• Darimna

    3år - treordsmeningar. Seriöst? Stämmer det för NÅGON?

    Tycker att jag har hört hundra gånger nu från olika håll (typ BVC, mamma, osv) att man brukar säga generellt "Ett år - ettordsmeningar, två år - tvåordsmeningar, tre år - treordsmeningar" Men det kan väl ändå inte vara den vanliga utvecklingen? 


    Självklart för några få barn, men de är i så fall extremt sena, en treåring som inte kommit längre i talet än att använda treordsmeningar måste ligga långt efter, när lär man sig i så fall prata ordentligt? I skolan? 

    Alla treåringar jag har mött kan samtala med långa meningar, diskutera och resonera, resitera hela sånger och verser, berätta obehindrat om sitt liv, sina intressen, sin familj osv. De flesta pratar så gott som helt rent och använder meningsbyggnader någorlunda korrekt.

    En del har fortfarande lite talfel, men treordsmeningar? Det använder man väl när man är 1,5 år? även ett barn som fyllt nyligen två förväntar jag mig kan använda mycket längre meningar än tre ord i sina samtal.


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-04-30 18:07
    Självklart är alla barn olika och självklart fattar jag att inte alla 18månaders pratar 3-ordsmeningar, men jag tänker ändå att det måste vara mycket vanligare att man pratar 3-ordsmeningar vid 18 månader än att man inte gör det före man fyller 3 år.

    Jag har alltid liksom tokat det som att det är en generell måttstock för hur barns utveckling brukar se ut, inte för vad de allra minst borde kunna. Det var därför jag frågade hur andra uppfattar saken.

    Jag vet naturligtvis att det måste finnas en stor mariginal för att barn utvecklas i olika takt.
  • Svar på tråden 3år - treordsmeningar. Seriöst? Stämmer det för NÅGON?
  • viseversa

    Ja du förväntar dig det. Men du kan inte förstå att barn är olika?! Eller? Alla barn passar inte in i din mall för vad du anser normalt. Och dom är trots allt lika normala ändå. Oavsett vad du så upprört anser. Jösses chilla lite va.

  • Välling

    Framförallt är det skillnad på en ettåring som är närmare 10 månader och en ettåring som är närmare 19 månader. Det är som att kräva att 10-månaders ska kunna gå eftersom de flesta 18 månaders kan det.

    En treåring har ju samma. Det är en viss skillnad om barnet fyller tre år om tre månader eller är närmare fyra.

    "Sluta med blöja sommaren när man fyller två" är det också många som säger. Ett barn som fyller i december är alltså 1,5 eller 2,5 på sommaren. Viss skillnad.

    Seghärdat mer hos barn i deras ålder och ett par månader gör stor skillnad. Ingen vuxen säger att "jag är 34 år och 7 månader".

    Det är mer språkliga riktlinjer för att ha ett STÖD.

  • Fru Ve

    Som jag tolkar det så är det ju mer att barnet minst bör klara detta i de åldrarna. Alltså ett barn som fyllt 2 år bör kunna prata i tvåordsmeningar annars kan det vara värt att undersöka barnet lite närmare. Det skiljer ju jättemycket mellan olika barn vad de klarar i samma ålder, även mellan syskon. Som t.ex. mina två barn. Äldsta klarade nätt och jämnt 8-10 enstaka ord då han var 18 mån och pratade bara sporadiskt i 2-ordsmeningar då han fyllt 2 år. Yngsta pratade 3-ordsmeningar vid 18 månaders ålder. Ingen av dem är onormal nu i sin utveckling men yngsta har haft det lättare för sig. 

    Det är ju samma sak med andra kontroller som BVC gör, t.ex. på 4-årskontrollen. Man kollar att barnet kan räkna några klossar och vet färgerna röd, grön gul blå. De allra flesta barn (över 90 %) kan detta lätt i den åldern. Men man får en chans att fånga upp de barn som INTE kan och kan undersöka varför. 

  • mammalovis

    Vid 2,5-årskontrollen fanns en fråga om barnet använde 0-25, 25-50 eller över 50 ord. 50 ord lät jättemycket, men efter 160 slutade vi räkna.

    Sedan kommer ju barnet ganska långt med 2-ordsmeningar, så en del barn kanske inte förstår vitsen med att använda mer. Först kommer ju oftast substantiven, sedan verben. 

    Du har också de tysta barnen som samlar på sig ett passivt ordförråd för att en vacker dag kanske prata väldigt mycket och grammatiskt korrekt.

  • Darimna
    Fru Ve skrev 2016-04-30 15:57:54 följande:

    Som jag tolkar det så är det ju mer att barnet minst bör klara detta i de åldrarna. Alltså ett barn som fyllt 2 år bör kunna prata i tvåordsmeningar annars kan det vara värt att undersöka barnet lite närmare. Det skiljer ju jättemycket mellan olika barn vad de klarar i samma ålder, även mellan syskon. Som t.ex. mina två barn. Äldsta klarade nätt och jämnt 8-10 enstaka ord då han var 18 mån och pratade bara sporadiskt i 2-ordsmeningar då han fyllt 2 år. Yngsta pratade 3-ordsmeningar vid 18 månaders ålder. Ingen av dem är onormal nu i sin utveckling men yngsta har haft det lättare för sig. 

    Det är ju samma sak med andra kontroller som BVC gör, t.ex. på 4-årskontrollen. Man kollar att barnet kan räkna några klossar och vet färgerna röd, grön gul blå. De allra flesta barn (över 90 %) kan detta lätt i den åldern. Men man får en chans att fånga upp de barn som INTE kan och kan undersöka varför. 


    Aha, ja det låter ju logiskt. Att det är ett minimikrav för att inte klassas som "efter" är förstås en helt annan sak.


     


    Självklart är alla barn olika och självklart fattar jag att inte alla 18månaders pratar 3-ordsmeningar, men jag tänker ändå att det måste vara mycket vanligare att man pratar 3-ordsmeningar vid 18 månader än att man inte gör det före man fyller 3 år. 

    Jag har alltid liksom tokat det som att det är en generell måttstock för hur barns utveckling brukar se ut, inte för vad de allra minst borde kunna. Det var därför jag frågade hur andra uppfattar saken. Jag vet att det måste finnas en stor mariginal för att barn utvecklas i olika takt. 

  • Darimna
    Välling skrev 2016-04-30 09:18:41 följande:

    Framförallt är det skillnad på en ettåring som är närmare 10 månader och en ettåring som är närmare 19 månader. Det är som att kräva att 10-månaders ska kunna gå eftersom de flesta 18 månaders kan det.

    En treåring har ju samma. Det är en viss skillnad om barnet fyller tre år om tre månader eller är närmare fyra.

    "Sluta med blöja sommaren när man fyller två" är det också många som säger. Ett barn som fyller i december är alltså 1,5 eller 2,5 på sommaren. Viss skillnad.

    Seghärdat mer hos barn i deras ålder och ett par månader gör stor skillnad. Ingen vuxen säger att "jag är 34 år och 7 månader".

    Det är mer språkliga riktlinjer för att ha ett STÖD.


    Självklart pratar jag om barn som nyss fyllt 3 år. Himla skillnad om de ska fylla 4 snart. Och med ettåringar menade jag barn som är typ 11-13 månader. 


     


    Lite onödigt att påpeka det som du gör, det är rätt uppenbart. 

  • Välling
    Darimna skrev 2016-04-30 18:10:52 följande:

    Självklart pratar jag om barn som nyss fyllt 3 år. Himla skillnad om de ska fylla 4 snart. Och med ettåringar menade jag barn som är typ 11-13 månader. 

     

    Lite onödigt att påpeka det som du gör, det är rätt uppenbart. 


    Inget är uppenbart när det gäller tolkningar på familjeliv

    Jag har ett barn med språkstörningar där BVC i 6 år sagt att allt är normalt och inga störningar finns. Logoped och talpedagog som varit involverade senaste tre åren håller inte alls med. (För att visa ett exempel)
  • De5pojkarna

    Min son fyllde 3 år i Januari och pratar hur mycket som helst. Pratade massor redan vid 2 års ålder. En av mina andra barn som fyller 2 år nu i Maj pratar nästan inget alls.. Men börjar säga massa nya ord nu. Där är dom helt olika i språket. 

  • Santin

    Mitt barn är 1 1/2 kan bara ord. På som höjd säga mamma äta eller mamma sova. Alla barn är olika och set tar olik lång tid för barn att knäcka talkoden. För vissa går det snabbt för andra tar det tid.

  • Skrattmåsen

    Patetiskt med en förälder som undrar om ett påstående stämmer för "NÅGON" men som samtidigt "självklart" vet att det är olika. Jag tycker du bör ägna din egna språkutveckling mer tid.

    Uttryck som "SERIÖST" och förtydliganden innefattande två "Självklart" i samma mening signalerar bara att du är en nonchalant pajas. Jag hoppas, för ditt barns skull, att barnets andra förälder har fört vidare mer begåvade anlag. 

Svar på tråden 3år - treordsmeningar. Seriöst? Stämmer det för NÅGON?