• hojsta

50 kvm - för litet ???

Behöver er hjälp. Jag har sökt nyproducerade lägenheter på 50 kvm med antingen uteplats eller balkong. Öppen planlösning mellan kök och vardagsrum. Frågan är då, blir 50 kvm för litet att bo två på??? Tyvärr blir det ingen visning utan man skriver på kontrakt utefter lägenhetsritning. Så det är svårt att föreställa sig. I nuläget bor vi på 63kvm, med en onödigt lång hall och ingen balkong. 

Vad tror ni ärligt talat??

• Svar på tråden 50 kvm - för litet ???
  • Noname00

Inga problem med öppen planlösning.
    Det funkar utmärkt när man har en modern ventilation disken är inte ett problem eftersom den sköljs av och ställs i diskmaskin.

Fördelen med öppen planlösning är att det släpper in ljus och ger känslan av större yta.

• DJkillen
    Noname00 skrev 2016-04-29 23:05:12 följande:

Inga problem med öppen planlösning.
    Det funkar utmärkt när man har en modern ventilation disken är inte ett problem eftersom den sköljs av och ställs i diskmaskin.

Fördelen med öppen planlösning är att det släpper in ljus och ger känslan av större yta.

Nja, det ger känslan av en mindre lägenhet jämfört med om man haft fler rum. Och man har mindre möjlighet att t ex stänga om sig och göra olika saker. Om jag slappar i soffan vill jag inte se min tjej laga mat och hon vill inte sig mig laga mat när hon tar igen sig.
  • gbgumman
    DJkillen skrev 2016-04-29 20:17:44 följande:

Jag skulle aldrig kunna bo med öppen planlösning, oavsett hur många kvm. Vem vill att det luktar matos i vardagsrummet? Vem vill sitta och kolla på disken när den sitter vid TV:n? Aldrig fattat det där. Antagligen ännu värre i en så liten lägenhet.

50 kvm kan vara helt okej för två om planlösning är bra. Jag har bott i en trea på 55 kvm.

Man har ju fläkt och det finns riktigt tysta diskmaskiner. Även vissa fläktar är ju tysta. Disken vill man ju inte ha kvar oavsett.
  • gbgumman
    DJkillen skrev 2016-04-29 23:21:44 följande:
    Nja, det ger känslan av en mindre lägenhet jämfört med om man haft fler rum. Och man har mindre möjlighet att t ex stänga om sig och göra olika saker. Om jag slappar i soffan vill jag inte se min tjej laga mat och hon vill inte sig mig laga mat när hon tar igen sig.
    Jag umgås gärna när jag lagar mat. Vi kommer inte ha vardagsrum i anslutning men väl annan umgänges yta. Trevligt att man kan träffas även när sysslor i köket ska göras. Det är så ensamt i litet kök.
  • Bertram

vi bor 2 vuxna, 2 barn och 3 djur på 65 kvm och balkong. Så 2 pers på 50 kvm ska ni väl få plats? Jag är inget fan av öppen planlösning heller, har hellre fler små rum :)

• hojsta

Tack för alla svar! 

Öppen planlösning kommer förmodligen bidra till att lägenheten inte känns allt för liten och jag har alltid velat ha öppen planlösning så det är inget problem ! 

Blir ändå osäker om man kommer få plats med allt.. till ex har min sambo ett skrivbord där han sitter och spelar på, frågan är ju då om det kommer få plats i vardagsrummet :/ 

Kan bifoga bilder och exempel på planlösning. Framgår ej heller om uteplatsen är inglasad eller ej. Vilket man tycker den borde vara men om den vore det borde inte den synas på planritning? Står det ska finnas garderober i sovrum och hall men på planritningen finns inte garderober med i sovrummet, konstigt?

• Fjäril kär

Kom ihåg att lägenheterna inte kommer se identiska ut. Variationer förekommer garanterat vad gäller placering av tex garderober och annat. Alla kanske inte heller har inglasad balkong ( det kan bero på storleken och om det är tex på nedre botten)

Väl värt att tänka på. Så ritningarna är kanske bara ett genomsnitt på hur det KAN se ut.

• hojsta

Okej.. är nog inte ens värt att chansa på... HELT IDIOTISKT att inte ens kunna uppvisa en visningslägenhet åsminstone... och ännu mer IDIOTISKT att bygga tvår som är så små som 50 kvm... Hade hellre lagt mer i hyra för att få en normal tvåa på 60 kvm... Blir så irriterad och besviken!!!! Får leta vidare helt enkelt :)

• hojsta
    hojsta skrev 2016-05-02 15:38:04 följande:

Okej.. är nog inte ens värt att chansa på... HELT IDIOTISKT att inte ens kunna uppvisa en visningslägenhet åsminstone... och ännu mer IDIOTISKT att bygga tvår som är så små som 50 kvm... Hade hellre lagt mer i hyra för att få en normal tvåa på 60 kvm... Blir så irriterad och besviken!!!! Får leta vidare helt enkelt :)

tvåor*
  • glutten

Om du tycker att ni behöver större är det absolut bäst att ni letar vidare. Men du, alla frågor du har om uteplatsen, garderober osv... Det är ju sånt mäklaren kan svara på? Eller byggherren om det nu är hyresrätt. Du får väl fråga :)
  • Noname00

Nu tycker jag du är lite för negativ.
    50 kvm tvåa är perfekt för en person och även 2 i brist på annat.
    kan ni inte köpa en lägenhet, räntorna är låga och kommer vara det ytterligare några år.

Det är med största säkerhet inte inglasat högst upp då det saknar tak, så är det högst upp räkna bort det.

Vad är hyran på lägenheten?
  • sextiotalist

Jag hade inte valt öppen planlösning, av den enkla anledningen att det kommer vara svårt att få en egen vrå. Vi hade öppen planlösning i vår villa och vi ångrade oss att vi valde den lösningen.

Jag har bott i en tvåa på 66 kvadratmeter och den hade traditionell planlösning. Man kunde stängaom sig i varje rum. Toppen när man hade övernattande gäster.

• sextiotalist

Med andra ord jag hade aldrig valt lägenheten. Jag är en sådan som vill kunna ha disken kvar över natten.

• Carambolan

Jag var nyligen och kollade på en fyra i ett område där lägenheterna hade exakt samma planlösningar och visningsbilder som de du postade (med undantag för utomhusbilderna) så jag gissar att det är samma byggherre. De husen byggdes för 2 år sedan så vi kunde se lägenheten först.

Vi tackade nej direkt efter visning för att de kändes yttepyttetrånga. Barnsovrummen var ungefär lika stora som klädkammaren i lägenheten vi bor i nu och möjligheterna till "grovförvaring" var kassa (jag vill inte behöva ha dammsugaren och mopparna i klädkammaren). För två personer funkar de säkert mycket bättre, det stora sovrummet och badrummet var superfräscht, men förvaringsproblemen verkar kvarstå.

• Noname00
    Carambolan skrev 2016-05-09 07:09:15 följande:

Jag var nyligen och kollade på en fyra i ett område där lägenheterna hade exakt samma planlösningar och visningsbilder som de du postade (med undantag för utomhusbilderna) så jag gissar att det är samma byggherre. De husen byggdes för 2 år sedan så vi kunde se lägenheten först.

Vi tackade nej direkt efter visning för att de kändes yttepyttetrånga. Barnsovrummen var ungefär lika stora som klädkammaren i lägenheten vi bor i nu och möjligheterna till "grovförvaring" var kassa (jag vill inte behöva ha dammsugaren och mopparna i klädkammaren). För två personer funkar de säkert mycket bättre, det stora sovrummet och badrummet var superfräscht, men förvaringsproblemen verkar kvarstå.

Hur stor var den och vad låg hyran på?
  • Carambolan
    Noname00 skrev 2016-05-11 11:11:45 följande:

Hur stor var den och vad låg hyran på?

Fyran var på 78 kvm och hyran var typ 14 500.
  • Noname00
    Carambolan skrev 2016-05-11 16:25:03 följande:
    Fyran var på 78 kvm och hyran var typ 14 500.
    Oj, hur kommer det sig att den är så mycket?
  • Fontana

Det var ju ganska generös storlek på badrummet, med egen tvättmaskin och allt. Det är ju lite lyxigt.  Men tänk sedan på att enligt planritningen så går 10 kvm åt till "passage". Det är ganska mycket i en lägenhet på 50 kvm.

Märk också att köket som syns på bilden inte är köket på ritningen: köket på bilden ligger i direkt anslutning till ett fönster, på ritningen ligger köket i ett inre hörn.

Jag har sett tvåor i verkligheten som är cirka 52 - 55 kvm och de kan bli ganska mysiga om man inreder rätt. Jag bor själv (ensam) i en tvåa på 62 kvm och det är ganska lagom för en person, och det är väl den storleken som länge var ganska normal för en tvåa.

• aleakim

Vi borde ganska länge i en etta på 32 kvadrat, två vuxna och en bebis. Funkade jättebra. Hade uteplats både fram och bak, och möjligheten att kunna öppna ut gör väldigt mycket.

Jag tycker att det ser fint ut :)

Angående förvaring så behöver man oftast inte allt man sparat på sig = ypperligt tillfälle att rensa. Vi hade ett förråd och tre garderober i hallen och det räckte fint :)

Svar på tråden 50 kvm - för litet ???