• Fröken Apelsin

    Varför ger man burkmat?

    Okej, jag förstår varför man ger burkmat till sitt barn ibland, det är bekvämt och praktiskt, men vissa verkar bara ge burkmat. Skulle ni själva bara vilja äta helfabrikat?

    Ingen skulle ju komma på tanken att endast servera frysta färdigrätter till sin 5- åring och skulle någon göra det skulle den ses som en dålig förälder. Varför är det helt plötsligt okej att göra exakt samma sak med en några månader-1 år gammal bebis?

    Jag tycker inte det är så konstigt att barnen blir jättekräsna och knappt äter något då de blur äldre, de har ju vant sig vid helfabrikat, det är klart de inte vill ha riktig lagad mat då.

  • Svar på tråden Varför ger man burkmat?
  • Anonym (uschhh)
    Anonym (H) skrev 2016-05-03 11:43:59 följande:

    Läs på om uppvärmning och vakuum konservering innan du gör bort dig ännu mer.. det är en urgammal metod för att konservera mat!

    Man kan till och med lätt göra det själv med tex. Sylt och saft

    Det är dessutom en väldigt ren miljö maten görs i, en nivå på hygienen som dom flesta vanliga hem inte klarar av att upprätthålla.

    Om du dessutom läser på om lagstiftningen så får du även veta att det ställs väldigt höga krav på burkmat, högre än på vanlig vuxen mat!

    Konserveringsmedel och onödiga och konstgjorda färg och smakämnen är förbjudna i svensk barnmat.


    Skulle du själv äta mat ur en sån burk?

    Hur den än behandlas är det vidrigt att man ger sånt till sitt barn. Vuxna skulle ju säkert aldrig äta ur en burk som stått hur länge som helst.
  • Anonym (Blää för burkmat)

    Jag kopplar burkmat till kräsna barn. Behöver inte alls vara så, men är man uppväxt med smaklös purémat ur burk så borde det vara en väldigt stor omställning att plötsligt få mat serverad som både har konsistens och smakar! Jag förstår inte heller att man köper råvaror till "sig själv" och sedan burkar med "mat" till sin bebis. Att göra puré av maten själv man lagat är ju inte svårt eller särskilt ansträngande. Det är ju för den finaste man har i världen.

    Jag testade att ge vår son burkmat en gång när han var runt halvåret inför en resa jag skulle göra. En ekologisk "lasagne". Hans reaktion? Han spottade ut det och vägrade äta! En liten kille som annars åt (äter) allt. Så jag smakade själv och fy! Det var något av det vidrigaste jag smakat - för det smakade bara grå sörja. Det blev aldrig någon mer burkmat efter den gången och istället gjorde jag storkok och frös in som mannen lätt kunde ta fram och ge under tiden jag var bortrest. 

  • Anonym (H)
    Anonym (uschhh) skrev 2016-05-03 12:24:39 följande:

    Skulle du själv äta mat ur en sån burk?

    Hur den än behandlas är det vidrigt att man ger sånt till sitt barn. Vuxna skulle ju säkert aldrig äta ur en burk som stått hur länge som helst.


    Äter dagligen mat ur en sån burk.. hemmagjord sylt bland annat ;)

    På vilket sätt är det vidrigt med en naturligt konserveringsmetod som inte möjliggör för bakterier att växa?

    Faktum är att den vanliga svensson ofta äter mat som konserverats genom den metoden
  • Pastella
    Anonym (Blää för burkmat) skrev 2016-05-03 12:40:19 följande:

    Jag kopplar burkmat till kräsna barn. Behöver inte alls vara så, men är man uppväxt med smaklös purémat ur burk så borde det vara en väldigt stor omställning att plötsligt få mat serverad som både har konsistens och smakar! Jag förstår inte heller att man köper råvaror till "sig själv" och sedan burkar med "mat" till sin bebis. Att göra puré av maten själv man lagat är ju inte svårt eller särskilt ansträngande. Det är ju för den finaste man har i världen.

    Jag testade att ge vår son burkmat en gång när han var runt halvåret inför en resa jag skulle göra. En ekologisk "lasagne". Hans reaktion? Han spottade ut det och vägrade äta! En liten kille som annars åt (äter) allt. Så jag smakade själv och fy! Det var något av det vidrigaste jag smakat - för det smakade bara grå sörja. Det blev aldrig någon mer burkmat efter den gången och istället gjorde jag storkok och frös in som mannen lätt kunde ta fram och ge under tiden jag var bortrest. 


    Eftersom du själv skriver att det varken är svårt eller särskilt ansträngande att laga mat till barnen är det ändå lite komiskt att din man inte klarar av något som är så enkelt. Vissa föräldrar kanske är lika dåliga i köket som din man.
  • Anonym (uschhh)
    Anonym (H) skrev 2016-05-03 13:39:03 följande:

    Äter dagligen mat ur en sån burk.. hemmagjord sylt bland annat ;)

    På vilket sätt är det vidrigt med en naturligt konserveringsmetod som inte möjliggör för bakterier att växa?

    Faktum är att den vanliga svensson ofta äter mat som konserverats genom den metoden


    Jag vet inte, har ingen bra förklaring. Tycker bara maten smakar skit och verkar väldigt ofräsch. Äta ur en burk som stått i evigheter.. nej fy.

    Men o andra sidan äter jag själv bara ekologiskt och mat jag lagar från grunden där och då. Förstår inte varför man själv inte kan mixa t ex lax och potatis.
  • Anonym (H)
    Anonym (uschhh) skrev 2016-05-03 13:43:44 följande:

    Jag vet inte, har ingen bra förklaring. Tycker bara maten smakar skit och verkar väldigt ofräsch. Äta ur en burk som stått i evigheter.. nej fy.

    Men o andra sidan äter jag själv bara ekologiskt och mat jag lagar från grunden där och då. Förstår inte varför man själv inte kan mixa t ex lax och potatis.


    Så du har aldrig gjort hemmagjord sylt? Konserverat egen odlade grönsaker och frukter?

    Problemet sitter i ditt huvud, inte i burkmaten eller konserveringen.

    Mitt barn gillade inte mixad mat, så jag förstår inte varför man ens gör de och inte bara ger maten i stavar ;)
  • Anonym (Blää för burkmat)
    Pastella skrev 2016-05-03 13:39:09 följande:
    Eftersom du själv skriver att det varken är svårt eller särskilt ansträngande att laga mat till barnen är det ändå lite komiskt att din man inte klarar av något som är så enkelt. Vissa föräldrar kanske är lika dåliga i köket som din man.
    Naturligtvis kan det vara så. Men de jag syftade på var främst de som uppenbarligen har tiden och kunskapen av hur man tillagar mat då de handlar färska råvaror till övriga familjen men 10 matburkar till sin bebis...
  • Anonym (uschhh)
    Anonym (H) skrev 2016-05-03 13:52:49 följande:

    Så du har aldrig gjort hemmagjord sylt? Konserverat egen odlade grönsaker och frukter?

    Problemet sitter i ditt huvud, inte i burkmaten eller konserveringen.

    Mitt barn gillade inte mixad mat, så jag förstår inte varför man ens gör de och inte bara ger maten i stavar ;)


    Nej jag äter färsk mat och så gör även mitt barn. Sylt äter vi inte.
  • Anonym (så gör vi)
    Anonym (uschhh) skrev 2016-05-03 12:24:39 följande:
    Skulle du själv äta mat ur en sån burk?

    Hur den än behandlas är det vidrigt att man ger sånt till sitt barn. Vuxna skulle ju säkert aldrig äta ur en burk som stått hur länge som helst.
    Ett tag åt jag barnmatsburkar till mellanmål. Hade några favoriter. Synd att de tog bort leverstuvningen, den var god. Jag tillsatte dock lite salt.
  • Anonym (?)
    Anonym (uschhh) skrev 2016-05-03 13:43:44 följande:

    Jag vet inte, har ingen bra förklaring. Tycker bara maten smakar skit och verkar väldigt ofräsch. Äta ur en burk som stått i evigheter.. nej fy.

    Men o andra sidan äter jag själv bara ekologiskt och mat jag lagar från grunden där och då. Förstår inte varför man själv inte kan mixa t ex lax och potatis.


    Är du medveten om att pastörisering också är en form av värmekonservering? Hur "fräsch" är potatisen du äter vid den här tiden på året?
Svar på tråden Varför ger man burkmat?