kunna bo med öppen planlösning, oavsett hur många kvm. Vem vill att det luktar matos i vardagsrummet? Vem vill sitta och kolla på disken när den sitter vid TV:n? Aldrig fattat det där. Antagligen ännu värre i en så liten lägenhet.

50 kvm kan vara helt okej för två om planlösning är bra. Jag har bott i en trea på 55 kvm.

• mixXi
    DJkillen skrev 2016-04-29 20:17:44 följande:

Jag skulle aldrig kunna bo med öppen planlösning, oavsett hur många kvm. Vem vill att det luktar matos i vardagsrummet? Vem vill sitta och kolla på disken när den sitter vid TV:n? Aldrig fattat det där. Antagligen ännu värre i en så liten lägenhet.

50 kvm kan vara helt okej för två om planlösning är bra. Jag har bott i en trea på 55 kvm.

För mig blir öppen planlösning en morot för att ha ordning i köket. Annars förfaller det bara där inne =p När jag ser det hela tiden så fixar jag det på en gång istället =)
Svar på tråden 50 kvm - för litet ???